آفتاب
محسن هاشمی:

استعفای نجفی رانباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری دردوره جدید بدانیم

استعفای نجفی رانباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری دردوره جدید بدانیم

رئیس شورای شهر تهران ضمن تقدیر از محمدعلی نجفی،گفت:استعفای ایشان را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن هاشمی در همایش فصلی مدیران شهرداری وخداحافظی محمد علی نجفی(شهردار تهران) گفت:فرارسیدن سال جدید که همراه با ماه پرفضیلت ومبارک رجب المرجب می باشد و در روزهای پایانی این ماه عزیز که مقارن با بعث پیامبر اکرم صلوات الله علیه می باشد را تبریک می گوییم.

وی در خصوص فضیلت ماه رجب،گفت:رجب در لغت به معنای عظمت می باشد و در ادبیات دینی ما، ماه رجب بعنوان ماه خداوند، ماه شعبان بعنوان ماه پیامبر اکرم و ماه رمضان بعنوان ماه مردم خوانده شده است، بی مناسبت نیست درباره این پیوندی که میان خداوند، پیامبر ومردم وجود دارد و باید در همه فعالیتهای ما بویژه در حوزه مدیریت شهری کاربرد داشته باشد ، امروز چند جمله صحبت کنیم.

رئیس شورای شهر تهران اظهارداشت: در نگاه اسلامی ، ارتباط با خدا فارغ از ارتباط با مردم ، بی معنی است و در فرهنگ ما نیز این موضوع جایگاه ویژه ای دارد که شاید بتوان آن را در جمله "عبادت به از خدمت خلق نیست" خلاصه کرد.اینکه اسلام که نماد پیامبر عظیم الشان خاتم می باشد، مسیر صحیح رسیدن به خداوند را از طریق خدمت به مردم و بهبود شرایط فردی واجتماعی زندگی ترسیم کرده است ، تفاوت مهم اسلام با سایر ادیان است که یا به بعد اجتماعی فرد کمتر توجه کرده اند و دینداری را در ریاضت وانزوا خلاصه نموده اند ویا انسان را در حوزه اجتماع بدون محدودیت رها کرده اند تا هرچه را که به سود منافع شخصی اوست، انجام دهد.

وی افزود: بنابراین مشروعیت رفتارهای فرد در اسلام ، به روابط اجتماعی او وابسته است و مشروعیت حضور وی در مسئولیتهای اجتماعی به رابطه او با مردم ومیزان توفیق او در خدمت رسانی بستگی دارد.فردی که نتواند که مسئولیت محول شده به او را با بهترین نحو ممکن و با رعایت کارآمدی واثربخشی به انجام برساند در امانت خیانت کرده است و مدیریت او مشروعیت ندارد هرچند به لحاظ فردی و ظاهری بیشترین تقید را داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا می کند ،گفت: چرا که ارتباط و پیوند مدیریت شهری با مردم از بسیاری از حوزه های دیگر است، مدیریت شهری سازمانی مردم نهاد است که با رای مردم شکل می گیرد و فعالیت اصلی وی ، خدمت رسانی به شهروندان می باشد ، یعنی هم در حوزه تاسیس وهم در حوزه وظیفه با شهروندان ارتباط تنگاتنگی دارد و از این رو مشروعیت آن بطور مضاعف وابسته به رضایت مردم و کارامدی در عملکرد است.

وی تصریح کرد: اما باید به این پرسش پاسخ داد که میزان بهروری که تلفیقی از کارایی واثربخشی اقدامات یک سیستم است در مدیریت شهری چه اندازه است؟، اینکه مدیریت شهری در طول دهه های اخیر چه میزان کارهای درست را انجام داده واثربخش بوده وچه میزان همان کارها را به درستی وکارامدی انجام داده است ، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد ومتاسفانه در دو بخش آن ما دچار چالشهای جدی در شهر تهران هستیم.

