آفتاب

نشست سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ لغو برجام، دیدار ظریف و کری، قهر مراکش و بالاخره رأی دادگاه آمریکا

نشست سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ لغو برجام، دیدار ظریف و کری، قهر مراکش و بالاخره رأی دادگاه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه ایران، صبح امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: برجام ویژگی‌های خود را دارد و یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و خروج از برجام به سادگی امکان‌پذیر نیست.

بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مباحثی که آمریکا در ارتباط با ماندن در برجام مطرح کرده، مهار فعالیت‌های ایران در منطقه است، از دیگر سو در روز پنج‌شنبه هفته گذشته شاهد مذاکرات ایران و چهار کشور اروپایی در مورد مسائل منطقه از جلمه یمن بودیم، آیا توافق جدیدی بین ایران و اروپا در این ارتباط صورت گرفته است؟ گفت: توافق جدیدی صورت نگرفته است و نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: مذاکرات رم در ادامه مذاکراتی بود که در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ انجام گرفت و در این مذاکرات ایران و نمایندگان چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان حضور داشتند.

قاسمی افزود: در این مذاکرات در مورد مسائل یمن و مشکلاتی که مردم این کشور با آن روبرو هستند و همچنین انجام کمک‌های بشر دوستانه به مردم این منطقه بحث و گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تصمیم ترامپ در ارتباط با ماندن یا خروج آمریکا از برجام در تاریخ 22 اردیبهشت، گفت: من هنوز زود می‌دانم که در این ارتباط پیش‌بینی و یا صحبتی کنیم. به نظرم کمی باید صبر کرد، ما مردم صبوری هستیم.

وی افزود: برجام ویژگی‌های خود را دارد و یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و خروج از برجام به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سنگینی بپردازد.

قاسمی دیدار جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نیویورک را تایید کرد.

قاسمی درباره توافق میان ایران و اروپا در پی دیدار جابری انصاری با نمایندگان اتحادیه اروپا و چهار کشور اروپایی اظهار داشت: توافق جدیدی صورت نگرفته و نخواهد گرفت. مذاکرات رم، ادامه مذاکراتی بود که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ طی سال گذشته درخصوص مسائل یمن داشتیم. با توجه به مصائب، مشکلات و فاجعه‌ای که در یمن در جریان است و به یکی از مسائل تلخ امروز تبدیل شده است و نیاز مبرمی که مردم به کمک‌های انساندوستانه دارند، صحبت شد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: این موضوعات در رم ادامه یافت. بحث درباره چگونگی امدادرسانی و کمک به مردم یمن است. ما تلاش می‌کنیم آلام و مصائب این مردم مظلوم کاهش یابد و امیدواریم در آستانه ماه رمضان کشورهایی که این فجایع را را رقم زده و به آن ادامه می‌دهند، از این فرصت استفاده کرده و در این ماه مبارک، وضعیت جدیدی ایجاد شود و اجازه دهند، کمک‌های انسانی به ویژه کمک‌های درمانی و پزشکی به مردم یمن برسد.

قاسمی درباره رویکرد آمریکا در تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای از سوی کاخ سفید تصریح کرد: درباره ۲۲ اردیبهشت و اینکه آمریکا چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند، موضع‌گیری را زود می‌دانم. فکر می‌کنم هنوز باید صبر کرد. برجام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه برجام، توافقی چندجانبه و بین‌المللی است و خروج از آن به سادگی ممکن نیست، خاطرنشان کرد: ترامپ از ابتدای ورود به کارزارهای انتخاباتی، وعده‌های زیادی داد و هنوز هم صحبت‌های زیادی می‌‌کند. تا به امروز صداهای گوناگونی از دورن ایالات متحده می‌شنویم که متناقض است. خروج از برجام به سادگی ممکن نیست و عکس‌العمل ایران در برابر این اقدام، یک اقدام غیرقابل تصور برابر آمریکا و دردناک است که موجب پشیمانی واشنگتن می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تمامی گزینه‌های متصور در این باره از قبل طراحی شده است، ابراز داشت: نهایتا تاوان سنگینی را آمریکا با خروج از برجام باید بپردازد و قطعا نقطه عطفی برای بی‌اعتمادی بیشتری به هیات حاکمه خواهد بود و نگاه جهانیان بیش از گذشته به آمریکا تغییر می‌کند اگرچه بدعهدی آمریکا مسئله جدیدی نیست ولی در صورت تخطی امریکا از برجام و خروج از آن، نقطه عطفی برای نشان دادن سیمای آمریکا است.

