آفتاب

ادعای خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه دروغی بیش نیست

ادعای خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه دروغی بیش نیست

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، واشنگتن مصمم است کنترل شمال سوریه را که در حال حاضر در دست نیروهای کرد تحت حمایت ایالت متحده است، به دست آورد. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پی آن است که بار مسئولیت نظامی خود را بر دوش دولت‌های عرب بیندازد. به گفته «براندون توربویل» نویسنده آمریکایی، این امر بدان معناست که اشغال اراضی سوریه از سوی آمریکا ادامه خواهد داشت. 

براندون توربویل تاکنون هفت کتاب نوشته، از جمله «جاده‌ای به سوی دمشق: حمله آنگلوآمریکایی به سوریه». وی به اسپوتنیک گفت: «یگانه سیاست مشروع ایالات متحده در مورد سوریه، خروج کامل و بی‌واسطه از این کشور است. واشنگتن همچنین باید بلافاصله تامین مالی، تمرین و هدایت تمام گروه‌های تروریستی را که “گروه‌های مخالف” نام دارند در سوریه متوقف کند.»

در تاریخ ۲۹ مارس، دونالد ترامپ اعلام کرد که نیروهای کشورش «به‌زودی» از خاک سوریه بیرون خواهند آمد. در پی حمله آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه در ۱۴ آوریل، کاخ سفید در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه که گفته بود واشنگتن را برای ادامه حضور نظامی در سوریه قانع کرده، تاکید کرد که همچنان خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر نظامیان آمریکایی از سوریه است.

با این حال، روزنامه وال‌استریت ژورنال در تاریخ ۱۶ آوریل گزارش داد که یک مقام آمریکایی خواستار تامین مالی و منابع نظامی برای عربستان سعودی، قطر و امارت متحده عربی شده تا امنیت سوریه را پس از شکست داعش تضمین کنند.

پیش‌تر، هنگام ملاقات با سران کشورهای حوزه بالتیک، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد داد که چنانچه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس منابع مالی لازم را تامین کنند، واشنگتن می‌تواند حضور نظامی‌اش در سوریه را ادامه دهد. 

ترامپ، با اظهارنظر درباره خروج از منطقه، گفت که عربستان سعودی بسیار به تصمیم ما علاقمند است و من در پاسخ گفتم: «خب، می‌دانید، شما می‌خواهید ما در سوریه بمانیم، پس هزینه‌اش را هم باید تامین کنید.»

 توربویل  تاکید کرد که «از منظر آمریکایی (لااقل از منظر آمریکایی مخالف جنگ)، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه قدمی مثبت در جهتی درست است.»

این نویسنده اشاره کرد: «اما، همان‌طور که در دیگر موارد شاهد بودیم، صرفا به این دلیل که چکمه‌های نظامیان آمریکایی بر خاک کشوری پا نمی‌گذارند، به این معنا نیست که جنگی امپریالیستی به وقوع نمی‌پیوندد. سپردن "مسئولیت" نظامی به عربستان سعودی یا نیروهای دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به معنای پایان امپریالیسم غربی نیست. این اقدام در عوض به معنای واگذار کردن "مسئولیت" به بازیگران دون‌پایه‌ای است که "بازیکنان منطقه‌ای" نامیده می‌شوند».

این نویسنده در ادامه به جنگ یمن و دخالت‌های نظامی عربستان در این کشور اشاره کرد که به ویرانی‌های این کشور افزوده است. به گفته توربویل ، اگر نیروهای نظامی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس جای نیروهای آمریکایی را در خاک سوریه بگیرند، این کشور نیز به سرنوشت یمن دچار خواهد شد. از سوی دیگر، چنانچه نیروهای عرب نتوانند این وظیفه را به انجام برسانند، واشنگتن دوباره نیروهایش را به منطقه اعزام خواهد کرد. 

توربویل تاکید کرد: «پس در واقع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه معنای چندانی ندارد. این تصمیم درواقع تلاشی است برای ادامه دادن به سیاست‌های امپریالیستی غربی و تقدیر شدن همزمان برای خارج کردن نیروها در خانه. تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر این‌که چنانچه کشورهای عرب منطقه هزینه خدمات نظامی آمریکا در منطقه را بپردازند نیروهای این کشور مدت استقرارشان در سوریه را افزایش خواهند داد، گواهی بر این نکته است».

بنا به گفته این نویسنده، بحث فعلی بر سر خروج بالقوه آمریکا از عراق «چیزی نیست جز یک استراتژی برای مذاکره تا از بار حضور آمریکا در سوریه کاسته شود.»

 توربویل تاکید کرد که دونالد ترامپ «در حقیقت با این حرف نیروهای آمریکایی را همچون سربازانی مزدور نشان داده که نه‌تنها برای استراتژی‌های ژئوپولتیکی بلکه در عوض قیمت مناسب قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند».

در عین حال، برخلاف درخواست ترامپ مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه، گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا به ایجاد پایگاه‌هایش در شمال سوریه ادامه می‌دهد. بنا بر گزارشی که خبرگزاری «آناتولی» در تاریخ سوم آوریل منتشر کرد، پنتاگون دو اردوگاه در منبیج سوریه تاسیس کرده است.

همچنین گزارش شده که «اریک پرینس»، مؤسس شرکت امنیتی پیمانکاری آمریکایی با نام بلاک‌واتر که از سال ۲۰۱۱ به آکادمی تغییر نام داده، با مقام‌های عربی که در پی ایجاد ائتلافی برای حمله نظامی به سوریه هستند دیدار و گفت‌وگو داشته است. بنا بر گزارش‌ها، پرینس گفته که منتظر تصمیم ترامپ درباره این مسئله بوده است. 

ارتش سربازان مزدور بلک‌واتر در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. در سپتامبر ۲۰۰۷ کارکنان این شرکت خصوصی، در حین اسکورت کارکنان سفارت آمریکا، ۱۷ غیرنظامی عراقی را کشتند و ۲۰ نفر دیگر را در میدان «نیسور» در بغداد زخمی کردند. از آن زمان، دولت عراق فعالیت این پیمانکاران را در این کشور ممنوع اعلام کرد. 

 

کد N1861913

وبگردی