آفتاب

سه هفته پایانی برای 4 تیم بی‌انگیزه لیگ برتر؛ مردانه بازی کن!

سه هفته پایانی برای 4 تیم بی‌انگیزه لیگ برتر؛ مردانه بازی کن!

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فصل هفدهم به 3 هفته پایانی خود رسیده است و در این راه علاوه بر 6 تیمی که برای سهمیه می‌جنگند و 6 تیمی که خط سقوط را احساس می‌کنند، 4 تیم هستند که نتایج‌ 3 دیدار باقی مانده‌شان تا پایان فصل تاثیری در سرنوشت آنها نخواهد گذاشت.

با وجود اینکه کار این 4 تیم در لیگ برتر تقریباً تمام شده است ولی هرکدام از آنها 3 بازی دیگر در پیش دارند که نتایج این 3 بازی می‌تواند در سرنوشت سایر تیم‌ها اثرگذار باشد. تیم‌هایی که می‌خواهند حاصل یک فصل تلاش خود را با کسب سهمیه درو کنند یا برای فرار از خطر سقوط به دسته پایین‌تر بجنگند و از بد حادثه، قرعه جوری به آنها خورده است که ممکن است از دیدارهای تیم‌های بی‌انگیزه در پایان فصل متضرر شوند.

در هر صورت چه بخواهیم چه نخواهیم و سوای اینکه رویکرد باشگاه‌ها و کادرفنی برای بازی‌های تشریفاتی‌شان تا پایان فصل چیست، هرگز سرمربی تیم نمی‌تواند انگیزه لازم را به بازیکنانش در حد یک بازی سرنوشت‌ساز منتقل کند ولی اینکه تا چه حد این بازی‌ها جدی گرفته می‌شود هم می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. در تاریخ فوتبال بوده‌اند تیم‌هایی که علیرغم بی‌اهمیت بودن نتیجه یک بازی برایشان، به دلیل تاثیرگذاری در سرنوشت سایر تیم‌ها مردانه‌ جنگنیده‌اند و پرچم فوتبال جوانمردانه را بالا نگه داشته‌اند. باید دید پرسپولیس قهرمان شده، سیاه‌جامگان سقوط کرده و صنعت نفت و گسترش فولادی که نه شانس سهمیه دارند و نه خطر سقوط، در 3 هفته پایانی چکار خواهند کرد. در این متن به دیدارهای پایانی این 3 تیم و تاثیرشان در سرنوشت سایر تیم‌ها پرداخته‌ایم:

 

پرسپولیس:

مسجل شدن قهرمانی در 3 هفته مانده به پایان لیگ دقیقا همان اتفاقی برای پرسپولیس بود که فصل قبل هم آن را تجربه کرده بود. سرخپوشان اگرچه هفته بعد از قهرمانی و در روزی که اهدای جام داشتند با گل 4 پدیده را شکست دادند ولی تساوی مقابل ذوب‌آهن که همان یک امتیاز این تیم را آسیایی کرد و شکست مقابل سیاه‌جامگان که این تیم را در لیگ برتر نگه داشت، نشان از تاثیرگذاری آنها در هفته‌های پس از قهرمانی بود. حالا پرسپولیس بازهم با 3 دیداری مواجه است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

پرسپولیس - پارس جنوبی:

شاگردان تارتار شانس اندکی برای کسب سهمیه دارند و با 5 تیم دیگر رقابت می‌کنند.

 

ذوب‌آهن - پرسپولیس:

مهم‌ترین بازی پرسپولیس است و حریفش که نایب قهرمان کنونی لیگ برتر است برای این عنوان و کسب سهمیه نبرد حساسی با تیم‌های دیگر خصوصاً استقلال و سایپا دارد.

 

پرسپولیس - سپیدرود رشت:

حریف هفته پایانی پرسپولیس هم در خطر جدی سقوط است و با 5 تیم دیگر در حال حاضر رقابت می‌کند که البته تا هفته پایانی این شرایط تغییر خواهد کرد.

