آفتاب

تصاویر| از شادی دو کره تا پایانی بر خصومت 65 ساله

تصاویر| از شادی دو کره تا پایانی بر خصومت 65 ساله

رهبران دو کره اعلام کردند که تا آخر سال پایان جنگ کره را اعلام می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته دور اول نشست تاریخی سران کره شمالی و جنوبی برگزار شد. این نشست صبح جمعه در منطقه غیرنظامی میان دو کره و در خاک کره جنوبی انجام شد.

این برای نخستین بار از پایان جنگ شبه جزیره است که یک رهبر کره شمالی پا به خاک کره جنوبی می‌گذارد.

مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز به دعوت کیم جونگ اون از مرز عبور کرد و وارد خاک کره شمالی شد. دو رهبر برای لحظاتی در خاک کره شمالی با یکدیگر قدم زدند.

رهبر کره شمالی هنگام امضای دفتر یادبود ابراز امیدواری کرد که این ملاقات آغازگر «عصر جدیدی از صلح» باشد. وی نوشت: «اکنون تاریخ جدیدی آغاز می‌شود.»

سران دو کشور سپس به مدت نیم ساعت به طور خصوصی با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش یورونیوز، در بیانیه‌ای که در پایان نخستین دور گفتگوها منتشر شد دو طرف تاکید کردند که تا آخر سال ۲۰۱۸ پایان جنگ کره را اعلام و صلح «پایدار و دائمی» برقرار خواهند کرد. در همین زمینه قرار است دو کشور با آمریکا و احتمالا چین، امضاکنندگان قرارداد ترک مخاصمه دیدار کنند.


از زمان پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ دو طرف در وضعیت ترک مخاصمه به سر می‌برند و هنوز قرارداد صلح میان دو کشور امضا نشده است.

در بخش دیگری از بیانیه تاکید شده است که دو کشور به «هرگونه فعالیت خصمانه علیه یکدیگر از طریق دریا، زمین و هوا» خاتمه می‌دهند.

سران دو کشور همچنین وعده داده‌اند تا پایان ماه اوت ترتیب ملاقات خانواده‌هایی که اعضای آن در دو کره زندگی می‌کنند را فراهم کنند. در پی جدایی دو کره هزاران خانواده که اعضای آنها در دو سوی مرز زندگی می‌کردند از یکدیگر جدا شده‌اند و امکان دیدار ندارند.

در بیانیه مشترک همچنین دو کشور بر سر کاهش تسلیحات در شبه جزیره به توافق رسیدند. در بخشی از بیانیه آمده است که هدف مشترک کره شمالی و جنوبی «خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره است.»

کیم جونگ اون در سخنان خود وعده داد که «گذشته تلخ تکرار نشود.» همسر رهبر کره شمالی نیز گفت: «همسرم به من گفت که نشست موفقیت آمیز بود و من از این خبر خوشحالم.»

کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای مذاکرات دو طرف را «جدی و صریح» خواند.


کیم جونگ اون از رئیس جمهوری کره جنوبی خواست تا «هر زمان که دوست دارد» به کره شمالی سفر کند.  مون نیز برای سفر به شمال شبه جزیره اعلام آمادگی کرد.

رهبر کره شمالی همچنین برای سفر به سئول، پایتخت کره جنوبی اعلام آمادگی کرد و گفت که هر زمان «دعوت» شود به سئول خواهد رفت.



در این سفر یک هیات ۹ نفره رهبر از جمله خواهر رهبر کره شمالی و رئیس مجمع عالی خلق کیم جونگ اون را همراهی می‌کنند.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که بحران کره در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده بود. با این وجود پس از سفر خواهر رهبر کره شمالی به کره جنوبی در جریان بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ روابط دو کره را تلطیف کرد.

همچنین آمادگی پیونگ یانگ برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای و از سرگیری مذاکرات موجب افزایش امید به برقراری صلح در شبه جزیره بحران‌زده کره شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین دیدار میان رهبران دو کشور را «تاریخی» خواند و تاکید کرد که کشورش از این دیدار بسیار خرسند است. وی ابراز امیدواری کرد که نتیجه این ملاقات مثبت و در راستای برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره باشد. وی گفت: «بعد از تمام رنج‌ها، هنوز دوستی و برادری وجود دارد. بیایید لبخند بزنیم و انتقام را فراموش کنیم.»

