آفتاب

اعداد و ارقام جالب از عملکرد تیمهای ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا/ رقابت شانه به شانه سرخابی ها با اصفهانی ها

اعداد و ارقام جالب از عملکرد تیمهای ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا/ رقابت شانه به شانه سرخابی ها با اصفهانی ها

به گزارش ایلنا، مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا برای تیمهای منطقه غرب به اتمام رسید و تکلیف 8 تیم صعود کننده به مرحله یک هشتم نهایی مشخص شد. صعود سه نماینده از ایران در این منطقه یعنی اختصاص پیدا کردن حدود 37٪ صعود کننده ها از کشور ما هستند. عملکردی فوق العاده که فصل قبل هم رخ داده بود و حالا تکرار شد.

کلا تا به حال 4 بار نماینده های ایران سه صعود کننده در یک فصل داشته اند که مربوط به سال های 2010، 2012 و 2017 می شود. با این حال مهمترین تفاوت این دوره ها با فصول مذکور این است که برای اولین بار دو تا از صعود کننده های ما در گروه خود مقام نخست را به خود اختصاص دادند.

تاکنون در ورژن جدید لیگ قهرمانان آسیا که از سال 2003 آغاز شده 12 تیم ایرانی در آن حاضر شده اند که بهترین عملکرد برای سپاهان در سال 2007 و ذوب آهن در سال 2010 بوده که در هر دو سال نایب قهرمانی، به تیمهای کشورمان رسیده است.

بیش ترین حضور در بین تیمهای ایرانی برای سپاهان اصفهان است. آنها موفق شده اند در 11 دوره از 16 فصل این رقابت ها در مرحله گروهی حضور داشته باشند. بعد از آنها استقلال تهران با ده حضور در رده دوم قرار دارد. تیم سوم پرسپولیس است که 7 بار در این رقابت ها شرکت داشته و ذوب آهن و تراکتورسازی به ترتیب با 6 و 5 حضور در رده های چهارم و پنجم هستند. فولاد خوزستان(3 حضور)، صبا(2 حضور) و مس کرمان،سایپا،پاس، استقلال خوزستان و نفت تهران(یک حضور) دیگر تیمهای ایرانی لیگ قهرمانان آسیا بوده اند.

حال اگر بخواهیم بیشترین صعود را در بین نمایندگانمان مورد بررسی قرار دهیم جدول متفاوت می شود. 24 بار تیمهای ایرانی در این سال ها موفق به صعود از گروه خود شده اند و 23 بار در این امر ناکام بوده اند. سرخابی ها تهرانی با 5 صعود در این امر رکورددار هستند. با این تفاوت که استقلال در 10 حضور به این مهم رسیده و پرسپولیس در 7 حضور. ذوب آهن هم تیم بعدی است که با 4 صعود نمایش خوبی از خود به جای گذاشته است. درست بر عکس این تیم سپاهان است که از 11 حضور تنها سه بار مجوز رسیدن به مرحله دوم را کسب کرده است. تیمهای فولاد خوزستان، نفت تهران، استقلال خوزستان، سایپا تهران، پاس، مس کرمان و تراکتورسازی تبریز هم یک بار به دور دوم صعود کرده اند. در این بین استقلال خوزستان، نفت، مس، سایپا و پاس با یک حضور و یک صعود آمار صد در صدی داشته اند و صبا تنها تیمی بوده که از دو حضور هیچ صعودی را به خود اختصاص نداده است.

کد N1861781

وبگردی