آفتاب

اصلاح ضوابط مربوط به تخلفات نمایشگاه / خریدار کتاب خارجی نباید از نوسان ارز متضرر شود

اصلاح ضوابط مربوط به تخلفات نمایشگاه / خریدار کتاب خارجی نباید از نوسان ارز متضرر شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران پیش از ظهر امروز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران برگزار شد.

همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه در این مراسم درباره سه هدف و رویکرد اصلی سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب گفت:‌ اولین رویکرد ما تکمیل موضوع واسپاری امور اجرایی به صنف نشر بود. دومین رویکرد توجه به 40 سالگی نشر کشور با در نظر گرفتن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، توجه ویژه به ابعاد بین المللی این رویداد فرهنگی سومین رویکرد ما برای این دوره است. این رویکردها از دل هم‌اندیشی‌ها و مشورت فعالان نشر و مدیران مربوطه استخراج شده است.

امیرزاده سپس با اشاره به بازگشت نمایشگاه از شهر آفتاب به مصلی گفت: با توجه به جابجایی مجدد نمایشگاه ما با یک مکان تازه روبه‌رو شدیم و پدیده اجرای نمایشگاه را نسبت به 30 دوره گذشته متفاوت دیدیم. افزایش فضاها در رواق‌ها و عمده جانمایی ناشران در فضای مسقف از جمله موضوعاتی بود که کار اجرایی را متفاوت می‌کرد. علاوه بر اینها تغییرات زیرساختی و خدماتی و رفاهی باعث شده تقریبا نمایشگاه جدیدی را شاهد باشیم. در هر صورت منطق خدمات رسانی و حفظ رضایت مردم و ناشران ایجاب می‌کرد یا نواقص شهر آفتاب برطرف شود و یا فکر دیگری برای مکان نمایشگاه کنیم.

سخنگوی نمایشگاه تاکید کرد:‌ در حوزه سیاست‌گذاری و نظارت و حمایت نیز تغییرات و اصلاحاتی صورت گرفته. خوشبختانه صنوف با کسب تجربه از سال‌های گذشته ورود نزدیک‌تری به حوزه سیاست‌گذاری داشت و از نظر برنامه‌ریزی نیز مشارکت کرد. در بحث شورای سیاست‌گذاری، شورای برنامه‌ریزی صنفی و ستاد اجرایی و همچنین کارگروه اصلاح آیین‌نامه‌ها حضور جدی صنف را شاهد بودیم. در بحث اصلاح آیین‌نامه‌ها سه نماینده از تشکل‌های نشر حضور دارند و صنف همچنین در بحث‌های مالی و قراردادها نیز نمایندگانی دارد. عزم جدی وزارت ارشاد برای واسپاری کامل امور اجرایی به صنف است و بدون خساست تجربیات خود را در اختیار دوستان قرار داده و می‌دهد.

او درباره اصلاحات صورت گرفته در آیین‌نامه و ضوابط نظارتی نیز گفت: اصلاحی در بحث‌های نظارتی و حتی حمایتی صورت گرفته است. در بحث حمایتی علاوه بر اینکه با مشارکت آموزش و پرورش سعی در فراهم کردن تسهیلات بازدید دانش‌آموزان از نمایشگاه هستیم یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز برای تجهیز کتاب مدارس در نظر گرفته شده است. کمیته حمایت و خرید معاونت فرهنگی از امروز در نمایشگاه مستقر شده و از ناشرانی که در نمایشگاه حضور دارند کتاب خریداری می‌کنند.

این مدیر فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات ارزی خرید کتاب خارجی یادآور شد: قیمت رسمی‌ای که برای ارز اعلام شده چهار هزار و 200 تومان است منتها این قیمت تازه اعلام شده و برخی از ناشران ما در جریان نوسانات ارزی با قیمت بالاتری کتاب‌های خود را تهیه کردند. این حق را هم به مخاطبان می‌دهیم که از تغییرات ارزی متضرر نشوند و مورد حمایت قرار بگیرند. بر همین اساس با جلسه‌ای که با فعالان بخش بین‌الملل و کمیته ناشران خارجی داشتیم قرار شد کتاب‌های بخش بین‌الملل با کف 15 درصد تخفیف به مخاطبان عرضه شود. البته کتاب‌های پیش از سال 2016 با قیمت‌های پایین‌تری نیز عرضه خواهد شد. با این 15 درصد تخفیف تقریبا به دوران چهار هزار و 400 تا چهار هزار و 500 تومان می‌رسیم که به نرخ تصویب دولتی نزدیک است.

