آفتاب

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به کار خود پایان داد

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به کار خود پایان داد

دکتر حمیدرضا طیبی در حاشیه برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام از ترویج برگزاری گفت‌وگو پیرامون مشکلات جهان اسلام در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان در دوره‌های آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ قرآن کتابی است که به اذعان شرکت‌کنندگان ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان جهان اسلام، اتکا به آن می‌تواند جامعه مسلمین را از گزند هر آسیبی حفظ کند. ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان جهان اسلام از هفتم اردیبهشت‌ ماه به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در مشهد آغاز به کار کرد و نهم اردیبهشت‌ماه لحظات پایانی خود را سپری می‌کند. این مسابقات زمینه تبادلات علمی گستردگی را میان دانشجویان ایرانی و دیگر دانشجویان جهان اسلام را فراهم کرد.

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در گفتگو با ایسنا، در خصوص فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی و برنامه‌ریزی جهت توسعه آن اظهار کرد: در کنار برگزاری مسابقات، علاقه‌مندیم که با حضور دانشجویان که قشر نخبه محسوب می‌شوند، در مورد مشکلات جهان اسلام نیز گفت‌وگو شود و تاثیر فهم و عمل به قرآن در ایجاد اتحاد در جوامع اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. همچنین آشنا شدن متسابقین با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی طی بازدیدهایی که در حاشیه برگزاری این رقابت‌ها صورت می گیرد، از دیگر برنامه‌های ماست.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: در دوره‌های آینده برگزاری این مسابقات روی این برنامه‌های جانبی توجه بیشتری خواهد شد. در واقع سطح کیفی رقابت‌های قرآن دانشجویان جهان اسلام از استانداردهای خوبی برخوردار است ولی تلاش ما این است که از حضور دانشجویان برای گفت و گو پیرامون مشکلات و مسایل جهان اسلام استفاده کنیم.

طیبی عنوان کرد: همچنین توسعه اقدامات مرکز رشد فعالیت‌های قرآنی در حاشیه برگزاری این رقابت‌ها نیز از دیگر اهداف ماست چون با استفاده از این ظرفیت می‌توان در زمینه ترویج فعالیت‌های قرآنی ابتکارات خوبی داشت که جنبه‌های اقتصادی داشته باشد.

جهاد دانشگاهی قرآن را یکی از فعالیت‌های اصلی خود می‌داند

رئیس جهاددانشگاهی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی قرآن را یکی از فعالیت‌های اصلی خود می‌داند چون کلام خدا موجب زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است و موجب بنای جامعه‌ای متکی بر ایمان و پیشرفت خواهد شد.

وی در مورد برگزاری ششمین دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام عنوان کرد: تلاش بر این است که هر دوره از این رقابت‌ها با سطح کیفی بالاتری برگزار شود. همچنین برنامه‌ریزی شد تا این دوره از مسابقات به گونه ای برگزار شود که سطح کیفی آن نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یابد و از فناوری اطلاعات برای برگزاری آن استفاده شد؛ این گونه که حدود 230 نفری که در این رقابت‌ها شرکت داشتند، فایل‌های صوتی خود را برای هیات داوران ارسال کردند و از این تعداد حدود 70 نفر انتخاب شدند که آنها نیز از طریق نرم افزارهای صوتی و تصویری قرائات خود را برای هیات داوران فرستادند. نهایتا 44 نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

طیبی اضافه کرد: استفاده از این بسترها ابتکار خوبی بود که هم هزینه‌ها را کاهش داد و هم این امکان را فراهم کرد تا متسابقین با ارزیابی و کیفیت بهتری انتخاب شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: به گفته داوران خارجی که در این رقابت ها حضور داشتند، این دوره از مسابقات از سطح خوبی برخوردار بوده است.

اهمیت اطلاع‌رسانی در توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی

همچنین رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: فعالیت قرآنی امر خوبی است و این یکی از نعمات خداوند است ولی اگر ما بخواهیم مردم و جوانان به این موضوع علاقه بیشتری پیدا کنند، اطلاع رسانی در این خصوص اهمیت زیادی خواهد داشت.

 حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ارزیابی خود از برگزاری این دوره از مسابقات اظهار کرد: خوشبختانه برگزاری این مسابقات خوب بود اما به لحاظ فنی، تخصصی و کارشناسی نیاز به بررسی دارد که باید در این خصوص به جمع بندی نهایی رسید.

