آفتاب
سرنوشت مومیایی منسوب به رضا شاه پهلوی

جنازه رضا شاه تکه تکه شد؟ +تصاویر | جسد مومیایی رضا شاه دفن شد؟

جنازه رضا شاه تکه تکه شد؟ +تصاویر | جسد مومیایی رضا شاه دفن شد؟

در عملیات حفاری در حرم شاه عبدالعظیم (ع)، کارگران با سطحی بتونی سختی مواجه می شوند که گویا همان محفظه بتونی جنازه رضا شاه بوده. برای شکستن آن، از پیکور مکانیکی استفاده می شود، سطح بتونی می شکند، اما جنازه مومیایی شده منسوب به رضا شاه نیز همراه با آن سه تکه می شود. یک منبع محلی می گوید جنازه مومیایی رضا شاه را در یک محفظه فلزی قرار دادند و دوباره دفن کردند...


بیشتر بخوانید: قبر رضا شاه !

بیشتر بخوانید: جنازه رضا شاه کجاست؟ +عکس .

یک‌نفر با آن سلفی گرفته و منتشرش کرده، یکی می‌گوید از اساس او وجود ندارد و یک‌نفر از دفنش با احترام سخن می‌گوید؛ ماجرای پرهیاهوی پیداشدن جسد مومیایی که گفته می‌شود متعلق به پهلوی اول است، همچنان ادامه دارد.

دیروز و پس از آن‌که خبر پیداشدن یک جسد مومیایی در بخش غربی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) همه جا را پر کرد، تأیید و تکذیب‌های زیادی از راه رسید؛ روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت، اساسا جنازه مومیایی‌شده‌ای پیدا نشده و اعضای شورای شهر و اداره میراث شهرری حرف‌های دیگری زدند و پس از آن عکس‌هایی از جسد مومیایی تازه کشف‌شده منتشر شد که شباهت آن را با زمان مرگ پهلوی اول نشان می‌داد.

حالا سوال مردم هنوز به‌‌جاست؛ جنازه پیداشده متعلق به پهلوی اول است؟ اگر هست، قرار است چه بشود و اگر نیست، حالا جنازه کجاست؟ پاسخ هنوز روشن نیست.

مومیایی رضا شاه چطور کشف شد؟


«روزاروز» نخستین منبع خبری بود که خبر پیداشدن جنازه مومیایی در شهرری را منتشر کرد. دیروز هم آخرین اخبار در این‌باره را منتشر کرد.

این کانال تلگرامی دیروز درباره سخنان منابع محلی نوشت: «به گفته یکی از منابع محلی، پریروز عصر، مراحل حفاری برای توسعه بخش غربی حرم حضرت عبدالعظیم در جریان بود و تیم حفاری در محل مقبره تخریب‌شده رضا‌شاه، مشغول برداشتن بقایای نخاله‌های حاصل از تخریب‌ مقبره در دل خاک بوده‌اند.

جنازه مومیایی رضا شاه تکه تکه شد


درهمین حین، کارگران و ماشین‌آلات حفاری به سطحی بتنی می‌رسند که برای عبور از آن‌که استحکام زیادی داشته، به یک پیکور مکانیکی متوسل می‌شوند. در نهایت، موفق می‌شوند سطح بتنی را بشکنند اما بر اثر شدت ضربات واردشده، جنازه ‌مومیایی از چند نقطه دچار شکستگی شده و بنا به گفته یکی از کارگران، مومیایی درحالی پیدا شده که سه‌تکه شده بود. به گفته این منبع آگاه محلی، سلفی معروف یکی از شهروندان در کنار مومیایی رضاشاه هم کار یکی از رانندگان ماشین‌های مکانیکی حاضر در صحنه بوده.»

مومیایی دفن شد!


یک منبع محلی به «روزآروز» گفته که پس از خروج مومیایی از محفظه بتنی، آن را در یک محفظه فلزی قرار داده و در همان محدوده حرم حضرت عبدالعظیم مجددا دفن کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که اداره تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی از دوشنبه دستور داده عملیات حفاری و توسعه بخش غربی ادامه پیدا کند و حتی صبح  دیروز از ورود کارشناسان میراث فرهنگی به محوطه و بررسی موضوع جلوگیری کرده است.

