آفتاب

تشخیص هویت مومیایی چگونه است؟ | جنازه کشف شده در شهرری متعلق به رضا شاه است؟

تشخیص هویت مومیایی چگونه است؟ | جنازه کشف شده در شهرری متعلق به رضا شاه است؟

یک جنازه در محوطه حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع)، در محل سابق مقبره رضا شاه پیدا شد؛ جنازه ای که می گویند: مومیایی شده بوده. چون در آن محل قبر دیگری جز قبر رضا شاه وجود نداشته و جز رضا شاه هیچ یک از مدفونین این محل، مومیایی نشده اند، این حدس تقویت می شود! اما برخی مسئولان کل ماجرا را زیر سوال می برند...



به گزارش آفتاب یک جنازه در محوطه حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی (ع)، در محلی که سالها پیش مقبره رضا شاه پهلوی در آن واقع بود، پیدا شد؛ جنازه ای که می گویند: مومیایی شده بوده. چون در آن محل قبر دیگری جز قبر رضا شاه وجود نداشته و جز رضا شاه هیچ یک از مدفونین این محل، مومیایی نشده اند، این حدس تقویت می شود! اما در عین حال برخی مسئولان کل ماجرا را زیر سوال می برند و می گویند این جنازه یک فرد عادی است، مومیایی هم نشده است! 

در صورتی که این جسد مومیایی شده باشد، احتمال این که متغلق به رضا شاه پهلوی باشد بسیار زیاد است. در این صورت سازمان پزشکی قانونی باید برای تشخیص هویت جنازه مومیایی شهرری اقدام کند.

تشخیص هویت مومیایی


رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور توضیحاتی را در خصوص نحوه شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی ارائه کرد.

ایسنا نوشت: دکتر احمد شجاعی درباره اینکه آیا پزشکی قانونی می‌تواند اجساد مومیایی شده را شناسایی کند اظهار کرد: احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی وجود دارد اما امکان آن به شکل 100 درصدی نیست.

وی با بیان اینکه شناسایی اجساد مومیایی شده و به ویژه تعیین هویت آنها امری دشوار و زمانبر است، گفت: برای شناسایی یک جسد مومیایی شده ابتدا باید بافت استخوان‌ها و بافت بدن بررسی شده و در صورتی که سالم باشد DNA را از آن استخراج کرده و تحت آزمایش قرار داد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه فرآیند مومیایی کردن افراد بافت بدن را به طور کلی تغییر می‌دهد، خاطرنشان کرد: همین امر سبب پیچیدگی‌هایی در فرآیند تشخیص مومیایی بودن یک جسد می‌شود.

به گفته شجاعی از طریق اخذ آزمایش DNA از بستگان جسد مومیایی شده نیز می‌توان فرآیند تشخیص هویت را سریعتر انجام داد.

 جنازه مومیایی شده متعلق به رضا شاه است؟


شهروند نوشت: جنازه کشف‌شده درست در همان مکانی پیدا شده که مقبره تخریب‌شده پهلوی اول در آن‌جا واقع شده بود. احمد ابوحمزه، ری‌شناس این موضوع را تأیید می‌کند: «منطقه‌ای که عملیات در آن انجام می‌شد، جنازه دیگری دفن نبوده است. در منابعی که من به آن رجوع کرده‌ام گفته شده در آن نقطه فرد دیگری به شکل مومیایی دفن نشده. بنابراین اگر این جنازه کشف شده مومیایی باشد، صددرصد مربوط به پهلوی اول است. به‌خصوص که آن‌جا هیچ‌وقت محل تدفین مومیایی نبوده است.»

او از منابعی از آستان حرم عبدالعظیم نقل می‌کند که یک جسد کشف شده است: «آنچه من می‌دانم این است که دوستان آستان گفته‌اند که یک جسد پیدا شده و حتی آقای خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای‌شهر تهران هم تأیید کرده است. در این عملیات عمرانی آن محوطه را ١٠ متر حفر کرده‌اند. این‌جا همان نقطه‌ای است که قبلا مقبره اصلی پهلوی اول بود و همان اوایل انقلاب از سوی انقلابی‌ها تخریب شد. حوزه علمیه در روزهای اخیر درست در همان منطقه درحال بازسازی بود. من حدس می‌زنم با توجه به شور انقلابی مردم آن زمان فقط مقبره را تخریب کردند و دنبال جنازه نگشتند، پس اگر جنازه تاریخی باشد، مربوط به پهلوی اول است.»

این عضو انجمن ری‌شناسی می‌گوید که مسأله اصلی، میراث فرهنگی است، نه سیاست: «این جنازه مربوط به هر که باشد، اول این‌که باید تدفین شود، مسأله دیگر این است که در صورت تاریخی بودن می‌تواند یک منبع درآمد برای خود آستان حرم عبدالعظیم باشد. در این صورت مردم می‌توانند ببینند شاهان چه بلایی سر این مملکت آورده‌اند. رضاشاه هم یک نمونه است. ما از لوور آثار را برای آشنایی مردم با تاریخ به ایران می‌آوریم، پس یک مومیایی از یک شاه هم می‌تواند منبعی و سندی از آن دوره تاریخ باشد.»

ابوحمزه ادامه می‌دهد: «میراث بازمانده برای مردم می‌تواند یک کوزه باشد یا یک جنازه. این هم تاریخ است، مثل سنگ قبر ناصرالدین شاه که حالا در موزه گلستان نگهداری می‌شود. اگرچه با وجود تصمیم به تخریب این سنگ قبر در سال‌های گذشته، درنهایت دانستیم که می‌توان از این میراث درآمد داشت و برای آیندگان از تاریخ گفت.»
کد N1865353

وبگردی