آفتاب
قائم مقامی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترکیه به دنبال اتحاد با آمریکا و ناتو علیه خاورمیانه/ اردوغان همچنان به شمال عراق چشم دوخته است

ترکیه به دنبال اتحاد با آمریکا و ناتو علیه خاورمیانه/ اردوغان همچنان به شمال عراق چشم دوخته است

«علی قائم مقامی» تحلیلگر مسائل ترکیه در تشریح سخنان و مواضع اخیر رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص احتمال تجزیه منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: اردوغان پس از سناریوی دوما و بحث استفاده از مواد شیمیایی در غوطه شرقی تمام سعی خود را بر این گذاشت تا به آمریکا و برخی از دولت‌های اروپایی به هر طریقی القاء کند که بشار اسد و دولت سوریه مسئول این وضعیت است؛ تا جایی که دولت ترکیه رسماً از کشورهای غربی انتقاد کرد که چرا این کشورها نسبت به اقدام سخت علیه دمشق کاری نمی‌کنند. پس از آنکه حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه آلمان عملیاتی شد، شاهد بودیم که رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و سایر مقام‌های سیاسی و نظامی ترکیه حمله آمریکا را مثبت ارزیابی کردند اما آن را کافی ندانستند؛ به عبارتی دیگر آنکارا انتظار داشت تا حمله گسترده‌تری علیه بشار اسد و سوریه اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: احزابی مانند حزب سعادت، حزب حرکت ملی، حزب وطن و سایر جریان‌های ترکیه رفتار اردوغان را محکوم کردند و حتی برخی از کارشناسان داخلی ترکیه اعلام کردند که این وضعیت موجب افزایش تنش میان دو طرف خواهد شد؛ چراکه اردوغان بارها به صورت غیرمستقیم به آمریکا اعلام کرده بود که واشنگتن و آنکارا می‌توانند به صورت مشترک در پرونده های عراق و سوریه با کدیگر مشارکت کنند. تا جایی که وزیر دفاع ترکیه رسماً اعلام کرد که ترکیه عضو ناتو است و این به معنای مخابره این پیام است که می‌توان علیه دمشق و حتی بغداد وارد ائتلاف نظامی شد.

این پژوهشگر مسائل بین الملل در تشریح هشدار اردوغان در مورد تجزیه عراق و سوریه گفت: اردوغان با این سخنان دقیقاً به دنبال آن است تا به آمریکا و اروپا اعلام کند که آنکارا علاقه زیادی به ورود در اینگونه پرونده‌ها دارد. اینکه اردوغان اعلام می‌کند که با آمریکا اتحاد دارد و از ناتو هم صحبت به میان می‌آورد، نشان می‌دهد که آنکارا به دنبال ایجاد اتحاد خود با این دو عنصر تاثیرگذار سیاسی و نظامی در سطح جهانی و خصوصاً منطقه خاورمیانه است که بخشی از آن قصد ترکیه برای ضربه زدن به نشست آستانه را نمایان می‌کند.

وی در پایان عنوان کرد: منظور اردوغان از سخنان اخیرش، مناطق شمال عراق و سوریه است. دولت ترکیه همچنان به دنبال آن است تا با زنده نگه داشتن سناریوی قدیمی خود در مورد تهدید امنیت ملی ترکیه از سوی کردها و سایر تروریست‌ها، حضورش در سوریه و حتی عراق را تثبیت کنند. آنکارا دقیقاً به دنبال آن است تا شهرهای الباب، عفرین، جرابلس و حتی اعزاز را به عنوان هدف خود در دستور کار قرار بدهد و در این راه امیدوار است تا بتواند غرب را با خود هماهنگ و همراه کند. از سوی دیگر، ترک‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند با تثبیت مواضع میدانی خود در سوریه از ورود ارتش بشار اسد به نواحی مذکور جلوگیری کنند. بنابراین تمامی مواضع اردوغان دقیقاً بر اساس خواسته‌های ترکیه در سوریه و منطقه به نفع خود است و در آینده باید شاهد وقایع جدید در محور سیاسی و میدانی با محوریت ترکیه باشیم.  

کد N1863922

وبگردی