غذاهای ویژه برای دیدار ویژه

اما این نشست ویژه، شام ویژه ای نیز خواهد داشت. غذاهایی که قرار است بر سر میز شام سرو شود به دقت و با توجه به ذائقه دو رهبر و نمادهای ملی انتخاب شده‌اند.

پیونگ یانگ نائنگمیون: نوعی نودل شمال شبه جزیره کره است که به صورت سرد سرو می‌شود.

سیب زمینی کبابی سوییسی،
احتمالا به این دلیل که کیم جونگ اون دوران جوانی اش را در سوییس گذرانده و اینکه این کشور نماد صلح است.

غذای دریایی منطقه گگئودو که از خیار دریایی، نوعی موجود آبزی درست می‌شود.

بولگوگی کبابی، نوعی ماهی که غذای محلی گئوجه، محل تولد رئیس جمهوری کره جنوبی است.

و سرانجام بی‌بیم‌بپ،‌ غذای محبوب کره‌ای ها که با سبزیجات، برنج و تخم مرغ طبخ می‌شود.



کره شمالی: دیدار رهبران ۲ کره نقطه عطفی تاریخی است

رسانه دولتی کره شمالی امروز شنبه از دیدار روز گذشته رهبران ۲ کره به عنوان نقطه عطفی جدید در حصول رفاه مشترک یاد و آن را آغازگر تحول در شبه‌جزیره کره توصیف کرد.


پس از آنکه رهبران دو کره متعهد شدند تا صلح دائمی را در شبه جزیره کره برقرار سازند و این شبه جزیره را از شر تسلیحات اتمی خلاص کنند، کره شمالی امروز (شنبه) این نشست را به عنوان یک نشست تاریخی که راه را برای آغاز عصری جدید هموار می‌کند، تحسین کرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی تحت عنوان KCNA متن کامل اعلامیه رهبران دو کره در نشست پانمونجوم را منتشر کرده و گفت: این دیدار راه را برای سازش ملی، اتحاد، صلح و سعادت باز کرد.


در این اعلامیه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی بر هدف مشترک خود برای تحقق ایده شبه جزیره کره عاری از تسلیحات اتمی از طریق خلع کامل تسلیحات اتمی تاکید کردند.

اما این عبارت یک عبارت غیرمستقیم است که هر دو کره می‌تواند تفسیر و تعبیر خود را از آن داشته باشد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی مجزا گفت: رهبران دو کره درخصوص مسائلی از جمله تضمین صلح در شبه جزیره کره و خلع تسلیحات اتمی این شبه جزیره تبادل نظری صریح و دوستانه داشتند.

این خبرگزاری افزود: این نشست تاریخی در روستای پانمونجوم به لطف عشق بی حد و حصر رهبر کره شمالی به مردم این شبه جزیره و تمایلش برای خودمختاری مستقل از نفوذ خارجی رخ داد.

رهبران دو کره در سند این اعلامیه متعهد شدند تا معاهده صلحی را با هدف اعلام رسمی پایان جنگ کره امضا کنند.

آنها همچنین به دنبال دیدار با آمریکا و احتمالا چین که هر دو امضا کننده‌های آتش‌بس سال ۱۹۵۳ هستند، می‌باشند و هدفشان از این دیدار اعلام رسمی پایان جنگ، تبدیل آتش‌بس به یک معاهده صلح و برقراری صلحی پایدار در شبه جزیره کره است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در ادامه گزارش خود افزود: این اعلامیه منجر به یک پیشرفت تمام عیار و حائز اهمیت در روابط دو کره خواهد شد و خطوط حیاتی ملی قطع شده را مجددا برقرار خواهد کرد و به تحقق آینده‌ای متشکل از اتحاد مجدد و سعادت و رفاه جمعی کمک خواهد کرد.

 

واکنش مجدد ترامپ

گرچه رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که از نشست تاریخی میان رهبران دو کره دلگرم شده است، اما تاکید کرد که اشتباهات دولت‌های گذشته را تکرار نخواهد کرد و تا اتمام خلع سلاح هسته‌ای کامل در شبه جزیره کره فشارها روی پیونگ‌یانگ را حفظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد نشست آتی خودش با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی سازنده باشد. او همچنین گفت که از هدف رهبران دو کره برای اجرای خلع سلاح هسته‌ای کامل در شبه جزیره کره دلگرم شده است .(اینجا)

رئیس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس خبری تاکید کرد: در پیگیری آن هدف، ما اشتباهات دولت‌های گذشته را تکرار نخواهیم کرد. حداکثر فشار تا زمان تحقق خلع سلاح هسته‌ای ادامه خواهد یافت. مشتاق دیدارمان هستم. قابل توجه می‌شود.

