آفتاب

برگزاری نشست دوم «شاهنامه‌نگاری در دوره قاجار»

برگزاری نشست دوم «شاهنامه‌نگاری در دوره قاجار»

به گزارش ایلنا، سیدعبدالمجید شریف زاده (دبیر علمی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار)، در این نشست به واکاوی این نسخه پر ارزش پرداخت.

او گفت: شاهنامه داوری از نسخه‌های بسیار نفیس دوره قاجار است که در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.

او با اشاره به این نکته که این شاهنامه در اختیار فتح الله خان سپهسالار اعظم بوده است، گفت: این شاهنامه از معدود شاهنامه‌ها و نسخ نفیس است که به سفارش پادشاه تهیه نشده است.

این استاد دانشگاه و نگاره‌پژوه افزود: خوشنویس این نسخه میرزا محمد داوری، نقاش و خوشنویس دوره قاجار است.

شریف زاده علاوه بر ارائه اطلاعات فیزیکی این نسخه با نمایش تصاویری به واکاوی نگاره‌های آن از حیث ترکیب‌بندی، رنگ و تأثیرپذیری از غرب در نگاری پرداخت.

وی گفت: این نسخه در یک هزار و ۲۳۲ صفحه در ابعاد ۴۲ و ۴ دهم در ۲۸ و ۳ دهم سانتی‌متر آماده شده است.

رییس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به آماده‌ شدن این اثر در  مدت پنج سال گفت: تذهیب و آرایش صفحه‌ها، توسط دو تذهیب‌کار سرشناس آن دوره به نام‌های میرزایوسف و میرزا حسن مذهب‌باشی انجام شده است‌.

وی افزود: شاهنامه داوری چهار جلد دارد، جلد اول ۲۱ مجلس جلد دوم ‌۲۵ مجلس‌، جلد سوم ۱۶ مجلس و جلد چهارم و آخرین‌ جلد این شاهنامه‌ که از زمره پرکارترین نسخ خطی است شش مجلس تصویر دارند.

شریف زاده در پایان از برگزاری دو نشست بعدی در ساعت 24 روزهای 16 و 23 اردیبهشت ماه به ترتیب در کاخ موزه گلستان و موزه کتاب و میراث مستند ایران خبر داد.

او همچنین از برگزاری مجموعه نشست‌های تخصصی با محوریت "همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار" در موضوعات موسیقی، عکاسی، هنرهای صناعی، سینما و ... با همکاری و حمایت سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی، هنری و فرهنگی خبر داد.

کد N1871477

وبگردی