جنازه رضا شاه در خاطرات آیت الله خلخالی


بعد از خبری‌شدن پیداشدن جسد پهلوی اول در قسمتی از حرم شاه‌عبدالعظیم(ع)، خیلی‌ها سراغ خاطرات آیت‌الله صادق خلخالی که در‌ سال ٥٩ دستور تخریب آرامگاه او را داده بود، رفتند.

صادق خلخالی در کتاب خاطرات خود نوشته است که بعد از جلسه‌ای که با امام خمینی(ره) داشته‌ است، به این نتیجه رسیده‌اند که برای کوتاه‌کردن دست خاندان پهلوی در سالروز رفتن شاه به مصر آرامگاه رضاشاه را تخریب کنند و زمانی که شروع به کار کردند، به علت محکمی ساختمان مجبور شدند از مواد منفجره و گریدر و بولدوزر و جرثقیل و وسایل قوی مکانیکی استفاده کنند و در ساعت حدود ٤:٣٠ بعدازظهر بنی‌صدر دستور توقف تخریب را داد ولی خلخالی به آن اعتنایی نکرد و بنا را به کمک مردم و سپاه تا ۱۰شب به خاک تبدیل کرد. تصویری هم از او وجود دارد که کلنگ به دست گرفته و درحال فرودآوردن آن بر مزار رضاشاه است.

آیت‌الله خلخالی در کتاب خاطراتش می‌گوید؛ ٢٠روز طول کشید تا مزار رضاشاه را در حرم عبدالعظیم تخریب کنند: «هر روز، مهندسان و کارشناسان درجه یک، به‌عنوان متخصص تخریب از کارخانه سیمان ری می‌آمدند و چه بگویم، متجاوز از ٢٠روز طول کشید تا آن دکور شیطانی فرو ریخت و به‌طور کامل تخریب شد. پس از تخریب، صدای هلهله و شادی از مردم بلند شد و شور و شعف به قدری بود که غیرقابل وصف است... ما نه‌تنها قبر رضاخان را با خاک یکسان کردیم، بلکه قبر علیرضا پهلوی «برادر محمدرضاشاه» و فضل‌الله خان ‌زاهدی، عامل کودتای ٢٨ مرداد و منصور، امضا‌کننده قرارداد کاپیتولاسیون و مصونیت مستشاران نظامی آمریکا و ده‌ها نفر دیگر از سردمداران فساد را نیز نابود کردیم. آنها با نزدیک‌کردن خود و خانواده خود به دربار، طی سالیان دراز، مردم را به انحطاط کشانده بودند.»

جنازه رضا شاه چه می شود؟


حالا تعداد کسانی که می‌گویند جسد مومیایی پیدا شده، متعلق به رضاشاه است، بیشتر از کسانی است که می‌گویند نیست؛ ری‌شناسان در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گویند، او را با شمشیر پیدا کرده‌اند و غیر از رضاشاه، شخص دیگری که مومیایی بوده، در این منطقه دفن نشده و منابع محلی و کارگرانی که جسد را پیدا کرده‌اند هم، این موضوع را تأیید می‌کنند.


رضا پهلوی در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر کرد گفت "پس از بررسی تمام شواهد و جوانب" به این نتیجه رسیده که "پیکر پیداشده در شهرری به احتمال بسیار قوی به رضاشاه تعلق دارد."

به گزارش ایران خبر به نقل از بی بی سی،  رضا پهلوی در این بیانیه تاکید کرد که جسد رضاشاه هیچگاه بعد از دفن از ایران خارج نشده و از ایران خواست امکان دسترسی "پزشکان و کارشناسان علمی مورد تایید خانواده" را به جسد بدهند.

او  همچنین از مقامات خواست اجازه دفن رضاشاه را "آنگونه که شایسته اوست بدهند" در آرامگاهی که "نشان داشته باشد و برای همه شناخته شده باشد."

تصاویر: جنازه مومیایی منسوب به رضا شاه




مومیایی منسوب به رضا شاه



تصاویر: جنازه مومیایی به رضا شاه


کد N1866139

وبگردی