آفتاب

جای خالی «موزه» ‌در دانشگاه‌ها

جای خالی «موزه» ‌در دانشگاه‌ها

رییس پژوهشگاه گردشگری و میراث فرهنگی بر اهمیت ایجاد موزه در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سید محمد بهشتی در آیین افتتاحیه "موزه دانشگاه فردوسی مشهد" که دانشکده علوم اقتصاد و اداری این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تعداد زیادی دانشگاه در ایران وجود دارد که همه دارای کلاس و آزمایشگاه هستند، اما هیچ یک از آن‌ها موزه ندارند؛ اما باید گفت که آیا می‌توان موزه نداشت و همچنان دانشگاه بود، بنابراین از نظر من بسیار ضروری است که از اهمیت موزه غافل نباشیم.

وی ادامه‌داد: در عرف جامعه وقتی شی دیگر کاربرد ندارد، می‌گوییم به درد موزه می‌خورد، یعنی موزه جای چیزهای اصطلاحا "به درد نخور" می‌دانند. اما هر کسی این "دردها" را نمی‌فهمد، کسانی که تفاوت بین کهنه و کهن را درک می کنند، آن درد را می‌فهمند یعنی تنها فرهیختگان آن تفاوت را درک می کنند. 

رییس پژوهشگاه گردشگری و میراث فرهنگی تصریح کرد: موزه جایی است که هر چه را که می‌خواهند بدانند چه‌چیزی است و از کجا آمده در آن به صورت آشکار بیان شده است. چیزهایی در موزه است که دیگر خاصیت کارکردی ندارند و اصطلاحا به درد نمی‌خورند، ولی آن خاصیت در واقع حجابی بود بر شأن وجودی آن و پس از آن که دیگر کارکرد سابق را نداشت، تازه درون خود را آشکار می‌کند.

 بهشتی عنوان کرد: افتتاح موزه دانشگاه فردوسی به معنای انعکاس و معرفی تبار و کیان هویت این دانشگاه است. تمام فعالیت‌ها در کشور می‌توانند چنین نگاهی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در روزگاری که شاهد سیطره کمیت هستیم، وقتی جایی نظیر دانشگاه فردوسی با کارهایی نظیر ایجاد موزه به کیفیت توجه می‌کند، نشان‌دهنده مدنیت در آن مکان است.

رییس پژوهشگاه گردشگری و میراث فرهنگی یادآور شد: موجودیت دانشگاه فردوسی جزو مفاخر بوده و هر چه که به آن وصل است، می‌تواند در موزه آن نیز حضور یابد.


انتهای پیام

کد N1867012

وبگردی