 

واکنش ها

متیس


وزیر دفاع آمریکا گفت در صورتی که کره شمالی خروج سربازان ایالات متحده از شبه جزیره کره را به عنوان بخشی از فرایند دستیابی به توافق صلح خواستار شود، با متحدانمان در این باره گفتگو می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدار با همتای لهستانی خود در پنتاگون گفت:‌ این مساله را با متحدانمان در گام نخست و سپس با کره‌ شمالی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه صحبت‌هایش گفت: به نظرم، ما باید در این مسیر گام برداریم، مذاکره کنیم و تلاشی برای ارائه پیش شرط‌ ها یا فرضیات درباره اینکه این مذاکرات به چه صورت پیش می‌رود، نکنیم. دیپلمات‌ها در حال حاضر باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.


اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد: گام تاریخی برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره با موفقیت روبه‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از اجلاس تاریخی دو کره استقبال کرد و گفت: در ماه مه با مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی درباره این اجلاس تاریخی دیدار و گفت‌وگو خواهم کرد.

اردوغان در پیامی در توئیتر اعلام کرد: من از دیدار مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی استقبال می‌کنم. من درباره این مساله مهم با رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی در سفر پیش رویم به سئول گفت‌وگو خواهم کرد.

اردوغان اضافه کرد که او از گام تاریخی برای خلع سلاح شبه جزیره کره حمایت می‌کند و امیدوار است که این مسیر با موفقیت به پایان برسد.

استرالیا

وزیر دفاع استرالیا گفت، که این کشور قرار است در راستای اجرای تحریم‌های سازمان ملل و برای نظارت بر کشتی‌های مشکوک کره شمالی که اقدام به حمل و نقل کالاهای ممنوعه می‌کنند، هواپیمایی نظامی شناسایی به منطقه اعزام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارنظر از سوی وزیر دفاع استرالیا یک روز پس از دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و کره جنوبی برای همکاری در مساله خلع سلاح کامل اتمی در شبه‌جزیره کره مطرح شده است.

استرالیا یکی از متحدان اصلی آمریکا همچنین قول داده تا به اعمال فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر پیونگ‌یانگ ادامه دهد.

وزیر دفاع استرالیا در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: استرالیا یک هواپیمایی شناسایی و گشت دریایی P-8A به ژاپن می‌فرستد تا در اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در منطقه ما سهیم باشد.

وی ادامه داد: استقرار این هواپیمای شناسایی از کمپین بین‌المللی در مقابله با تجارت غیرقانونی و شبکه مرتبط با آن حمایت کند.

مالکوم ترنبول، نخست وزیر و جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفته‌اند که تداوم فشارها بر کره شمالی، تضمینی برای خلع سلاح اتمی کره شمالی محسوب می‌شود.

خبرگزاری NHK ژاپن از قول منابع دفاعی این کشور که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد، همزمان که استرالیا و کانادا هواپیمای شناسایی به منطقه اعزام می‌کنند، انگلیس نیز یک ناوچه به پایگاه آمریکا در جنوب ژاپن می‌فرستد تا بر کشتی‌های کره شمالی که اقدام به نقل و انتقال کالا در دریا می‌کنند، نظارت داشته باشد.

 

 موگرینی: از هسته ای زدایی در شبه جزیره کره حمایت می کنیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای درباره اجلاس سران دو کره، با تاکید بر اینکه حرکت به سمت صلح با وجود تمام مشکلات امکان پذیر است، اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده حمایت از هسته ای زدایی در شبه جزیره کره است.

در بیانیه فدریکا موگرینی که عصر جمعه منتشر شد، آمده است: نشست امروز بین رئیس جمهوری 'مون جائه-این' و 'کیم جونگ اون' و بیانیه پانمونجوم که به امضای آنها رسیده است، نشان میدهد که با وجود تمام مشکلات، حرکت به سمت صلح امکان پذیر است. این مساله نشان می دهد که گفت و گو و دیپلماسی بهترین ابزار برای ایجاد راه حل های صلح آمیز برای دشوارترین مشکلات هستند و به نفع منطقه و کل جهان است.


