آفتاب

اولین ضربه شصت پمپئو به اروپا

اولین ضربه شصت پمپئو به اروپا

ایسنا نوشت: پامپئو در نشست ناتو برای افزایش سهم اروپایی‌ها در بودجه ائتلاف در اولین سفر خود و حضور در نشست ناتو تلاش می کند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه جدید آمریکا آلمان را به سبب بودجه دفاعی‌اش مورد انتقاد قرار داد و همچنین از اولین حضورش در نشست ائتلاف نظامی ناتو به منظور پیشبرد درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص افزایش مسئولیت مالی دیگر اعضای ناتو از جمله در تامین بودجه دفاعی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که کشورهای عضو ناتو در نشست وزرای خارجه این ائتلاف در شهر بروکسل موضعی واحد درخصوص لزوم مقابله با "تجاوزگری" روسیه اتخاذ کردند، مایک پامپئو در عین حال در یکی از قدیمی‌ترین درخواست‌های ترامپ یعنی اینکه اعضای ناتو به اندازه کافی سهمشان را از بودجه دفاعی تامین کنند، تاکید کرد.

این در حالی است که برخی از اعضای ناتو از جمله کشور آلمان که پایگاه اقتصادی اصلی قاره اروپا محسوب می‌شود در برآورده کردن تعهدی که در نشست ناتو در ولز در سپتامبر ۲۰۱۴ تعیین شد یعنی صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی در زمینه بودجه دفاعی تا سال ۲۰۲۴ شکست خورده‌اند.

ترامپ مکررا اعلام کرده که باید کشورهای عضو ناتو به خصوص کشورهایی که به اندازه کافی سهمشان را نمی‌پردازند این رویه را رعایت کنند و در عین حال پامپئو که پیشتر رئیس سازمان سیا بوده در این خصوص پیام سرسختانه‌ای را در مقر ناتو در بروکسل مطرح کرد.

پامپئو در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان به اندازه کافی برای برآورده کردن این هدف تلاش می‌کند، ‌گفت: خیر، آنها باید اهدافی که بر سرش توافق کرده‌اند را برآورده کنند. کشورهای اروپایی باید مسئولیت‌های ضروری برای امنیتشان را به دوش بگیرند و خطاب به شهروندانشان توضیح دهند که چرا عمل به وظایفشان در تامین بودجه دفاعی اهمیت حیاتی دارد.

این اظهارنظرهای پامپئو در حالی خطاب به خبرنگاران و بعد از نشست روز جمعه مطرح شد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید مذکراتی را انجام داد و با وی دیدار کرد.

ترامپ در اظهاراتی پیش از این نشستش با مرکل گفت: ناتو یک ائتلاف شگفت انگیز است اما به اروپا بیشتر از آمریکا کمک می‌کند.

در عین حال هایکو ماس، وزیر امور خارجه جدید آلمان بر مشارکت‌هایی که برلین در زمینه فعالیت‌های انسانی در سوریه و عراق به عمل می‌آورد،‌ تاکید کرد.

او گفت: دولت ائتلافی مرکل با وجود آنکه در وسط یک مذاکرات بودجه‌ای قرار دارد اما نشانه چندانی از اینکه دست به تقویت بودجه دفاعی بزند، وجود ندارد.

او همچنین تاکید کرد: آلمان مشارکتی فوق‌العاده در ایفای مسئولیت‌های بین‌المللی خود داشته و اینکه ما به وظایفمان در قبال ناتو عمل می‌کنیم.

با این حال در اجلاس ناتو به رغم اختلاف‌های مربوط به بودجه وزرای خارجه این ائتلاف بر سر پیدا کردن راه‌هایی برای مقابله با "تکنیک‌های جنگ هیبریدی" روسیه و همچنین تلاش‌های این کشور برای براندازی و تبلیغات و حملات سایبری‌اش در راستای تضعیف غرب توافق داشتند.

در عین حال وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد تا از نگرانی‌های مطرح درباره تعهد ترامپ به ناتو بکاهد و گفت: این ائتلاف با توجه به اقدامات غیرقابل قبول برای روسیه اجتناب ناپذیرتر از هر زمان است.

52310

کد N1868200

وبگردی