آفتاب

اسپیس ایکس محموله چهاردهم را به فضا فرستاد

اسپیس ایکس محموله چهاردهم را به فضا فرستاد

شرکت فضایی "اسپیس‌ایکس" با استفاده از موشک "فالکون 9" و کپسول دراگون خود بیش از 2.5 تن تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، چهاردهمین ماموریت اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) و دومین استفاده از کپسول"دراگون" و پیشران مرحله اول "فالکون 9" به طور همزمان در یک ماموریت، بامداد امروز انجام شد.

در ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت محلی و 01:00 بامداد به وقت ایران، ماموریت خدمات تجاری(CRS-14) از ایستگاه پرتاب فضایی 40 در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

این فضاپیمای بدون سرنشین، حاوی حدود 2630 کیلوگرم وسایل آزمایشگاهی و منابع تحقیقاتی برای ایستگاه فضایی و 6 خدمه‌اش است.

به گفته اسپیس‌ایکس، پرتاب امروز بدون هیچ گونه مشکل جدی صورت گرفت.

این پرتاب چهاردهمین ارسال محموله از 20 محموله‌ای است که اسپیس‌ایکس طی قراردادی متعهد شده است که به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند.

این محموله شامل یک ابزار شکار طوفان است که توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) ساخته شده و همچنین یک شکارچی زباله‌های فضایی ساخته شده در بریتانیا است. علاوه بر این، یک وسیله جدید برای آزمایش مواد، پوشش‌ها و اجزای تشکیل دهنده و یک آزمایش برای بررسی اثرات میکروگرانش بر مغز استخوان و تولید سلول‌های خونی است.

فضاپیمای "دراگون" قبلا در آوریل 2016 برای ماموریت "CRS-8" به کار گرفته شده بود و موشک "فالکون 9" نیز در پرتاب "CRS-12" در اوت 2017 مورد استفاده قرار گرفته بود.

اسپیس‌ایکس می‌گوید اگرچه فضاپیمای "دراگون" در انتهای ماموریت بازیابی شده و مجددا مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما موشک "فالکون 9" پس از پرتاب نابود شد.

موشک "فالکون 9" که در این ماموریت استفاده شد، به جای فرود آمدن بر روی یک سکو در اقیانوس و قبل از سقوط در اقیانوس اطلس، برای انجام تمرین فرود و جمع‌آوری داده‌های تجربی برای ماموریت فرود در آینده مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N1852454

وبگردی