آفتاب

افتتاح آزمایشگاه پژوهش‌های استخوان و مفصل دانشگاه علوم پزشکی مشهد

افتتاح آزمایشگاه پژوهش‌های استخوان و مفصل دانشگاه علوم پزشکی مشهد

آزمایشگاه پژوهش‌های استخوان و مفصل دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز(سه‌شنبه) در بیمارستان قائم مشهد افتتاح شد.

محسن تفقدی، معاون پژوهش و فناوری علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه افتتاح آزمایشگاه پژوهش‌های استخوان و مفصل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مرکز تحقیقات ارتوپدی در راستای بسترسازی فعالیت‌های چندوجهی و مشترک با گروه‌های پایه تجهیز شد، اظهار کرد: شاید عمده فعالیت‌های حوزه پژوهش‌های بالینی نیازی به آزمایشگاه نداشته باشد، اما در این مکان آزمایشگاه‌های متنوعی راه‌اندازی شده که این امکان را فراهم می‌کند تا گروه ارتوپدی با علوم پایه و مهندسی پزشکی فعالیت‌های مشترکی را به انجام رسانند.

وی ادامه داد: یکی از محورهای ارزشمندی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر آن تمرکز دارد بخش 3D printing یا پرینتر سه بعدی است که در بسیاری از حوزه‌های تحقیقاتی و تشخیص بالینی و یا پایه ارزشمند و کاربردی است. همچنین مهندسی بافت یا سایر حوزه‌های مهندسی پزشکی که می‌تواند در کنار فعالیت‌های ارتوپدی کمک کننده باشد، از جمله اهداف ایجاد این آزمایشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری علوم پزشکی مشهد در خصوص خدمات آزمایشگاه پژوهش‌های استخوان و مفاصل، گفت: بسیاری از محصولات حاصل از پژوهش‌ها به مرحله عملیانی رسیده و به فروش می‌رسد و در بسیاری از عمل‌های جراحی از این قطعات و پروتزهای ارتوپدی استفاده می‌شود و همچنین در آینده نیز ما را از واردات خارجی بی نیاز می‌کند.

در ادامه محمد حسین ابراهیم‌زاده، رییس مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هدف از ایجاد آزمایشگاه استخوان و مفاصل را ارتقای سطح  تجهیزات پزشکی و سطح کیفی سلامت مردم دانست و گفت: هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه ایجاد زیرساخت تحقیقاتی برای متخصصین بالینی مفصل، استخوان و محققین رشته‌های مهندسی پزشکی، برق، مکانیک و کامپیوتر است که ایده‌های بالینی را به پروژه‌های تحقیقاتی تجربی تبدیل می‌کند و بعد از طی مراحل تحقیقاتی و تست‌های آزمایشگاهی و طراحی‌های سه بعدی به تولید محصولات فناوری و ایجاد استارتاپ های تجاری می‌انجامد.

رییس مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مشکلات درمانی بیماران در این مرکز مورد پژوهش قرار می‌گیرد و بر اساس نیازهای بیماران، محصولات فناوری برای آنان تولید می‌شود.

ابراهیم‌زاده تاکید کرد: آزمایشگاه تخصصی تحقیقات استخوان و مفصل در مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاسیس شده است و اولین آزمایشگاه تحقیقاتی در بین دانشگاه های علوم پزشکی در کشور محسوب می‌شود.

 وی با بیان اینکه آزمایشگاه استخوان و مفاصل در راستای کارآفرینی و مقابله با واردات کالای خارجی است، عنوان کرد: این آزمایشگاه به همت خیرین، دولت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد احداث شده و می‌تواند الگویی برای راه اندازی نسل سوم دانشگاه‌ها باشد که هدف آن علاوه بر آموزش و تربیت نیروی انسانی و پژوهش، فناوری و کارآفرینی است که این نیاز امروز کشور محسوب می‌شود. این نوع استارت آپ‌های علمی پژوهشی می‌تواند جایگزین و رقیب کالاهای خارجی شود. 

انتهای پیام

کد N1870289

وبگردی