قاسمی افزود: کارشکنی و بدعهدی‌های آمریکا را به صورت مکرر شاهد بوده و مشاهده می‌کنیم ولی بعد از ۲۲ اردیبهشت، با توجه به اقدام آمریکا، تصمیمات‌مان را اتخاذ خواهیم کرد ولی ایران نخستین کشور ناقض برجام نخواهیم بود و اگر برجام برای ما سودآور نباشد و به سود مردم ما نتواند اقدامی انجام دهد، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

وی احتمال خروج از ان‌پی‌تی از سوی ایران بیان کرد: گزینه‌های بسیاری برای ما متصور است که درباره آنها مطالعه کرده‌ایم. این موضوع می‌تواند بخشی از گزینه‌های جمهوری اسلامی ایران باشد. درباره آن فکر شده است و بستگی دارد آمریکا بخواهد از چه سیاستی در برابر ایران عمل کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره مذاکرات سطح عالی ایران و افغانستان یادآور شد: پنج کمیته در سفر وزیر امور خارجه ایران به کابل مورد تفاهم قرار گرفت. این پنج کمیته در مقاطع مختلف نشست‌های خود را در تهران و کابل برگزار کرده‌اند و نتایج این پنج کمیته مقدمه و پیش‌زمینه  رسیدن به سند جامع همکاری‌های ایران و افغانستان است.

قاسمی با بیان اینکه قطعا همه کمیته‌ها باید به نتایج لازم برسند تا ما بتوانیم به اصل ماجرا یعنی تهیه سند جامع همکاری‌ها ورود کنیم، عنوان کرد: در اکثر کمیته‌ها به تفاهامات لازم دست یافته‌ایم. فکر می‌کنم در دو کمیته هنوز مباحث ادامه دارد و پس از نهایی شدن مباحث این دو کمیته، وارد کارهای اجرایی تهیه سند جامع همکاری‌های دو کشور خواهیم شد.

وی درباره برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان گفت: لبنان کشور مستقلی است. به شکل خوبی روند دموکراتیک در این کشور در جریان است و نمونه خوبی برای بسیاری از کشورهای منطقه است. اصل انتخابات، اصل مبارکی است و هر آنچه مردم لبنان، به آن رای بدهند و هر دولتی که منتخب اکثریت مردم لبنان باشد، مورد حمایت و همکاری جمهوری اسلامی است. به دولت جدید و افرادی که می‌توانند آرای مردم لبنان را جلب کنند، تبریک گفته و با آنها همکاری خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیدار محمدجواد ظریف با جان کری هم اظهار داشت: تعداد دیدارها را نمی‌دانم و قضاوتی درباره مکان آن نمی‌کنیم. در سفر اخیر آقای ظریف به نیویورک، ایشان از فرصت این سفر استفاده کرده و با بیش از ۳۰ شخصیت، اندیشمند و افراد سیاسی از طیف‌های مختلف آمریکا چه حزب دموکرات و چه حزب جمهوری‌خواه و اندیشکده‌ها، دیدارهای مفصلی داشتند.

قاسمی اضافه کرد: علاوه بر آن، با رسانه‌های مختلف آمریکا دیدار داشته و به تببین دیدگاه‌های ایران پرداختند. فکر می‌کنم از این لحاظ، رکورد خوبی از فعالیت ظریف در نیویورک را داشتیم و افرادی که با آنها صحبت و ملاقات شد، از طیف‌های مختلفی بودند و این کار بخش از دیپلماسی است که باید در این مسیر بیشتر حرکت کنیم.

وی با تایید دیدار ظریف و کری تصریح کرد: آقای کری فرد موثری هستند که می‌تواند بر جامعه افکارعمومی آمریکا اثر بگذارند. ما آمریکا را فقط دولت ترامپ نمی‌دانیم بلکه بسیاری از افراد دیگر هم هستند که بر روند تصمیم‌گذاری اثر بگذارند. قطعا برجام می‌تواند به عنوان آیتمی مشخص مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه آیا ظریف به غیر از دیدار با کری و افراد مستقل، با مقام‌های وزارت امور خارجه یا دولت آمریکا دیدار داشته است، خاطرنشان کرد: آقای ظریف با مقام‌های غیردولتی دیدار کردند. ما با مقام‌های دولتی آمریکا دیدار و گفت‌وگو نداریم. آقای ظریف با شخصیت‌های متنفذ و گرایش‌های فکری - چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه - دیدار داشته‌اند.

قاسمی با بیان اینکه با مقام‌های رسمی آمریکا دیدار و مذاکره چه در گذشته و چه در این سفر صورت نگرفته است، ابراز داشت: برخی از این دیدارها به درخواست دیدارکنندگان بوده‌ است. آنها افراد مستقلی هستند که مسئولیت دولتی ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با تصمیم مراکش جهت قطع رابطه با ایران و علت این موضوع تصریح کرد: وزیر خارجه مراکش سه‌شنبه هفته گذشته به تهران آمد و دیداری را با آقای ظریف وزیر امور خارجه در محل وزارت خارجه داشتند. در این دیدار ایشان موضوعات و ادعاهایی را مطرح کردند که پاسخ لازم را از وزیر امور خارجه دریافت کردند. ادعاها و گفته‌های وزیر خارجه مراکش در این دیدار سرتاسر غلط، نادرست و احتمالا هدایت شده از کانون‌های مشخصی بود.