امیرزاده در توضیح اصلاح آیین‌نامه ضوابط نیز گفت: تاکنون تا امروز تخلفی گزارش نشده است اما براساس آیین‌نامه جدید دریافت و هزینه‌ کردن بن الکترونیک که به نام اشخاص است به صورت تجمیلی با اعتبار بیش از پنج میلیون ریال تخلف محسوب می‌شود. همچنین برای فروش‌های بالای پنج میلیون ریال که با بن خریداری می‌شوند صدور فاکتورهای دقیق و رسمی الزامی است.

او تاکید کرد: هزینه کردن بن‌کارت خرید کتاب که از سوی نهادها و ارگان‌ها به صورت مشارکتی خریداری شده‌اند از انتشارات وابسته به این نهادها تخلف محسوب می‌شود. تمام بن‌کارت‌ها به نام اشخاص و سازمان‌ها ثبت شده‌اند و قابل پیگیری هستند. سال گذشته موردی داشتیم که برخی از سازمان‌ها و نهادها که بن‌کارت مشارکتی دریافت کرده بودند آن را در غرفه‌های خودشان خرید می‌کردند. این مساله یعنی پولشویی که باعث می‌شود این اعتبارات به جیب نشر نرود و حتی در امور دیگری مصرف گردد.

او ادامه داد: کمیته خرید و حمایت از کتاب معاونت فرهنگی که در نمایشگاه مستقر شده است تا سقف یک میلیارد و 500 تومان از ناشران کتاب خریداری می‌کند. براساس این قانون از ناشرانی با متراژ تا سقف 40 متر 70 درصد میزان اجازه بها از غرفه‌های 40 تا 80 متر تا سقف 50 درصد اجاره بها و از غرفه‌های 80 متر به بالا 30 درصد کتاب خریداری می‌شود.

سخنگوی نمایشگاه در توضیح نوع کتاب‌هایی که توسط این هیات خریداری می‌شوند نیز گفت:‌ نوع کتاب‌ها متفاوت است ولی باید کاربردی و متناسب با سیاست‌های کمیته خرید و حمایت معاونت فرهنگی باشد. تلاشم بر این است که حتی‌الامکان خرید از بین کتاب‌های چاپ اول صورت گیرد. مصرف‌کننده این کتاب‌ها نیز مخاطبان طرح‌های ترویجی مثل روستاهای دوستدار کتاب، پایتخت کتاب، باشگاه‌های کتابخوانی که در سراسر کشور پراکنده‌اند خواهند بود.

امیرزاده سپس در پاسخ به انتقادی از مشکلات اجرایی نمایشگاه و اینکه چرا تجربه 30 ساله در برپایی این رویداد به سال‌های بعدی منتقل نمی‌شود گفت: انتقال تجربیات قطعا صورت می‌گیرد مخصوصا اینکه با حضور در نمایشگاه‌های خارجی از نظر محتوایی شاهد تغییراتی در نمایشگاه کتاب تهران هستیم. ساماندهی رایت‌سنتر، پدیده میهمان ویژه و... همگی بر همین اساس بوده است. شرایط اجرایی و عملکردی بسته به هر مکانی متفاوت است همانطور که اشاره شد مصلی امسال مصلی جدیدی برای ما بود که طبعا نیازهای متفاوتی داشت. البته ما هنوز در گذار هستیم آن هم گذار برای واسپاری بخش امور به بخش خصوصی. انتقال تجربه وقتی تاثیرگذار است که یک مکان دائمی و ثابت داشته باشیم البته منکر نمی‌شوم که با ایجاد یک دبیرخانه دائمی باید فراموش نکنیم نمایشگاه تنها رویدادی 10 روزه نیست.

امیرزاده در پایان درباره صحبت‌ها و انتقادهایی که با وجود نام‌های تکراری در اسامی ناشران برگزیده هر سال مطرح می‌شود اظهار داشت: ناشران خصوصی و غیرخصوصی همه با یکدیگر رقابت دارند و خوشبختانه در این سال‌ها نشر خصوصی ما واقعا خوب و قوی ظاهر شده است. اسامی‌ای که در بین ناشران برگزیده خصوصی دیده می‌شود ناشرانی هستند که حمایتی از دولت نگرفته‌اند و از حمایت‌های دولتی جدا شده‌اند. گاهی بهترین حمایت، حمایت نکردن است تا استقلال یک صنف حفظ شود. طبعا ناشرانی که در این شرایط سخت بدون حمایت دولت به کار خود ادامه دادند می‌توانند با معرفی نامشان تحت حمایت معنوی قرار بگیرند و اصلا کار بدی نیست.

کد N1870891

وبگردی