موگرینی افزود: اتحادیه اروپا آماده پاسخگویی به درخواست رهبران دو کره و حمایت کامل از هسته ای زدایی شبه جزیره کره است. هسته ای زدایی کامل چنانکه جمهوری دمکراتیک خلق کره به آن متعهد شده است، باید شامل برنامه های هسته ای و موشکی آن کشور باشد و کامل، قابل تائید و غیرقابل بازگشت باشد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه تاکید کرد: اکنون در انتظار دیدار برنامه ریزی شده بین رئیس جمهوری آمریکا و رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره و نتایج مثبت بیشتر ناشی از آن هستیم. اتحادیه اروپا امروز مانند همیشه در طرف صلح، هسته ای زدایی و آینده ای سعادتمند برای همه مردم کره می ایستد.

 روسیه

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با استقبال از دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی اعلام کرد: دیدار سران دو کره عزم دو طرف برای تسریع روند سیاسی-دیپلماتیک حل تمام مسائل شبه جزیره کره از جمله موضوع هسته ای را نشان داد.

 در این بیانیه آمده است: این دیدار را گام مهم سئول و پیونگ یانگ برای سازش ملی و برقراری روابط پایدار می دانیم و توافق های به دست آمده که در بیانیه پایانی این دیدار قید شد ، مثبت ارزیابی می کنیم و آماده کمک به برقراری روابط خوب بین دو کره از طریق توسعه همکاری های سه جانبه در عرصه های راه آهن، نیروی برق، گاز و سایر حوزه ها هستیم.


در ادامه بیانیه آمده است :«به هماهنگی با طرف های درگیر مساله ادامه می دهیم و تلاش های خود را در این عرصه در راستای نقشه راه ترسیم شده از سوی روسیه و چین برای حل مسائل کره بکار می گیریم، بر این باوریم که این کار باید منجر به ازسرگیری مذاکرات چندجانبه به منظور شکل گیری ساختار تامین صلح و امنیت در شمال شرقی آسیا شود.»


کرملین

کاخ کرملین نشست تاریخی میان رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی را به عنوان "اخباری بسیار مثبت" ستود و گفت رئیس‌جمهوری روسیه همواره از مذاکرات مستقیم میان این دو کشور حمایت می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موضع‌گیری کرملین پس از آن انجام می‌شود که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز برای اولین بار دیدار کرده و به همکاری روی "خلع سلاح هسته‌ای کامل در شبه جزیره کره" متعهد شدند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره چشم‌انداز دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره‌شمالی، گفت مسکو از هر گامی که به کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره بینجامد استقبال می‌کند.

 


واکنش ایران
[strong] [strong]
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات مثبت اخیر در شبه جزیره کره اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان تنش زدایی در شبه جزیره کره بوده و از تلاش ها و اقدامات رهبران دو کشور کره شمالی و کره جنوبی در مسیر تنش زدایی و عادی سازی روابط بین دو کشور استقبال می کند و دیدار اخیر آنها را گامی مسئولانه و در مسیر درست می داند که می تواند به صلح و امنیت پایدار منطقه ای و جهانی کمک موثری نماید.

قاسمی افزود: سیاست اصولی و همیشگی ایران مخالفت با هرگونه تولید، برخورداری، نگهداری و استفاده از تسلیحات کشتارجمعی بوده و از هر گونه تلاشی که به عاری شدن جهان از این گونه تسلیحات بیانجامد، حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که فصل جدید و تاریخی تنش زدایی در شبه جزیره کره، باید هوشیارانه، بصورت دوجانبه و بدون دخالت و تحریک کشورهای فرامنطقه ای تداوم یابد.

قاسمی با اشاره به سیاست و رویکرد رئیس جمهور آمریکا در سالهای اخیر و عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین المللی خود، افزود: تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران بویژه تجربه اخیر در موضوع برجام، نشان می دهد دولت آمریکا، بازیگری قابل اعتماد نیست و التزامی به تعهدات بین المللی خود ندارد و در نتیجه، از صلاحیت لازم برای مشارکت در تعیین معادلات و ترتیبات بین کشورها برخوردار نیست؛ این موضوع در سالهای اخیر و در دولت آقای ترامپ نسبت به گذشته، تشدید شده است. بنابراین عمیقا بر این باوریم که تنش زدایی در شبه جزیره کره باید بدون ارتباط دادن ترتیبات آن به دخالت و تحریکات احتمالی آمریکا، به مسیری که رهبران دو کره در پیش گرفته اند، ادامه يابد.



منبع گزارش و تصاویر: رویترز و یورونیوز

52310

کد N1868146

وبگردی