آفتاب

بررسی چالش‌های منطقه ۱۶/از زندگی زیر دکل فشار قوی تا نبود سینما

بررسی چالش‌های منطقه ۱۶/از زندگی زیر دکل فشار قوی تا نبود سینما

درنشست شورایاران منطقه ۱۶ با رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران چالش های منطقه ۱۶ مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در نشست با شورایان منطقه ۱۶ گفت: یکی از رویکردهای مهم که در برنامه توسعه سوم و در الزامات بودجه ۹۷ لحاظ شد کاهش فاصله میان منطقه جنوب و شمال تهران است.

وی در ادامه افزود:  در حال حاضر یکی از مشکلات ما، توزیع امکانات میان مناطق کم برخوردار و منطقه برخوردار است از این رو در تصویب بودجه ۹۷ که بنده به عنوان رئیس کمیته بودجه و نظارت بوده ام، بودجه خوبی توسط منطقه ۱۶ ارائه شد و ما توانستیم ۶۹ میلیارد تومانی بیش از سال گذشته به این منطقه بودجه اختصاص بدهیم.

فراهانی اظهار کرد:  افزایش بودجه منطقه ۱۶ درصورتی انجام شد که بودجه سال ۹۷ به صورت انقباضی ارائه شده بود؛ بودجه انقباضی در کل شهرداری به دلیل کاهش درامدهای شهری و به دلیل دیونی است که امروزه به خاطر وام ها و پروژه هایی که قبلا انجام شده، به ارث رسیده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به آسیب های بودجه ای که تاکنون مناطق جنوبی پایتخت به خود دیده اند، گفت:  سال جاری سعی شد که مناطق جنوبی آسیب کمتری از منظر اختصاص بودجه ببینند؛ سرانه بودجه شهرداری منطقه ۱۶ در سال گذشته برای هر شهروند ۳۸۷ هزار تومان بوده اما امسال این مقدار به ۶۴۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد این در حالی است که سرانه منطقه ۱، ۵۶۵ هزار تومان بوده که در حال حاضر ۷۳۳ هزار تومان شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: بر این اساس سعی شده تا فاصله مناطق کمتر شده و امیدواریم با ادامه این روند بتوانیم در انتهای برنامه پنج ساله توسعه سوم و توسعه محلات به توازن منطقه ای نزدیک شود.

 فراهانی با تاکید بر اینکه منطقه ۱۶ شهرداری از محلات قدیمی است، بیان کرد:  این منطقه از جمله مناطق ارزشمند و اصیل پایتخت است. افرادی که در این منطقه زندگی می کنند احساس هویت و تعصب خاصی دارند بنابراین برای توسعه بیشتر محلات می توان از این حس هویت استفاده کرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود: محله باغ آذری در کنار این محله قرار دارد و در کنار شوش است از این رو  دارای آسیب های اجتماعی  است که باید با کمک شهروندان و شهرداری حل شود.

 فراهانی ادامه داد: منطقه ۱۶ با توجه به آمار، مشکلات زیادی وجود دارد؛ اهم این مشکلات اعم از بافت فرسوده ای است که ۱۰ درصد منطقه را به خود اختصاص داده است. منطقه به واسطه قدیمی بودن و اصیل بودن با این مشکل دست و پنجه نرم می کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در ادامه شرح مشکلات منطقه ۱۶ گفت: وجود دکل های فشار قوی که مشکلات و بیماری های مختلفی ایجاد می کند از دیگر معضلات منطقه است که باید با هماهنگی اداره برق این معضل برطرف شود.

فراهانی گفت: وجود ترمینال جنوب سبب بار مشکلات بر منطقه شده است و بحث ترافیک و آلودگی هوا حول این منطقه ایجاد شده است. باید مشابه کاری که برای ترمینال شرق انجام شد و ترمینال انتقال پیدا کرد و در حال ساخت است برای ترمینال جنوب اتفاق بیفتد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران افزود:  ضعف در زیباسازی منظر شهری از جمله مشکلاتی است که در برخی محلات این منطقه دیده می شود. معتادین متجاهر در محله شوش و هرندی از مشکلات قدیمی متطقه است.

فراهانی در ادامه دغدغه های منطقه ۱۶ خاطر نشان شد: کارخانه روغن نباتی مدت ها راکد بوده است که باید منتقل شود. بحث نبود فضاهای تفریحی مانند سینما از دیگر موارد است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اهمیت حضور سرمایه گذار در پروژه های تفریحی گفت: باید با جذب سرمایه گذار مشکل کمبود سینما و دیگر فضاها حل شود.

وی در ادامه این نشست اظهار کرد: منطقه ۱۶ با داشتن نخستین زیر ساخت های صنعتی پتانسیل خوبی برای رشد دارد. خواهش من از مدیران منطقه این است که فهرستی از اولویت های منطقه داشته باشند و با تمرکز روی این مشکلات برای سال ۹۷ با توجه به بودجه و امکان جذب سرمایه این مشکلات را رفع کنند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با ارائه پیشنهاداتی برای حل معضلات منطقه ۱۶ تصریح کرد:  یکی از معضلات این است که می خواهیم به همه مشکلات منطقه رسیدگی کنیم و تمرکزی بر آن نداریم؛ در انتها به اقیانوسی از مشکلات به عمق نیم میلیمتر می رسیم بدین ترتیب هیچکدام از آنها را حل نمی شود و امروزه می بینیم به مشکلات به صورت سطحی رسیدگی شده است.

فراهانی ادامه داد: در نهایت متوجه می شویم که در بازه ۳ الی ۴ ساله به مشکلات رسیدگی نشده است. تمرکز رمز موفقیت است و با امتیاز بندی این امر محقق خواهد شد؛ باید مشخص کنیم در سال ۹۷ چندین مشکلی که حل خواهد شود کدام است و در نهایت در سه سال ۱۰ مشکل اصلی منطقه حل شود و مانند گذشتگان این معضلات را به ارث نگذاریم. زیرا معتقدم بسیاری از معضلات شهرداری منطقه ۱۶، مشکلات تاریخی است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پایان با ارائه مثالی گفت: به عنوان مثال دور برگردان میدان بهمن و ترافیک آن مربوط به ده سال پیش است که امروزه به ارث رسیده است.

کد N1858645

وبگردی