آفتاب

چرا «روز ملی آواز» نباید در تقویم سالانه باشد؟

چرا «روز ملی آواز» نباید در تقویم سالانه باشد؟

به گزارش ایلنا، علی شیرازی (آوازخوان و آوازپژوه) گفت: مدت‌هاست همه ما دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی، ضرورت وجود روزی مناسب، درخور و دارای یک مناسبت ثانویه مانند سالروز تولد یکی از بزرگان آواز ایرانی را به نام روز ملی آواز در تقویم سالانه کشورمان حس می‌کنیم.

مدیر سلسله نشست‌های آیین آواز افزود: درنظر گرفتن چنین روزی در تقویم سالانه کشورمان می‌تواند نگاه‌ها را دوباره به سمت این هنر جلب کند. همچنین می‌تواند زمینه‌ای برای احیای دوباره هنر آواز ملی باشد، چراکه مدیران و همچنین اهالی موسیقی و آواز همیشه دوازده ماه وقت دارند تا در چنین روزی مراسم و جشن‌هایی درخور برای پاسداشت هنر آواز برگزار کنند. برگزاری جشنواره آواز ایرانی که من مدت‌هاست پیشنهادش را ارائه کرده و خودم و همکاران بسیاری حاضر به مشارکت در این جشنواره هستیم می‌تواند در روزهایی منتهی به روز ملی آواز برگزار شود و خلاص با ترتیب دادن بزرگداشت‌های برای بزرگان و زحمتکشان قدیم و جدید هنر آواز می‌توانیم فضای رسانه‌ای خوبی برای یادآوری این هنر که مدت‌هاست به حاشیه رانده شده ایجاد کنیم.

شیرازی در پایان گفت: همه جای دنیا مدیران دولتی و حتی صنفی نگاه می‌کنند به اینکه چه دارایی‌های ارزنده‌ای در حیطه مورد فعالیت‌شان موجود است تا به وسیله مانور دادن در اطراف آنها حرکتی فرهنگی و هنری در مسیر رونق بخشیدن به آن عرصه از خود نشان دهند اما متأسفانه مسئولان ما بی‌توجه به میراث فرهنگی و گنجینه ردیف و آواز ملی دست روی دست گذاشته‌اند و نظاره‌گر خاموش شدن آواز و موسیقی ملی ما هستند. برگزاری روز ملی آواز می‌تواند تکانی به این فضای دلسردکننده بدهد.

کد N1871628

وبگردی