آفتاب

مقام قضایی به جای اظهارنظر سیاسی به تخلفات اعلام شده رسیدگی کنند

مقام قضایی به جای اظهارنظر سیاسی به تخلفات اعلام شده رسیدگی کنند

یک وکیل دادگستری گفت: زمانی که تخلفاتی از سوی مراجع دولتی یا موسسات عمومی غیردولتی مانند شهرداری اعلام می شود، مرجع رسیدگی به این تخلفات، قوه قضاییه است و مقام رسیدگی کننده قضایی به جای اظهارنظر سیاسی باید به این تخلفات رسیدگی کند.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وظایف دادستانی کل در زمینه تخلفاتی که در شهرداری سابق روی داده است، اظهار کرد: زمانی که تخلفاتی از مراجع دولتی یا موسسات عمومی غیردولتی مانند شهرداری اعلام می شود، مرجع رسیدگی به این تخلفات، قوه قضاییه است.

وی افزود: این تکلیف قوه قضاییه است که به تخلفات اعلام شده رسیدگی و اسناد را بررسی و تحلیل کند و در نهایت به جمع بندی برسد که آیا تخلفاتی صورت گرفته یا خیر؟ و اگر تخلفی صورت گرفته در چه ابعادی است و مسئولیت آن متوجه چه کسانی است؛ لذا  مقام رسیدگی کننده قضایی به جای اظهارنظر سیاسی باید به این تخلفات رسیدگی کند.

وی یادآور شد: وقتی اصول قانون اساسی در رابطه با رسیدگی به تخلفات را مدنظر قرار دهید، فرض اولیه این است که مقام رسیدگی به این تخلفات، قوه قضاییه است، منتهی آنچه مسلم است رسیدگی در مراجع قضایی تابع یک قواعد و ضوابطی است. اگر قرار باشد به تخلفی رسیدگی شود، ابتدائا باید در دادسرای عمومی یا تحت شرایط خاصی در دادسرای انقلاب رسیدگی شود، بعد از اینکه در دادسرا رسیدگی شد و بر فرض اینکه تایید و اثبات شود که جرمی محقق شده است، دادسرا در این مرحله  کیفرخواست صادر می کند و این کیفرخواست در دادگاه های جزایی رسیدگی می شود؛ لذا اینکه مقام قضایی به طور مطلق راجع به وجود یا عدم وجود تخلفی و بدون طی تشریفات آن اعلام نظر کند، به شکل منطقی با قواعد و اصول قانون اساسی ما سازگاری ندارد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اظهارنظر دادستانی کل کشور در رابطه با موضوع استعفای شهردار تهران یادآور شد: مطالبی که دادستان کل کشور بیان کرده بود، اگر با توجه به سمت وی باشد، صد در صد خلاف قوانین و مقررات است. اگر قرار باشد وی به عنوان یک فرد اعلام نظر کرده باشد، قابل توجیه است، اما اگر ایشان با توجه به سمتش این موضوع را گفته است، با هیچ کدام از قوانین و مقررات انطباق ندارد؛ چرا که وظایف و تکالیف دادستان کل در مقررات ما تصریح شده است.

انتهای پیام

کد N1858463

وبگردی