آفتاب

مطالعات علمی در حوزه علوم اعصاب شناختی در کشور گسترش می‌یابد

مطالعات علمی در حوزه علوم اعصاب شناختی در کشور گسترش می‌یابد

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از برگزاری کارگاه آموزشی و تخصصی الکتروفیزیولوژی "پچ کلمپ" به منظور ترویج و گسترش مطالعات علمی در حوزه علوم اعصاب شناختی از سوی دانشگاه تربیت مدرس و این ستاد در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین عزیزی با بیان این‌که مطالعات علمی در حوزه علوم اعصاب شناختی در کشور گسترش می‌یابد، تاکید کرد: در این کارگاه تخصصی که تا 20 اردیبهشت ماه ادامه دارد، اساتید داخلی و خارجی آخرین اطلاعات و تجربیات خود در زمینه امکان مطالعه حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی را در اختیار محققان و علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی گفت: حدود 70 نفر از دانشجویان دوره‌های دکتری پزشکی، پسا دکتری و استادیاران جوان تحت نظر اساتید مجرب حوزه الکتروفیزیولوژی از دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شهید بهشتی و نیز پروفسور" السدر گیب" استاد دانشگاه "UCL" لندن بصورت تئوری و علمی آموزش می‌بینند.

عزیزی خاطرنشان کرد: تکنیک "پیچ کلمپ" امکان مطالعه حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی را برای دانشمندان امکان‌پذیر کرده است.

وی افزود: با این تکنیک می‌توان تغییرات الکتریکی نورون‌های مغز را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و یکی از ویژگی‌های آن تولید پتانسیل عمل زبان ارتباطی نورون‌های مغزی با یکدیگر است.

عزیزی یادآور شد: در برخی از اختلالات شناختی در مغز، تغییراتی در ویژگی‌های الکتریکی سلول‌ها روی می‌دهد که از طریق این تکنیک همچنین می‌توان تاثیر داروها و مواد را در سطح یک سلول مورد مطالعه قرار داد.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر  برای توسعه زیرساخت ابزارهای الکتروفیزیولوژی در کشور ، کمک‌های فراوانی از سوی ستاد علوم شناختی صورت گرفته و چندین مرکز دانشگاهی با حمایت‌های این ستاد به چنین تجهیزات و امکاناتی مجهز شدند.

وی تصریح کرد: به منظور افزایش بهره‌وری از چنین تجهیزات با ارزشی، به هم‌اندیشی اساتید و نخبگان این حوزه نیاز است و در این کارگاه تخصصی امکان مطالعه در حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی در اختیار علاقه‌مندان و محققان قرار می گیرد.

انتهای پیام

کد N1872985

وبگردی