آفتاب

ابهام در انتساب جسد کشف شده در شهرری/ پاسخ متناقض مسئولین

ابهام در انتساب جسد کشف شده در شهرری/ پاسخ متناقض مسئولین

محل جنجال امروز رسانه ها در شهرری است. یک جسد در طرح توسعه حرم شاه عبدالعظیم کشف شده است و بازار شایعه ها داغ شده است.مسئولین مرتبط فعلا متناقض پاسخ می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر،کارگران طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی(ع)،  احتمالا تصور نمی کردند که جنجال امروز برخی از رسانه ها در محل کار آنان باشد. شب گذشته جسدی ناشناس در حیاط حرم شاه عبدالعظیم(ع) پیدا شد و اخبار انتساب آن به شدت خبرساز شد. طبق پیش بینی ها این خبر امروز در سطح گسترده تری در فضاهای مجازی پخش شده است. برخی از افراد بر این باورند که جسد کشف شده مومیایی بوده و متعلق به رضاشاه است چون تنها جسد مومیایی دفن شده در آن منطقه همین یک جسد بوده است. اما برخی گمانه زنی ها و نظرات نیز تعلق جسد  به رضاخان را رد می کند.

آجرلو مدیر روابط عمومی آستان حرم شاه عبدالعظیم به خبرنگار مهر می گوید: ما بقایایی از یک جسد را پیدا کرده ایم که مومیایی نبود این اتفاق طبیعی است که جسدی در محدوده حرم شاه عبدالعظیم پیدا شود چون این جا قبرستان بوده است و مشخص است که اجرای هر طرح توسعه و حفاری منجر به کشف بقایایی از اجساد دفن شده باشد.  به محض پیدا شدن بقایای جسد طبق قواعد اسلامی آن را دفن کردیم این اتفاق جدیدی نبوده است که این چنین در فضاهای مجازی منتشر شده است. 

وی درباره اینکه برخی احتمال می دهند این جسد متعلق به رضاخان بوده نیز می گوید: من در مقامی نیستم که تشخیص بدهم بقایایی جسد متعلق به چه کسی بوده است و درباره اینکه اصلا رضاخان اینجا دفن شده یا نه اطلاعی ندارم من هم همان اطلاعاتی را دارم که بقیه می گویند. بازهم تاکید می کنم که این اتفاق طبیعی است که جسدی پیدا کنیم بدون اینکه سنگ قبری داشته باشد چون اینجا سالها یک قبرستان بوده است.

در مقابل این سخنان، حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران  در گفتگو با رسانه ها کشف جسد مومیایی شده در حرم شاه عبدالعظیم را تایید کرده و احتمال داده که متعلق به پهلوی اول باشد.

بخشی از باغ طوطی حرم شاه عبدالعظیم که طرح توسعه شبستان حرم در آن اجرا شد

اما درباره اینکه  جسد رضاخان در اینجا دفن شده است یا نه روایت ها مختلف است. در کتاب خاطرات آیت الله خلخالی، شخصی که روزگاری مقبره منتسب به رضاخان را تخریب می کند،ادعای وجود جسد رضاخان در این مکان رد شده است. در بخشی هایی از این کتاب  آمده است:«اطراف مقبره را گروه مسلح فداییان اسلام در محاصره داشتند و پاسداران هم مواظب اوضاع بودند. سرانجام، شب فرا رسید، ولی ما نتوانستیم مقبره را بخوابانیم، اگرچه خسارت زیادی به آن زدیم و به صورت مخروبه درآوردیم. ساعت حدود ده شب، برای استراحت، محل مقبره را ترک کردم. کمی بعد، جناب آقای حاج احمد آقا خمینی، برای دیدن مقبره و در واقع، برای تقویت روحیه اینجانب به آنجا آمد و افراد مستقر در آن محل را تشویق کرد و با این عمل خود، فهماند که امام با تخریب مقبره، مخالفتی ندارند و این امر، بی اندازه موجب تقویت ما شد.»

در بخش دیگری از این کتاب آمده : «هرچه قبر رضا خان را کندند، حتی استخوان های او هم به دست نیامد. بعداً معلوم شد که شاه به هنگام فرار، استخوان های پدرش را برداشته و با خود به قاهره برده است و حالا هم در یک جای امن، در لوس آنجلس، نگهداری می شود. این استخوان ها را در کنار جنازه فرزند اشرف، آقای شفیق، به امانت نگاه داری می کنند تا به اصطلاح، در یک فرصت مناسب، در ایران، دفن کنند.» این کتاب توسط نشر سایه منتشر شده است، و این مطالبا در صفحات 342 و 347 کتاب منتشر شده است.

ابهام درباره این اتفاق همچنان جاری است. مسئولین اصلی سازمان میراث فرهنگی فعلا سکوت کرده اند.

کد N1865040

وبگردی