آفتاب

تامین آب معضل پایتخت در زمان زلزله/تدوین ۱۵ پروژه برای پیشگیری

تامین آب معضل پایتخت در زمان زلزله/تدوین ۱۵ پروژه برای پیشگیری

معضل تامین آب در زمان بحران در دومین جلسه کارگروه بررسی لایحه «طرح آب اضطراری شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر ،دومین جلسه کارگروه بررسی لایحه «طرح آب اضطراری شهر تهران» با حضور مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، نماینده گان آبفای استان تهران، نماینده معاونت خدمات شهری، اساتید دانشگاهی و مشاوران و کارشناسان کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

با نظر گرفتن تجربیات گذشته و مطالعات صورت گرفته  در صورت وقوع حوادث فاجعه باری همچون زلزله در شهر تهران، شبکه آبرسانی شهر به تعلیق در خواهد آمد و این در حالی است که وقوع حوادث ثانویه از جمله آتش سوزی در سطح شهر نیز متصور است. در چنین شرایطی تامین آب شرب و آب مورد نیاز مراکز خدمات رسان به خصوص آتش نشانی، مراکز درمانی و ... در ساعات اولیه شرایط اضطراری دارای ضرورت و فوریت است.

در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران ۱۵ پروژه جهت آماده سازی در زمان بحران مطرح شدکه یکی از مهمترین آنها بحث تامین آب است. لایحه «طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران» در تاریخ ۹۶/۱۰/۱۰ جهت بررسی به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است. اهداف اصلی این طرح تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان، آب مورد نیاز آتش نشانی جهت اطفاء آتش سوزی و آب مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان ها در شرایط اضطراری و در وضعیت تعلیق شبکه آبرسانی شهر تهران می باشد، که مهمترین آنها را بحث تامین آب شرب است.  

در این طرح علاوه بر ۱۱۶ مخزن بتنی و ۵۸۱ حلقه چاه شناسایی شده در سطح شهر تهران ۳۷۴ نقطه جهت احداث مخازن با رویکرد محله محور شناسایی شده است که عمده آنها در پارک ها و بوستان ها در نظر گرفته شده  که تا کنون دو مخزن به صورت پایلوت در محله زرگنده منطقه ۱ و پارک شهر در منطقه ۱۲ احداث. بهره برداری شده است.

با توجه به این امر که کلیات طرح در اولین جلسه کارگروه بررسی لایحه «طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران» به تصویب رسیده بود، در دومین جلسه اعضاء حاضر در کارگروه به بحث و تبادل نظر در خصوص جزییات طرح پرداختند و مقرر شد بنا بر نظرات سایر اعضاء اصلاحاتی در مواد مندرج در طرح صورت پذیرد. همچنین مقرر شد که آبفای استان تهران طی جلساتی با هر یک از سازمان های پیشگیری و مدیرت بحران و آتش نشانی و خدمان ایمنی و ریاست مرکز اضطراری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظرات دستگاه های مذکور در خصوص جزییات طرح را اخذ کند.

کد N1857825

وبگردی