آفتاب

بختیار: یکی از آسیب‌های سیاسی سال 96، عدم اتحاد و انسجام گروه‌های سیاسی بود

بختیار: یکی از آسیب‌های سیاسی سال 96، عدم اتحاد و انسجام گروه‌های سیاسی بود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حوزه سیاست داخلی سال سختی را برای مردم شاهد بودیم، مردمی که در همه ادوار انقلاب پای آرمان‌های نظام ایستاده بودند. نارضایتی مردم مربوط به وضعیت اقتصادی، بیکاری و معیشت آنها است. یکی از آسیب‌های سیاسی در سال 96، عدم اتحاد و انسجام گروه‌های سیاسی بود.

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهم‌ترین اتفاقات سیاسی در سطح جهان در سال 1396، بیان کرد: در سال 96 شاهد عهدکشی آمریکایی‌ها و نقض برجام توسط ترامپ بودیم علیرغم اینکه با تغییر رییس‌جمهور، نظام سیاسی یک کشور عوض نمی‌شود و مردم آمریکا انقلابی نکرده بودند که نظامی جدید شکل گیرد بلکه یک دولت جایگزین دولت دیگر شده بود و با تغییر دولت، تعهدات بین‌المللی از بین نمی‌رود اما ما شاهد بودیم که آمریکایی‌ها در روز روشن و در انظار همه کشورها و حتی با وجود اینکه گروه 1+5 نیز از تعهدات با خبر بودند به راحتی نسبت به نقض برجام اقدام کردند.

وی در ادامه بیان کرد: این امر لطمه به حیثیت آمریکا می‌زند و نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها هیچ وقت به تعهدات بین‌المللی پایدار نبودند و این اولین بار و آخرین بار آنها نیست بلکه آنها بارها و بارها تعهدات بین‌المللی خود را نقض کرده‌اند. امروز همه جهانیان می‌دانند که یکی از ناقضان موضوع محیط زیست و همچنین موضوع هسته‌ای، آمریکایی‌ها هستند.

وی افزود: آمریکا یکی از کشورهایی است که سیاست استعماری خود را کنار نگذاشته است. اکنون با وجود اینکه با آمدن داعش صدر اخبار جهان از اسرائیل به سمت داعش متمرکز شد اما همه شاهد هستند که هر روز کودکان فلسطینی به خاک و خون کشیده می‌شوند که پشت این تحرکات آمریکایی‌ها هستند. خوی استعماری آمریکایی‌ها کنار نرفته و نقض برجام یکی از اتفاقات نامبارکی بود که در سال 96 رخ داد.

بختیار در خصوص مهمترین اتفاقات در حوزه سیاست داخلی کشور در سال 96، بیان کرد: سال 96، سال سختی برای مردم بود مردمی که در همه ادوار انقلاب و از ابتدای پیروزی انقلاب پای انقلاب ایستادند و همه سختی‌های آن را چه در دوران جنگ و چه در زمان تحریم‌ها تحمل کردند و همواره پای نظام و آرمان‌های انقلاب ایستادند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس ادامه داد: امسال ما شاهد نارضایتی مردم در اقصی نقاط کشور بودیم و این نارضایتی نسبت به اصل نظام نبود بلکه مربوط به اقتصاد و معیشت و بیکاری بود. امروز ما شاهد هستیم در هر خانه دو یا چهار بیکار وجود دارد. سال 96 از این جهت سال سختی بود. امیدوارم با بودجه‌ای که در مجلس تصویب شد و مجلس وقت زیادی را برای تصویب این بودجه به جهت اینکه موضوع اشتغال در آن مورد توجه قرار گیرد صرف کرد، این مشکلات حل شود. ما در بودجه به دنبال تثبیت قیمت‌ها بودیم و مجلس نیز با افزایش قیمت‌های حامل انرژی مخالفت کرد تا بتواند بخشی از این مشکلات را مدیریت کند و به سمت بهبود وضعیت پیش برود.

بختیار خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی که در سال 96 در حوزه سیاسی کشور شاهد بودیم در کنار همه این مشکلات، عدم اتحاد و انسجام گروه‌های سیاسی بود. برخی از افرادی که در جناح مقابل دولت هستند فکر می‌کنند اگر دولت زمین بخورد می‌توانند جایگزین شوند در صورتی که زمین خوردن دولت یعنی زمین خوردن نظام. به دولتی که از مردم رای گرفته و مردم به آن اعتماد کردند باید کمک کرد تا بتواند به مردم خدمت کند.

وی تصریح کرد: ما اگر جنگ را اداره کردیم اصولگرا و اصلاح‌طلب با اتحاد و برادری در کنار یکدیگر ایستادند. ما اگر تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم به دلیل این بود که همه گروه‌های سیاسی و همه مردم پای این موضوع ایستادند. امروز نیز موضوع معیشت و بیکاری قابل مدیریت است مشروط به اینکه نگاه سیاسی در کار نباشد. نگاه ما باید حل مساله پیچیده سرمایه‌گذاری در کشور باشد. ما باید به دنبال این باشیم تا فضای کسب و کار در کشور را به سمت فضای سرمایه‌گذاری و تولید و رفع مشکل اشتغال در کشور پیش ببریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نام سال 96  را اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیدند، بیان کرد: این اسم واقعا نام بامسمایی بود. یکی از مشکلات ما در سال 96 که در نیمه آن در واقع با اغتشاشات و نارضایتی مردم که ناشی از اشتغال و گرفتاری آنها بود متوجه شدیم، مسائل اقتصادی است که می‌توان با اتکا به این نام و ظرفیت‌های داخلی و درون‌زایی و برون‌نگری نسبت به اقتصاد، اقتصاد مقاومتی را جلو ببریم.

وی در پایان گفت: در سال 96 اقداماتی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شد. اقتصاد مقاومتی یعنی ما دست از نفت بکشیم و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش رویم و تا زمانی که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت نکنیم هر چقدر هم در بودجه سعی کنیم تا نفت را کنار بگذاریم مجددا در پایان سال مجبور هستیم به گونه‌ای دست خود را به سمت نفت دراز کنیم. ما امروز باید به سمت کسب و کارهای الکترونیکی و تولید دانش‌بنیان و استفاده از نیروی انسانی به جای منابع طبیعی و زیرزمینی حرکت کنیم. اگر این تفکر و اندیشه مدنظر قرار گیرد ما می‌توانیم از اقتصاد متکی به نفت دست کشیده و به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

انتهای پیام

کد N1845699

وبگردی