آفتاب

لندن علاقه‌ای به ارتباط با مسکو ندارد

لندن علاقه‌ای به ارتباط با مسکو ندارد

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری تاس، «الکساندر یاکوونکو»، سفیر روسیه در لندن در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی سفارت این کشور نوشت که به نظر می رسد دولت بریتانیا علاقه‌ای به رابطه کارکردی با مسکو ندارد. این مقاله به قضیه مسموم شدن «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه پیشین روس و دخترش «یولیا» در سالیزبوری انگلستان اختصاص داشت. 

سفیر روسیه در این مقاله نوشت: «دولت محافظه‌کار بریتانیا خود را چون “رهبر” تلاش‌های غرب برای “تنبیه روسیه” نشان می‌دهد. به‌نظر می‌رسد که کابینه بریتانیا علاقه‌ای به روابط دوجانبه و کارکردی با مسکو که پس از قضیه سالیزبوری به پایین‌ترین سطح رسیده است، ندارد. در این رابطه بریتانیا روسیه را “تهدیدی سایبری” معرفی می‌کند و مردم این کشور خود را برای حمله‌ای گسترده و سایبری علیه مسکو آماده می‌کنند. این حمله ممکن است در نگاه اول تلافی اقدام‌های روسیه به‌نظر بیاید، اما در حقیقت نشانگر استفاده بی‌مورد از زور است. وزارت خارجه انگلستان به درخواست روسیه برای مشورت و همفکری درباره مسائل سایبری بی‌تفاوت بوده است.»

الکساندر یاکوونکو گفت: «دو ماه از قضیه مسموم شدن اسکریپال و یک ماه از زمانی‌که نخست‌وزیر بریتانیا روسیه را متهم به دست داشتن در این حمله کرده است، می‌گذرد. با این حال،‌ با وجود درخواست‌های بسیار، هنوز امکان دسترسی به تحقیقات به ما داده نشده است. وزارت خارجه بریتانیا و پلیس لندن از هرگونه ارتباط با مقام‌های روسیه در این رابطه خودداری کرده‌اند».

وی افزود: «ما از هرگونه ارتباط کنسولی با شهروندان‌مان باز مانده‌ایم، امری که در تضاد با قوانین کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی قرار دارد».

سفیر روسیه در لندن در ادامه اشاره کرد: «حیوان‌های خانگی اسکریپال، بی‌آنکه به دلیل قرار گرفتن در معرض عامل اعصاب مورد آزمایش قرار بگیرند، معدوم شدند. سپس مقام‌ها اعلام کردند که محوطه حمله را ضدعفونی کرده‌اند، امری که بنا بر گزارش‌ها، شامل نابودی اشیایی در خانه اسکریپال نیز می‌شد که به‌طور بالقوه در معرض آلودگی قرار داشتند.»   

 

کد N1873346

وبگردی