آفتاب

آیا فناوری از رنج دیابت می‌کاهد؟

آیا فناوری از رنج دیابت می‌کاهد؟

"دیابت یا بیماری قند"(Diabetes Mellitus) یک اختلال متابولیک در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، دیابت اولین علت قطع عضو اندام تحتانی است. آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که در ایالات متحده حدود 30.3 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند. از این تعداد، 25 درصد قطع پا را در بعضی موارد مانند زمانی که گردش خون خیلی ضعیف شده یا زخم غیرقابل درمان باشد یا درمان نتواند از گسترش عفونت جلوگیری کند، تجربه می‌کنند.

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت وساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته، که به آنها پیر گلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند.

در سالی که گذشت فناوری‌های مختلفی برای تشخیص دیابت یا بیماری‌های متعاقب آن معرفی شدند که در این گزارش به آنها می‌پردازیم:

الگوریتم

یکی از شناخته‌شده‌ترین الگوریتم‌های موجود برای تشخیص بیماری‌های چشمی برنامه IDx-DR است. این الگوریتم در حال حاضر توسط کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال بررسی است. الگوریتم IDx-DR یک برنامه کاربردی و با توانایی یادگیری است که قادر به تشیخص بیماری‌های چشمی مربوط به افزایش سن است. این برنامه همچنین از طریق یادگیری می‌تواند بیماری‌های مهم‌تر مثل آسیب‌های شبکیه و بیماری‌های بینایی مربوط به دیابت را نیز تشخیص دهد.

نگاه به چشم

تقریبا نیمی از افرادی که بیش از 10 سال است دچار دیابت نوع 2 هستند، کاهش عملکرد عصبی را تجربه می‌کنند که معمولا در پا اتفاق می‌افتد. از آنجا که این امر می‌تواند باعث ایجاد زخم و حتی قطع عضو شود، مهم است بدانیم که چه زمانی شروع می‌شود. محققان دانشگاه سوئد برای تشخیص آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت نوع 2 یک روش تشخیص جدید شناسایی کرده‌اند.

فیبرهای عصبی محیطی که تحت تاثیر بیماری قرار دارند، نه تنها در پوست، بلکه در قرنیه چشم مشاهده می‌شوند. از آنجا که قرنیه شفاف است، می‌توان آن را راحت‌تر از پوست تشخیص داد.

با توجه به این موضوع، یک تیم تحقیقاتی از میکروسکوپ لیزر اسکن برای انجام آزمایشات چشم استفاده کرد.

آنچه که دانشمندان دریافتند این بود که تراکم عصب قرنیه در افراد مبتلا به دیابت، پایین‌تر از افراد سالم بود و در افرادی که بیش از 10 سال دیابت داشتند، به طور محسوسی پایین بود.

این آزمایش غیرتهاجمی است و تنها 10 دقیقه طول می‌کشد تا انجام شود. علاوه بر این، گروه تحقیقاتی یک برنامه کامپیوتری را ایجاد کرده است که به طور خودکار میزان آسیب عصبی براساس چگالی عصب قرنیه را ارزیابی می‌کند.

شوکر

سازمان غذا و داروی آمریکا اولین دستگاه شوک موجی را که به درمان زخم‌های بیماران دیابتی کمک می‌کند، تایید کرد

کد N1850447

وبگردی