 وی در مورد برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای ترویج فرهنگ قرآنی عنوان کرد: اطلاع رسانی در این زمینه کار مهم و باارزشی است. در واقع نفس برگزاری این فعالیت‌ها کار خوبی است ولی مهم تر از آن، اطلاع رسانی است.

محمدی اضافه کرد: به همین جهت از اصحاب رسانه و رسانه ملی تقاضا می‌کنیم به این قضیه به طور جدی بپردازند. فعالیت قرآنی امر خوبی است و این یکی از نعمات خداوند است ولی اگر ما بخواهیم مردم و جوانان به این موضوع علاقه بیشتری پیدا کنند، اطلاع رسانی در این خصوص اهمیت زیادی خواهد داشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تاکید کرد: پرداخت هنرمندانه، عالمانه، بجا و به موقع می‌تواند در این زمینه موثر باشد و ما این را از دوستان نیز درخواست کرده ایم که انشالله به این قضیه به طور فنی و تخصصی بپردازند.

مردم سوریه به ایران به چشم مدافع خویش می‌نگرند

اسامه المحروسی از شرکت کنندگان سوری در ششمین دوره رقابت های بین المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این دومین دوره‎ای است که به ایران سفر می‎کند و در این رقابت‌ها شرکت داشته، گفت: من سال پنجم دانشگاه در رشته علوم انسانی هستم. این دومین مرتبه‎ای است که به ایران می‎آیم و در رشته حفظ رقابت می‌کنم. دوره گذشته رتبه هفتم را توانستم کسب کنم.

وی در مورد نزدیکی بین مردم ایران و سوریه عنوان می‌کند: مردم در سوریه به ایران به چشم مدافع خویش می‌نگرند. من در دوره گذشته که به ایران آمدم به دیدار مقام معظم رهبری رفتم و از اماکن تاریخی ایران نیز دیدن کرده ام.

 اسامه با بیان اینکه پارک‌ها و مراکز دیدنی شهر را قابل مقایسه با سوریه نیست، عنوان کرد: مشهد خیلی زیباتر بوده و این شهر را به جهت وجود مضجع شریف امام رضا(ع) بیشتر دوست دارم.

وی آموزش‌های قرآنی در سوریه را خیلی خوب توصیف کرده و تاکید کرد: این مساله به دلیل برگزاری رقابت های متعدد است.
 
ایران می‌تواند دنیا را تغییر دهد

محمد سلمان نام شرکت کننده دیگری است که از کشور هندوستان در این رقابت‌ها شرکت کرده و در رشته علوم اسلامی در فرانک محل، از محلات هند، درس می‌خواند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من در ولایت ترابرادیش زندگی می‌کنم که در این منطقه تقریبا 5 میلیون مسلمان زندگی می‌کند. 20 درصد جمعیت این منطقه مسلمان هستند. صفوف مسلمان در این منطقه متحد هستند.

 این شرکت‌کننده در مسابقات ادامه داد: از دوران کودکی آموزش قرآن را در خانه و سپس در مدرسه قرآن را دنبال کرده ام. مادرم به من نغمات هندی را در تلاوت قرآن آموخت و از کوچکی تلاوت عبدالباسط را دنبال می‌کنم.

 محمد با بیان اینکه این نخستین سفرم به ایران است، تصریح کرد: ذهنیتی از سفر به ایران نداشتم اما ذهنیت من این است که اگر به ایران اجازه داده شود کار خود را انجام دهد، فواید آن به همه مسلمانان می‌رسد. مقبره بسیاری از دانشمندان اسلامی در ایران قرار داشته و آنها دنیا را تکان داده‌اند. از همین جهت به نظر می‌رسد ایران نیز می تواند دنیا را تغییر دهد.

 کسانی که ما را برای تحصیل قرآن بورسیه می‌کنند، به ما افتخار می‌کنند

محمد زکی الدین بن حنفی از کشور مالزی برای نخستین مرتبه به ایران آمده است. پیش از این در مصر در رقابت‌های قرآنی شرکت کرده است و در این کشور قرائت قرآن تحصیل می‎کند. ابتدا در خانواده آموزش قرآن را آغاز کرده و 9 سال است که این تمرینات را ادامه می‎‌دهد.