هاشمی با اشاره به اینکه بخش عمده منابع مدیریت شهری که به قیمت گزافی چون شهرفروشی و واگذاری سرمایه ها بدست آمده است، صرف فعالیتهای شده که دارای اولویت نبوده است، گفت:سیاست خودرو محوری و اجرای پروژه های بزرگراهی ، انجام فعالیت های تبلیغاتی و خارج از وظایف اصلی مدیریت شهری و فربه کردن بی رویه ساختار منابع انسانی مدیریت شهری از مصداقهای این روند نادرست می باشد که کارامدی مدیریت شهری را کاهش داده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: ما نیاز جدی به مهندسی مجدد وبازتعریف وظایف اصلی و اولویتهای مدیریت شهری وتطبیق ساختار وبدنه بزرگ مدیریت شهری با تکالیف وانتظارات مردم از آن داریم که امیدواریم در برنامه سوم توسعه شهری به سوی این هدف گام برداشته شود.

وی گفت: چابک سازی بدنه شهرداری و تنظیم آن با وظایف و تکالیف قانونی گام نخست و تحقق ظرفیتهای بالقوه مدیریت شهری و تفویض بسیاری از فعالیتهای که هم اکنون توسط دولت در حوزه هایی نظیر حمل ونقل وترافیک، سلامت، آموزش ، زیرساختها و انرژی انجام می شود به مدیریت شهری گام دوم در توسعه پایدار شهری است.

هاشمی با بیان اینکه فرهنگ مدیران ما از مدیر هزینه به مدیر درآمدساز و خودگردان بایست تغییر یابد،گفت: با ایجاد شفافیت، فرصت رقابت و حمایت از ورود سرمایه گذاران و بخش خصوصی به مدیریت شهری، هم فساد و رانت کاهش یافته و هم بحران مالی و کمبود نقدینگی که مهمترین چالش امروز شهرداری است، مدیریت شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه خدمات شهری در تهران ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: با این هزینه، خدمات ارائه شده می تواند بسیار بهتر باشد و به عنوان مثال در حوزه پسماند، نیروهای زیادی برای جمع آوری زباله خدمت می کنند و از علم کافی نیز در این حوزه برخورداریم، بنا بر این رضایتمندی مردم با افزایش کارآمدی بیشتر خواهد شد.
 
وی با مقایسه حمل و نقل عمومی تهران نسبت به سایر شهرهای جهان، تصریح کرد: به دلیل وضعیت ناهنجار و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد عدم استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه هستیم و برای نمونه، وقتی ۱۷۶ کیلومتر خط بی آر تی و ۲۰۰ کیلومتر خط مترو داریم، چرا نباید بیشتر و درست تر آن را تجهیز کنیم تا ۱۰ میلیون نفر با همین سیستم جا به جا شوند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر دو و نیم میلیون سفر با مترو انجام می شود که باید به ۷ میلیون برسد که باید زیرساخت های آن با پیگیری از دولت و استفاده از صندوق ذخیره ارزی توسعه یابد تا با افزایش کارآمدی خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

هاشمی با بیان اینکه در محدوده ۳۱ کیلومتری طرح ترافیک ۴۰ ایستگاه مترو و بیش از ۴۵ ایستگاه بی آر تی وجود دارد، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که در محدوده طرح ترافیک در هر ۳۰ مترمربع یک ایستگاه مترو و بی آر تی وجود دارد و سیستم حمل و نقل عمومی در این محدوده تکمیل شده است؛ اینکه چرا مردم از این ها استفاده نمی کنند، به دلیل عدم کارآمدی سیستم در حد مطلوب است که مردم را جذب نمی کند.

وی ضمن تقدیر از عملکرد نجفی،گفت:نکته پایانی بنده ، تقدیراز نجفی ، شهردار  تهران است که  در طول هفت ماه گذشته که در سخت ترین شرایط مسئولیت را بعهده گرفتند و گامهای مهمی را در جهت شفافیت و تغییرات لازم جهت توسعه پایدار شهری برداشتند.استعفای ایشان که در ایام پایانی سال و بدلایلی چون بیماری ومسایل شخصی صورت گرفت را نباید حمل بر ناکامی مدیریت شهری در دوره جدید بدانیم چرا که این رویکرد، خط مشی شورای پنجم وبرخاسته از مطالبات وانتظارات عمومی می باشد که چه ایشان به خدمت ادامه دهد یا فرد دیگری این مسئولیت را بپذیرد درمسیر تغییری بوجود نخواهد آمد.

کد N1857063

وبگردی