آفتاب
از سوی ستاد علوم شناختی؛

۱۲۰ طرح تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی حمایت شدند

۱۲۰ طرح تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی حمایت شدند

عضو ستاد علوم شناختی گفت: تا کنون یکصد و بیست طرح علمی و تحقیقاتی تحت حمایت ستاد علوم شناختی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقامی گفت: با هدف توانمندسازی گروه های فعال و نیز تقویت نیروهای مختصص در حوزه های علوم شناختی، یکصد و بیست طرح علمی و تحقیقاتی تحت پوشش چتر حمایتی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی قرار گرفت.

کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد علوم شناختی افزود: این طرح های تحقیقاتی، در زمینه های علوم اعصاب شناختی، روانشناسی شناختی، تکنولوژی های شناختی، آموزش و پرورش شناختی و نیز زبان شناسی شناختی از حمایت همه جانبه این ستاد برخوردار شدند.

مقامی با بیان اینکه اجرای این طرح ها گامی برای تقویت توان و استعداد های دانش پژوهان و متخصصان و نیز استفاده از ظرفیت های موجود در کشور جهت نیل به خودکفایی و کاهش وابستگی ها و همچنین افتخار آفرینی در سطوح علمی است، گفت: چهل عنوان از طرح ها جزء طرح های شاخص ستاد علوم شناختی محسوب می شوند که در مراکز مهم دانشگاهی کشور اجرایی می شوند.

وی حمایت گسترده از تشکیل گروه های پیشرو در حوزه های علوم شناختی را یکی دیگر از اقدامات و فعالیت های این ستاد در سال گذشته برشمرد و افزود: این اقدام با هدف بهره گیری از توان علمی و تخصصی محققان و متخصصان و تجمیع فعالیت آنان دربخش های مشترک صورت گرفته است و در حال حاضر سه گروه پیشرو در حوزه های علوم شناختی در حال فعالیت است و گروه چهارم نیز در سال ۹۷ تشکیل و آغاز به کار می کند.

وی توسعه برنامه ایمپلنت مغزی، حمایت از تولید و ساخت محصولات شناختی، گسترش همکاری های علمی با سایر کشورهای جهان، اعلان فراخوان طرح های پژوهشی و حمایت از پایان نامه ها و مقالات مرتبط با علوم شناختی را عمده فعالیت های گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری های ستاد علوم شناختی دانست و گفت: با توجه به پتانسیل بسیار خوب در کشور در حوزه های مهندسی و پزشکی، ۱۰ طرح ایمپلنت مغزی در شش عنوان مورد حمایت ستاد است و فعالیت در اجرای این طرح ها با تلاش محققان دانشگاهی و تخصصی ادامه دارد.

تعامل با ۱۰ شرکت دانش بنیان

مقامی حمایت از تولید و ساخت محصولات مرتبط با علوم شناختی در داخل کشور را بخشی دیگر از تلاش های حمایتی ستاد علوم شناختی به منظور دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی های علمی به خارج برشمرد و خاطرنشان کرد: تعامل گسترده با ۱۰ شرکت دانش بنیان در دستور کار ستاد علوم شناختی قرار گرفت و در نهایت منجر به عقد قراداد با پنج شرکت شده است.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی گسترش همکاری های علمی با سایر کشورها را از دیگر سیاست های ستاد علوم شناختی دانست و افزود: به منظور بهره گیری از تجارب و تبادل اطلاعات و یافته های تحقیقاتی، برقراری تعامل و ارتباط کاری با محققان و متخصصان مراکز علمی و تخصصی کشورهای جهان را در ستاد توسعه علوم شناختی در پیش گرفتیم.

وی در این گفتگو همچنین افزود: در سال گذشته هفتمین فراخوان پذیرش طرح های پژوهشی انجام و طی آن یکصد و پانزده طرح تحقیقی در حوزه های علوم شناختی به ستاد ارایه شد که پس از انجام مطالعات علمی و داوری های تخصصی ، ۲۵ طرح مورد پذیرش و حمایت ستاد علوم شناختی قرار گرفت.

وی بیان کرد: در سال گذشته یکصد و چهل و دو پایان نامه و یکصد و چهل و شش مقاله مرتبط با حوزه های علوم شناختی از چتر حمایتی ستاد علوم شناختی برخوردار شدند.

کد N1854357

وبگردی