آفتاب
مقاله سید حسین موسویان:

ایران در مقابل فشارهای آمریکا دست به هر کاری می‌زند تا دست برتر را پیدا کند

ایران در مقابل فشارهای آمریکا دست به هر کاری می‌زند تا دست برتر را پیدا کند

به گزارش ایلنا، متن مقاله سید حسین موسویان به شرح زیر است:

 ظریف وزیر خارجه ایران درباره ادعاهای نتانیاهو در تویئتی نوشت: «پسر بچه‌ای که نمی‌تواند از چوپان دروغ‌گو بودن دست بکشد، باز هم می‌خواهد طبق عادتش عمل کند.»

همانطور که من در کتاب هسته ای خود مستند کرده ام، مقامات اسراییل از سال۱۹۹۲ تا کنون سعی کرده اند جامعه جهانی را قانع کنند که ایران دنبال بمب هسته ای است تا بدینوسیله واقعیت وجود صدها بمب اتمی در اسرائیل را کتمان کنند.

نمایش تبلیغاتی این مقام اسراییلی در مقطع بسیار حساب شده ای صورت گرفت زیرا چند روز دیگر ترامپ رییس جمهور آمریکا  قرار است در مورد خروج از برجام تصمیم بگیرد.

در هر صورت نتانیاهو در شو تبلیغاتی خود نتوانست هیچ مدرکی در مورد نقض برجام توسط ایران ارائه کند و ادعاهایش مربوط به گذشته فعالیتهای هسته ای ایران بود.

اجرای کامل تعهدات ایران در برجام بارها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی مقامات امنیتی آمریکا تایید شده است. لذا تلاش نتانیاهو برای زمینه سازی خروج ترامپ از برجام بود.

در طول پانزده ماه گذشته، ترامپ دراجرای تعهدات برجامی امریکا کوتاهی کرده ،مانع رفع تحریم‌های مربوطه شده و از سایر کشورها خواسته با ایران همکاری اقتصادی نداشته باشند.

سیاست های ترامپ برمبنای این تصور است که از طریق اعمال فشار، ایران را تسلیم خواسته های خود خواهد کرد.

سابقه روابط ایران و امریکا نشان می‌دهد که ایران تسلیم فشارهای آمریکا نمی‌شود. تجربیات دست اول من ازسوابق کاری گذشته بعنوان مسئول کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و سخنگوی پرونده هسته ای ایران نشان می‌دهد که ایران در مقابل فشارهای امریکا دست به هر کاری میزند تا دست برتر پیدا کند.

شیوه رهبران ایران این است که در مقابل فشار، با انعطاف ناپذیری و سرسختی واکنش نشان می‌دهند. تجربه گذشته مذاکرات هسته ای نشان داد در مقابل مخالفت امریکا با حق غنی سازی، ایران برنامه و توان هسته ای خود را توسعه داد. لذا کلید حل بحران هسته ای ایران تحریم ها نبود بلکه پذیرش غنی سازی و چرخه سوخت ایران بود که در حقیقت آمریکا تسلیم خط قرمز ایران شد.

تجربه جنگ هشت ساله علیه ایران هم همین واقعیت را نشان داد. باوجودی که همه قدرتهای جهانی و کشورهای عربی همسایه ایران با تمام قدرت حتی با استفاده سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک،از تجاوز صدام به خاک ایران حمایت کردند ، با این وجود ایران مقاومت کرد و تمامیت ارضی خود راحفظ کرد.

اگر ترامپ میخواهد ۲۲ اردیبهشت از برجام خارج شود، نباید با این گمان باشد که ایران آسیب پذیر بوده و درتنگناست. علیرغم تصور برخی در واشنگتن، شاخصه های اقتصاد ایران قوی است. تولید سرانه ناخالص ملی ایران در سال گذشته ۱۱‎٪ بوده وقیمت فعلی نفت هم حدود ۷۰ دلار است. از نظر سیاسی هم مشارکت ۷۲‎٪ مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشانه مهمی است.

مهم‌تر اینکه تظاهرات مخالف در چندماه قبل در ایران را  باید در چهارچوب رقابت‌های سیاسی داخلی نگریست.البته مشکلات اقتصادی مردم هم واقعی و هم جدی است که بخشی از آن بخاطرحذف برخی از سوبسید ها در روند اصلاحات ساختاری بودجه کشور و بخشی بخاطرعدم پایبندی امریکا در رفع تحریم‌های برجامی است.

اما مهم درک این مطلب است که بروز برخی اعتراضات مردمی در ایران، به معنی بحران و اغتشاش عمومی در کشور نیست. من خود در ایران شاهد بودم که چند روز بعد از تظاهرات اعتراضی، تظاهرات حمایتی به مراتب بزرگ‌تر رخ داد.

کد N1870475

وبگردی