وی ادامه داد: ایشان بعد از بازگشت به مراکش اعلام کردند که مراکش رابطه خود را با ایران قطع می‌کند و سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و رباط بسته خواهد شد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان تصریح کرد: ما با توجه به حسن نیت خودمان پیرامون برخی از این ادعاهای غلط و بی‌ربط بررسی‌هایی را انجام دادیم و پس از این بررسی‌ها پیش از گذشته این اطمینان حاصل شد که این گفت‌وگوها بی‌اساس، دروغ و کذب بوده است و هیچ مستندی در ارتباط با آنها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه اقدام مراکش اشتباهی فاحش و استراتژیک بود، افزود: البته این بار اول نیست که مغرب از این نوع سیاست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیروی می‌کند و دفعات پیش هم ما شاهد این رفتار از سوی مغرب بوده‌ایم و آنها بعد از مدتی از رفتار خود پشیمان شدند و تلاش کردند که روابط دو کشور به حالت عادی خود بر گردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده که آیا می‌توان این رفتار مراکش را سیاست هماهنگ شده از سوی این کشور با برخی از کشورهای منطقه جهت اعمال فشار به ایران عنوان کرد، گفت: شاید بتوان این را مطرح کرد که این اقدام و حرکت مغرب تحت هدایت سایر قدرت‌ها و برخی از کشورهای معاند ایران صورت گرفته است چرا که هر چه مقامات مراکش در این ارتباط مطرح کردند سخنان بی‌ربطی بود و هیچ دلیل مشخصی برای این رفتار غیردیپلماتیک وجود نداشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه سفیر ایران در مراکش چند هفته قبل با توجه به اتمام ماموریتش به تهران بازگشته است، ادامه داد: با توجه به اینکه سفیر بازگشته بود، سفارت توسط نفر دوم اداره می‌شد که آنها نیز طی روزهای آینده به کشور باز می‌گردند.

وی همچنین افزود: سفیر مغرب در تهران نیز در همان روز سه‌شنبه به همراه وزیر امور خارجه کشورشان تهران را ترک کرد و به مغرب بازگشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آمریکا اگر تصمیم بگیرد که از برجام خارج شود باید تاوان سنگینی را در این ارتباط بپردازد، افزود: در همین چارچوب نگاه جهانیان نیز به آمریکا تغییر می‌کند گرچه بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها مساله جدیدی نیست ولی در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود این موضوع تصویر روشن‌تری را از آمریکا ارائه می‌کند و اعتماد دیگر کشورها به آمریکا کمتر از گذشته خواهد شد چرا که آنها متوجه می‌شوند که هیچ تضمینی وجود ندارد که آمریکا به تفاهم‌ها و توافقاتی که کرده پایبند باشد و آن را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ایران تدابیر لازم را در ارتباط با بحث برجام اندیشیده است، گفت: در صورت خروج آمریکا از برجام، تصمیماتی که غیرقابل تصور برای آمریکا خواهد بود اتخاذ می‌کنیم و همان‌طور که گفتم در این زمینه تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

قاسمی تاکید کرد: ایران نخستین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می‌شود. ما با درایت روند تحولات را دنبال می‌کنیم و اگر برجام برای مردم ایران سودی نداشته باشد و نتواند منافع مردم ایران را تامین کند، ما قطعا تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به تازگی شاهد بودیم که دادگاهی در آمریکا به صورت غیابی ایران را جریمه شش میلیارد دلاری کرده است و این بار اول نیست که چنین موضوعی از سوی دادگاه‌های آمریکا تکرار می‌شود و ایران در برابر این احکام و اقدامات چه تدابیری اندیشیده است، تصریح کرد: این موضوع جدیدی نیست و ما پیش از این شاهد برگزاری محاکم غیابی علیه ایران در آمریکا بوده‌ایم، دادگاه‌هایی که ایران در آن حضور نداشته و آنها به دلایل واهی ایران را محکوم کرده‌اند.

قاسمی با بیان اینکه قطعا وزارت خارجه با همکاری سایر نهادهای ذیربط این موضوعات را پیگیری می‌کند و نسبت به آن بی‌تفاوت نیست، گفت: این اقدامات و پیگیری‌ها تا حصول نتیجه و تحقق آنچه که خواست ماست ادامه پیدا می‌کند و ان‌شاءالله در مقطع لازم جزئیات بیشتری از این اقدامات را بیان می‌کنیم.

5252

کد N1872716

وبگردی