آفتاب
رئیس کمیسیون شکایات این اتحادیه اعلام کرد؛

رسیدگی به ۵۴ پرونده در کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران طی ۳ سال

رسیدگی به ۵۴ پرونده در کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران طی ۳ سال

رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تشریح کارنامه این کمیسیون از آبان ۹۳ تا پایان بهمن ۹۶ از رسیدگی به بیش از ۵۴ شکایت و نامه ارجاعی، در این مدت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، بیش از سه سال از زمان شروع به کار هیئت مدیره سیزدهمین دوره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌گذرد. این اتحادیه، پنج کمیسیون دارد که در گفتگوی زیر و از زبان مرتضی احمد آخوندی، رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، زیر، گزارشی از فعالیت‌های این کمیسیون (از آبان ۱۳۹۳ تا پایان بهمن ۱۳۹۶) ارائه شده است.

* چه کسانی به عنوان اعضای کمیسیون شکایات انتخاب شدند و روند آن چگونه بود؟

پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره اتحادیه در هر دوره، هیئت مدیره جدید از میان افراد دارای تجربه و تخصص صنف که فرصت کار صنفی دارند، برای عضویت در کمیسیون‌ها دعوت می‌کند. هیئت مدیره جدید در دوره سیزدهم هم اعضای کمیسیون را از فهرست پیشنهادی به هیئت مدیره انتخاب و با تأیید اتاق اصناف دعوت به همکاری کردند. کمیسیون شکایات از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این کمیسیون اولین جلسه خود را پس از موافقت هیئت مدیره اتحادیه در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ برگزار کرد. در اولین جلسه، سمت اعضا کمیسیون مورد بحث قرار گرفت و نهایتاً پس از اخذ رأی سمت اعضا بدین ترتیب مورد تصویب قرار گرفت: بنده به عنوان رئیس کمیسیون و آقایان عبدالناصر ناظم بکایی (نشر کبوتر) به عنوان نائب رئیس کمیسیون، ناصر بخشی (نشر دیدار) به عنوان عضو کمیسیون، محمدرضا توکل صدیقی (نشر صابرین) نایب رئیس اولِ هیئت مدیره اتحادیه و به عنوان عضو کمیسیون و خانم افسر صفائیان (نشر فائق) به عنوان دبیر کمیسیون.

* آیا کمیسیون شکایات از مشاور هم استفاده کرده است؟

بله، کمیسیون با توجه به موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌داده است، از حضور مشاورین به این شرح بهره برده است؛ آقایان: سید عباس حسینی نیک (انتشارات مجد) و بازرس قانونی اتحادیه، مسعود کازری (نشر کتاب خورشید) و رئیس کمیسیون حل اختلاف اتحادیه، قادر قبادی وکیل پایه یک دادگستری و علاقه‌مند و دوستدار نشر و فرهنگ. از همین فرصت استفاده می‌کنم و از زحمات این عزیزان قدردانی و تشکر می‌کنم.

* روند بررسی موارد ارجاعی به این کمیسیون چگونه است و چه مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟

کلیه مواردی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد، از طریق ریاست اتحادیه و یا دبیر اتحادیه، ارجاع، و کمیسیون، موضوع را بررسی و  نتیجه را به ارجاع کننده عودت می‌دهد. شکایات و یا هر موردی که توسط اعضای صنف به هیئت مدیره اتحادیه ارجاع و برحسب تصمیم هیئت مدیره اتحادیه از طریق رئیس یا دبیر اتحادیه به کمیسیون ارجاع می‌شود.

* آیا کمیسیون شکایات و برای رسیدگی به موارد مربوط به صنف، جلسه‌های مشخص برگزار می‌کند؟

بله معمولاً جلسات بر اساس موارد ارجاعی تشکیل می‌شود؛ اکثر مواقع جلسات کمیسیون به طور هفتگی با توجه به موضوعات مطرح شده تشکیل و اتخاذ تصمیم ‌می‌شود.

* از ابتدای دوره سیزدهم، چه مواردی در کمیسیون شکایات مورد بررسی قرار گرفته است و چه تعداد جلسه برگزار شده است؟

از جمله مواردی که در کمیسیون مطرح و اقدام شده، عبارتند از:

الف: تدوین قرارداد پیشنهادی نشر کتاب و قراردادن آن در سایت اتحادیه جهت بهره‌برداری همکاران (با مساعدت کارگروه حقوقی)
ب: رسیدگی به شکایات و نامه‌های ارجاعی از سوی هیئت مدیره (بیش از ۵۴ مورد)
ج: بررسی و اصلاح مفاد اساسنامه صندوق قرض‌الحسنه اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور و مشارکت تعدادی از اعضا هیئت امنای صندوق، از ابتدای فعالیت دوره جدید کمیسیون تا کنون طی ۴۲ جلسه به میزان ۶۴۲ نفر-ساعت، جلسات بحث و بررسی در مورد موضوعات مطرح شده در کمیسیون صرف شده است.

* و در پایان جمع‌بندی و ارزیابی خودتان را از  کارنامه کمیسیون بفرمایید.

جمع‌بندی کارنامه کمیسیون و نحوه فعالیت آن را هیئت مدیره اتحادیه می‌بایست نظر دهند، اما با توجه به ارتباطاتی که اعضاء اتحادیه با اعضا کمیسیون داشتند، به طور کلی از سرعت عمل در پاسخگویی و همچنین اقدامات جامعی که در ارتباط با اقدامات مطرح شده صورت گرفته است، اظهار خوشنودی و رضایت شده است.

کد N1845851

وبگردی