آفتاب

پایان مرمت ۵۰ اثر منقول فرهنگی ـ تاریخی کرمانشاه/انتقال ۳۵۰۰ شی به خانه نواب وکیل یزد

پایان مرمت ۵۰ اثر منقول فرهنگی ـ تاریخی کرمانشاه/انتقال ۳۵۰۰ شی به خانه نواب وکیل یزد

به گزارش ایلنا، عصمت زندی (رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌های کشور) با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته ۵۰ شی فرهنگی –تاریخی موجود در مخزن کرمانشاه که شامل ۴۶ عددسکه نقره و ۴ عدد سفال می‌شود، توسط مرمتگر بخش خصوصی فریدساعدی مرمت شد.

وی افزود: اقدامات انجام شده بر روی ۵۰ شی فرهنگی ـ تاریخی کرمانشاه شامل بررسی و مشاهدات ماکروسکوپی، آسیب‌شناسی اشیاء و انجام آزمایشات اولیه جهت شناسایی عوامل آسیب رسان، پاکسازی به دو روش مکانیکی و شیمیایی و تثبیت نهایی اشیاء است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌های کشور همچنین به اتمام ساخت مخزن امن در خانه نواب وکیل شهر تاریخی یزد و تجهیز آن به قفسه‌های فلزی استاندارد اشاره کرد و افزود: در پی اتمام ساخت مخزن امن در خانه نواب وکیل شهر تاریخی یزد و تجهیز آن به قفسه‌های فلزی استاندارد، عملیات انتقال ۳۵۰۰ شی از گنجینه لاری‌ها و انبار موزه قصر آیینه به مخزن جدید به اتمام رسید.

زندی گفت: با توجه به اینکه مخزن خانه نواب وکیل در شهر تاریخی یزد به اتمام رسیده از همین رو، ۳۵۰۰ شی فرهنگی ـ تاریخی با جنسیت‌های مختلف از جمله سفال، فلز، منسوجات، پوشاک و.. متعلق به گنجینه‌های استان ساماندهی حفاظتی شد.

آنطور که رئیس اداره حفاظت و مرمت اداره کل موزه‌ها می‌گوید: اقدامات انجام شده شامل پاک سازی اشیا، بازکردن پوشش‌های قبلی و قرار دادن مجدد آن‌ها در پوشش‌های جدید با توجه به جنسیت، ابعاد و اندازه و...، طبقه بندی بر اساس جنسیت و چیدمان آن‌ها در داخل قفسات، فهرست برداری از اشیاء، نصب شماره اموالی و اطلاعات آن‌ها می‌شود.

کد N1858575

وبگردی