این شرکت‌کننده در مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایسنا عناون کرد: بهترین تلاشم را می کنم تا از اساتید خود روش قرائت قرآن را بیاموزم. بعد از پایان تحصیلاتم در مدرسه به دانشگاه و دارالقرآن در مالزی رفتم که با عنوان موسسه قرآن در مالزی شناخته می شود.

محمد خاطرنشان کرد: هم اکنون هم در مصر به تحصیل ادامه می‌دهم و در رشته‌های حفظ و قرائت فعالیت دارم. در مالزی مدارس زیادی برای آموزش قرآن وجود دارد و بسیاری از خانواده ها از کودکی فرزندان خود را برای حفظ قرآن به این مدارس می‌فرستند.

وی در مورد توجه مردم به فرهنگ قرآنی در این کشور گفت: کسانی که ما را برای تحصیل در دانشگاه بورسیه کرده اند، به ما افتخار می‌کنند. دوستان من همیشه نظرات مثبتی دارند و امیدوارند به بهترین جایگاه ها دست یابیم.

مسابقات قرآن زمینه آشنایی با فرهنگ‌های مختلف را فراهم می‌کند

علی حسن علی عبدالله حسن دعبل یکی دیگر از شرکت کنندگان یمنی در ششمین دوره رقابت‌های بین‌المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام با اشاره به سطح برگزاری این دوره از رقابت ها اظهار کرد: این مسابقات بسیار جذاب بوده و ما تونسته‌ایم با فرهنگ‌های مختلف آشنا شویم. البته من هفت سال پیش نیز به ایران آمده‌ام.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر در رشته تربیت بدنی تحصیل می‌کنم. از دوره کودکی توسط پسرعمویم برای آموزش قرآن تشویق شدم و حتی برخی روزها تا 10 ساعت قرآن کار می‌کردم و مقامات قرآنی را در سن 12 سالگی فرا گرفتم.

 علی حسن علی عبدالله حسن دعبل تاکید کرد: همه اساتید قرآنی که صوت آن‌ها را می‌شنوم شوق و ذوق دارم و سعی می‌کنم از سبک آن‌ها تلفیقی کار کنم. از میان قاریان ایرانی نیز به سیدجواد حسینی علاقه دارم.

 وی در خصوص انتظارات جامعه از قاریان قرآن گفت: انتظارات از قاری قرآن بسیار زیاد است و در همه ابعاد باید این امر دیده شود. در واقع یک قاری قرآن مسئولیت سنگینی داشته و به عنوان یک الگو به او دیده می شود.

احمد جمال کامل، شرکت کننده عراقی حاضر در ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام، اظهار کرد: در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه مظاهر عراق هستم. 

 وی ادامه داد: وضعیت عراق در حوزه آموزش قرآن خوب است و من نیز از 7 سالگی کار تلاوت را آغاز کردم. عموی من روحانی است و قرآن را نزد او آموختم و با شنیدن صوت قرای مشهور ترغیب به تلاوت قرآن شدم.

احمد جمال کامل تصریح کرد: به قاریانی مانند مصطفی اسماعیل، شحات انور و مصطفی غلوش علاقه دارم. همچنین قاریانی مانند حامد شاکرنژاد نیز مورد علاقه من هستند. آرزوی من این است که بتوانم مدرک نهایی قرائت را بگیرم و آغاز به حفظ قرآن کنم. به نظر من این رقابت‌ها از نظم خوبی برخوردار بوده و به خوبی برگزار می شود.

 ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانشجویان جهان اسلام در حالی به پایان رسید که دو تن از ایرانیان شرکت کننده در این رقابت ها توانستند رتبه‌های نخست رشته های حفظ و قرائت را از آن خود کنند.

 مجتبی فردفانی در حاشیه برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآن کریم دانشجویان جهان اسلام با انتقاد از فضای دانشگاه‌ها برای ترویج و آموزش قرآن عنوان کرد: توجه به قرآن در دانشگاه ها به گونه ای است که حافظان و تالیان قرآن نمی‌توانند از طریق این محیط آموزش‌های لازم را فراگیرند. در واقع این امر نیازمند توجه و پیگیری مستمر خود افراد است. در حقیقت درس‌های دانشگاهی رابطه مستقیمی با تلاوت قرآن ندارد. به عنوان نمونه دروس تفسیر واحدهای کمی را در دانشگاه به خود اختصاص داده است.

