آفتاب

«قصه های نهال» نگاهی محیط زیستی به افسانه ها دارد

«قصه های نهال» نگاهی محیط زیستی به افسانه ها دارد

«قصه های نهال» نوشته فاطمه سرمشقی با تصویرگری گلی صفری بازنویسی چهار افسانه ایرانی است که به مسایل محیط زیستی می پردازد و از سوی انتشارات نردبان برای کودکان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه چهار جلدی نهال، بازنویسی چهار افسانه قدیمی با رویکرد توجه به محیط زیست و تلاش برای حفظ آن است. جلد اول این مجموعه، «قالی هزار و یک شب مادربزرگ» نام دارد که روایتی امروزی از داستان ماه پیشانی است. ماه پیشانی در این قصه هم به خواست مادرناتنی اش ناچار است بقچه‌ بزرگی از پنبه را نخ کند اما باد پنبهها را پیش غول می‌برد. ماه  پیشانی همه کارهای غول را انجام می‌دهد و غول به ماه پیشانی جایزه می دهد و از او می‌خواهد صورتش را با آب تمیز و زلال رودخانه بشورد اما آب رود دیگر زلال نیست و به علت پسماندهای یک کارخانه شکلات سازی سیاه شده است. حالا غول و ماه پیشانی باید رودخانه را تمیز کنند تا ماه پیشانی به خواسته و آروی خود برسد.

جلد دوم این مجموعه داستان «کدوی پیرزن» است، روایتی جدیداز داستان شنل قرمزی یا همان کدوی تنبل. در این داستان، پیرزنی ب مجبور است رای دیدن دختر خود به آن سوی جنگل سفر کند و برای فرار از دست حیوانات درنده قصد دارد خود را در کدو پنهان کند تا از شر شیر و حیوانات درنده در امان ماند اما ماجرا این است که شیری نمانده تا پیرزن از آن فرار کند.

  «زنی با تاجی از گل‌های آبی»، عنوان جلد سوم است که به روایتی دیگرگونه از افسانه سنگ صبور می پردازد و ماجرای دختری به نام ناهید (نام الهه آب) را مطرح می کند که هر روز برای بردن آب،   لب رودخانه میرفته و الهه آب‌ها را می‌دیده است. یک روز، دخترک الهه آب را گم می‌کند و از آن پس روستایشان دچار کم آبی می‌شود و ساکنان روستا برای یافتن آب مجبور به مهاجرت می شوند.

جلد چهارم «باغی که درخت نداشت»، نام دارد که روایتی از داستان «نارنج و ترنج» است. داستان این بار به جای تعریف سفر پسر پادشاه برای یافتن دختر نارنج و ترنج از سرزمین خشک و بی‌درختی سخن میگوید که غول‌هایش درخت نارنجی ندارند که مراقب نارنج‌هایش باشند تا دست پسر هیچ پادشاهی به آن نرسد! در این سرزمین درخت‌ها را بریده و جایش خانه و پاساژ ساخته‌اند، پاساژهایی که آن‌قدر رنگ به رنگ هستند که حتی غول‌ها هم ازشان خوششان می‌آید اما مگر می شود دنیای بدون درخت نارنج را تصور کرد؟ حتما جایی دانه‌ای نارنج پنهان شده و در انتظار روییدن است.»

«قصه های نهال» نوشته فاطمه سرمشقی با تصویرگری گلی صفری از سوی انتشارات نردبان در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کد N1868571

وبگردی