آفتاب

علت بازداشت مهدی رحمانیان | مدیر مسئول روزنامه شرق چرا بازداشت شد؟

علت بازداشت مهدی رحمانیان | مدیر مسئول روزنامه شرق چرا بازداشت شد؟

مدیر مسئول روزنامه شرق در مشهد بازداشت شد. علت بازداشت مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق، انتشار مطلبی در صفحه اجتماعی این روزنامه و شکایت برخی خانم های شهرک شهید رجایی از این روزنامه عنوان شده است. بازداشت مدیر مسئول روزنامه شرق واکنش هایی را در پی داشته است...

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه «شرق»، روز گذشته در شهر مشهد بازداشت شد. به گزارش ایسنا، در جلسه نخست بازپرسی که پیش از این برگزار شده بود، قرار وثیقه برای رحمانیان صادر شد که با حضور در جلسه دوم بازپرسی به دلیل تأمین‌نشدن وثیقه، ظهر دیروز بازداشت شد. معاون دادستان مشهد درباره علت بازداشت گفت: شکایت برخی خانم‌های شهرک شهید رجایی مشهد درباره انتشار مطلبی در این روزنامه باعث احضار مدیر مسئول روزنامه «شرق» و بازداشت ایشان شد. 
حسن حیدری در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: درج مطلبی در این روزنامه... باعث جریحه‌دارشدن احساسات آنها و شکایت از این فرد شد. معاون دادستان مشهد گفت: از طریق دادستانی به ایشان اطلاع دادیم که این موضوع را جبران نمایند و در داخل سازمان خودشان پیگیری و با فرد خاطی برخورد کنند. چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتاد و در صورتی‌ که درصدد جبران آن مطلب برمی‌آمدند، خروجی امروز این نمی‌شد. 
او گفت: در این جلسات به دلیل اينكه شکایت شاکی خصوصی، جلسه تحقیقی و قوانین جزایی حاکم بود، طبیعتا قرار تأمین برای افراد صادر می‌شود و در صورتی که تأمین نشود بازداشت ادامه خواهد داشت. طبیعتا مدیرمسئول روزنامه «شرق» می‌بایست در زندان باشند. گفتني است در حال حاضر قرار كفالتي به ارزش 50ميليون تومان براي مديرمسئول روزنامه «شرق» صادر شده است.

واکنش مدیرمسئول اعتماد به بازداشت مدیرمسئول شرق


انتشار خبري مبني بر بازداشت مدير مسوول روزنامه شرق، با واكنش و اقداماتي از سوي الياس حضرتي همراه بود. مديرمسوول روزنامه اعتماد ضمن ابراز تاسف از بازداشت مديرمسوول روزنامه شرق، تاكيد كرد: همچنين طي تماسي با انجمن مديران مسوول روزنامه‌هاي غيردولتي خواستار برگزاري جلسه اضطراري براي بررسي و پيگيري اين موضوع شدم؛ همچنين از طريق هيات رييسه مجلس، جهت حل و فصل اين موضوع و آزادي آقاي رحمانيان اقدام خواهم كرد. الياس حضرتي به «اعتماد آنلاين» گفت: با اطلاع از خبر بازداشت آقاي رحمانيان، مديرمسوول محترم روزنامه شرق، خيلي متاسف و متاثر شدم كه شخصيت وزين، آرام، قانونمند و با تفكر معتدل بازداشت شده است. حضرتي اظهار داشت: آقاي رحمانيان روزنامه‌نگاري است كه سال‌هاي سال امتحانش را در روزنامه شرق پس داده و روزنامه‌‌اي با آن مشخصات را منتشر كرده است.
وي همچنين تاكيد كرد: براي خودم، جامعه مطبوعاتي و همه دستاندركاران اين حوزه به خاطر اتفاق رخ‌داده و بازداشت آقاي رحمانيان متاسفم. مديرمسوول روزنامه اعتماد با تاكيد بر تلاش براي آزادي رحمانيان، اظهار داشت: به عنوان يك روزنامه‌نگار با چند تن از مقامات قضايي رايزني‌هايي را انجام دادم. همچنين طي تماسي با انجمن مديران مسوول روزنامه‌هاي غيردولتي خواستار برگزاري جلسه اضطراري براي بررسي و پيگيري اين موضوع شدم. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين تاكيد كرد: درصدد هستم از طريق هيات رييسه مجلس، جهت حل و فصل اين موضوع و آزادي آقاي رحمانيان اقدام كنم. وي افزود: همچنين توسط يكي از مديران محترم روزنامه سندي در مشهد در حال تدارك است كه به عنوان وثيقه به دادسراي مشهد تحويل دهند تا آزادي آقاي رحمانيان زودتر صورت پذيرد.

واکنش حق شناس به بازداشت رحمانیان


رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده با اشاره به بازداشت ظهر امروز (شنبه) رحمانیان، نوشته است:«بازداشت محمد مهدی رحمانیان، مدیرمسؤول محترم روزنامه شرق موضوعی تاسف انگیز است.محمد مهدی رحمانیان که سوابق روشن و مشخصی در حوزه مدیریت سیاسی در جایگاه های مهم و رسمی داشته و از سوی دیگر یکی از مهمترین و موثر ترین روزنامه های کشور با مدیریت ایشان منتشر می شود، فردی قابل احترام و دارای جایگاه فرهنگی و اجتماعی است و هیچ دلیل و بیمی که منجر به بازداشت او شود وجود نداشت و اساسا این اقدام مقام قضایی که این روزها خبرهای بازداشت از سوی ایشان باعث نگرانی هایی نیز شده قابل تأمل است.از سوی دیگر توقع می رود قوه قضاییه و ارکان آن خود نسبت به روش های قانونی در مورد رسانه و مطبوعات و جایگاه آن توجه داشته باشند و اینکه مدیر مسؤول یک رسانه شناخته شده و معتبر به دلیل انتشار محتوا در دادگاه غیرتخصصی و در مرحله بازپرسی بازداشت شود جای تعجب دارد.امیدوارم با ورود دادستان محترم کل کشور به موضوع و توجه به این نکته که کشور در شرایط حساسی است و از سوی دیگر شرایط شکننده مطبوعات در کشور نیازمند توجه مضاعف است مشکل با تدبیر و سعه صدر حل شود.»
کد N1868482

وبگردی