 وی با اشاره به آثار مثبت حفظ قرآن بر افراد گفت: مرور دائمی و حفظ قرآن موجب رعایت بیشتر مسایل از سوی فرد شده و موجب می شود کمتر سراغ گناه برود و با قرآن انس بیشتری داشته باشد. در حقیقت آشنایی بیشتر با مسایل قرآنی موجب می‌شود افراد کمتر گناه کنند.

 این حافظ کل قرآن با بیان اینکه مرور منظم آیات قرآن مجید موجب می‌گردد که ذهن توانایی تفکیک بین آیات متشابه را توسعه دهد، تصریح کرد: در واقع در در قرآن آیات زیادی به صورت متشابه وجود دارد که ذهن در مرور آن مجبور می‌شود این تشابهات را تفکیک نماید. اگر این مرور به صورت منظم ادامه یابد، منجر به فعال شدن توانایی‌های ذهن خواهد شد.
 
وی در خصوص نحوه ورود خود به فعالیت‌های قرآنی و حفظ کلام الله مجید عنوان کرد: من آموزش قرآن را به صورت غیرحرفه ای از 10 سالگی آغاز کردم. این امر به این دلیل بود که در خانواده ای مذهبی زندگی می‌کردیم و خواهر من نیز استاد حوزه و دانشگاه بود. از 16 سالگی به طور حرفه ای وارد موسسه بیت الاحزان شهرستان استهبان استان فارس شدم و به مدت یک سال مرخصی تحصیلی اخذ کردم.

فرد فانی ادامه داد: این اقدام من در خانواده مخالفینی داشت اما توانستم با کمک دوستانم به این مسیر ادامه داده و نهایتا در رشته فنون قرائت در مقطع کارشناسی و در رشته علوم قرآنی و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مشغول به تحصیل شوم. در حال حاضر نیز آخرین مرحله تحصیل من ارایه پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه فردوسی است.

 این فعال قرآنی عنوان کرد: در کنار توجه به حفظ قرآن، به تلاوت آن نیز بسیار علاقه مندم و قصد دارم پس از اتمام این دوره از مسابقات سراغ فراگیری تلاوت قرآن کریم نیز بروم.

فردفانی اضافه کرد: در مشهد زیر نظر اساتیدی چون استاد سادات فاطمی، استاد حسنی و استاد بیژنی فعالیت خویش را ادامه دادم و از ترتیل استاد سیاف زاده نیز بسیار لذت می‌برم. این علاقه به حدی است که شاید تاکنون حدود 100 مرتبه کل ترتیل وی را مرور کرده‌ام. البته من در آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه های تهران نیز قبول شدم اما علاقه داشتم که در مشهد به ادامه تحصیل بپردازم چرا که میزان دسترسی به اساتید قرآن در این شهر بسیار راحت تر است.

 وی با اشاره به آسیب شناسی و ارزیابی خود از نحوه برگزاری مسابقات قرآن بیان کرد: یکی از مسایلی که در برگزاری این رقابت ها به چشم می‌آید، این است که با اینکه حکمت برگزاری این رقابت ها ذکر الله و یاد خداست و یاد خدا نیز موجب آرامش قلب می شود اما استرس شرکت در رقابت هنوز هم وجود دارد.

فردفانی با بیان اینکه یکی دیگر از این مسائل مربوط به آیین‌نامه اجرای مسابقات قرآنی است. در واقع آیین نحوه ارزیابی متسابقین و شرکت کنندگان در رقابت‌‎ها در هر مسابقه ای متفاوت است، عنوان کرد: در این مسابقات تنها کافی است تعداد انگشت شماری قاری متبحر حضور داشته باشد تا کار سخت شود

 مهدی غلام نژاد نیز به عنوان نفر اول رشته قرائت در ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام منتخب شد.

وی در مورد سطح این دوره از مسابقات گفت: سطح این دوره از مسابقات خیلی خوب بود و تنها کافی است 3 تا 4 نفر قاری قوی و متبحر در رقابت ها حضور داشته باشند تا کار مشکل شود.

این شرکت‌کننده در مسابقات عنوان کرد: دو سه نفر رقیب خوب دارم اما فکر نمی کردم کار آنان تا این حد قوی باشد.

غلام نژاد بیان می کند: برگزاری این رقابت ها به این شکل خیلی خوب است و من نیز با این روش موافق هستم. دوستان هم تمام تلاش را دارند و جو خوبی بر رقابت ها حاکم است.

انتهای پیام

کد N1869830

وبگردی