 

صنعت نفت آبادان:

در میانه جدول جا خوش کرده است و بدون دغدغه و استرس 3 دیدار پایانی خودش را برگزار می‌کند. اگر صنعت نفت 3 امتیاز بیشتر داشت همچنان شانس اندکی برای کسب سهمیه برایش وجود داشت و اگر 4 امتیاز کمتر گرفته بود خطراندکی برای سقوط احساس می‌کرد. صنعت نفت در 3 دیدار تشریفاتی خود می‌تواند برای سایر تیم‌ها تاثیرگذار باشد.

 

سپاهان - صنعت نفت

دیدار دو تیم طلایی‌پوش و محبوب لیگ برتر علاوه بر جذابیت ذاتی خود، از اهمیتی ویژه برای سپاهان هم برخوردار است. سپاهان در خطر سقوط قرار دارد و ممکن است در صورت پیروزی برابر صنعت نفت از جمع 6 تیم در خطر سقوط خارج شود و امتیاز این بازی در سرنوشت تعیین تیمی که فصل بعد در لیگ یک خواهد بود موثر باشد.

 

تراکتورسازی - صنعت نفت

اگر تراکتورسازی بازی هفته بیست و هشتم خودش را ببرد به احتمال 99 درصد از جمع تیم‌های در خطر سقوط خارج خواهد شد و آنگاه یک دیدار کاملا تشریفاتی را شاهد هستیم ولی در غیر این صورت نتیجه این بازی تاثیرگذار خواهد بود.

 

صنعت نفت - استقلال خوزستان

دربی خوزستانی‌ها در هفته پایانی هم با توجه به وضعیت استقلال خوزستان در سرنوشت سقوط تیم‌ها به دسته یک موثر است.

 

گسترش فولاد تبریز:

شرایطی مشابه صنعت نفت دارد و 3 بازی بدون دغدغه و استرس و بدون تاثیر در سرنوشت این تیم برای فیروز کریمی و شاگردانش در پیش خواهد بود.

 

گسترش فولاد - استقلال تهران

استقلال در نبرد برای عنوان نایب قهرمانی و کسب سهمیه است و بی‌انگیزه بودن گسترش فولاد می‌تواند پوئن مثبتی برای این تیم نسبت به رقبا باشد.

 

سایپا - گسترش فولاد

این شانس گسترش فولاد است که حساس‌ترین بازی‌هایش برای رقبا، بی اهمیت ترین بازی‌ها برای خودش است. سایپا هم پا به پای استقلال و ذوب آهن و چند تیم دیگر برای نایب قهرمانی و کسب سهمیه تلاش می‌کند.

 

گسترش فولاد - پدیده

پدیده هم تیم در حال سقوط به لیگ یک است و اگر تا هفته سی‌ام تکلیفش روشن نشده باشد این دیدار حساسیت خیلی بالایی خواهد داشت.

 

سیاه‌جامگان:

وضعیت تیم یک تفاوت اساسی با 3 تیم دیگر دارد. اگر پرسپولیس به خاطر قهرمان شدن بی‌انگیزه است و اگر جایگاه گسترش فولاد و صنعت نفت در میانه جدول تثبیت شده است، سیاه‌جامگان به دلیل سقوط انگیزه‌ای ندارد. تیم سقوط کرده یک تیم هم از پاشیده است و بازیکنانش در اوج بی‌انگیزگی قراردارند که اکثرا به فکر سرنوشت فصل بعد خودشان هستند. این روحیه خراب در کنار بی‌انگیزگی کار کادرفنی را برای جدی‌گرفتن بازی‌ها سخت‌تر می‌کند.

 

سیاه‌جامگان - سایپا

سایپا در تلاش برای کسب نایب قهرمانی یا عنوان سومی برای کسب سهمیه است.

 

پدیده - سیاه‌جامگان

از همین الان حرف و حدیث‌ها در مورد دربی مشهد راه افتاده است و اگر سیاه‌جامگان در حالت طبیعی هم به پدیده ببازد این شائبه‌ها ایجاد می‌شود.

 

سیاه‌جامگان - پارس جنوبی

پارس جنوبی شانس کمی برای کسب سهمیه دارد و احتمالا تا هفته پایانی تکلیفش مشخص شده باشد ولی ممکن است این دیدار هم در سرنوشت سهمیه آسیایی اثر گذار باشد.

 

کد N1855972

وبگردی