آفتاب

لزوم رعایت حقوق انسان‌ها، اجرای قانون و تعامل منهای تحمیل توسط شهرداران

لزوم رعایت حقوق انسان‌ها، اجرای قانون و تعامل منهای تحمیل توسط شهرداران

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تاکید بر رعایت حقوق انسان‌ها، اجرای قانون و تعامل منهای تحمیل توسط شهرداران، گفت: آنچه مبانی سنجش قرار می‌گیرد باید رضایتمندی مردم باشد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی افشانی امروز پنجشنبه در گردهمایی شهرداران استان فارس در شیراز با تأکید بر اینکه حاصل سنجش عملکرد مسئولان در چهره مردم مشاهده می‌شود، افزود: مردم با نگاه خود قضاوت را از عملکرد مدیران اعلام می‌کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور که معتقد است استان فارس به لحاظ فراوانی منابع و کانون جمعیتی در میان تقسیمات کشوری زمینه رشد و توسعه زیادی دارد، گفت: انتظار است که شهرداران تنها منتظر اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده نباشند بلکه باید اعتباری که توسط مردم حاصل از عوارض پرداخت می‌شود را درست و بهینه مورد استفاده قرار دهند و همچنین با کنترل و نظارت درست بر آنها جهت تامین منابع و خلق ثروت تلاش کنند.

افشانی با بیان اینکه امسال تاکید زیادی بر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده که در این خصوص شهرهای بزرگتر باید تلاش جدی‌تری داشته باشند، خاطرنشان کرد: سامانه‌ای در سازمان شهرداریها فعال شده که شهرداریها برای بهسازی و خرید 19 تا 21 اتوبوس شهری، 48 هزار و 500 مینی‌بوس، 21 هزار وانت و نوسازی 30هزار دستگاه تاکسی در سال 97 می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند.

وی با اعتقاد بر اینکه هوای پاک نیازمند سالم بودن وسیله نقلیه درون شهری است، گفت: توسعه عدالت اجتماعی در اینجا مطرح می‌شود. معمولا کسانی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، یا منافع اجتماعی را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند و یا فاقد خودروی شخصی هستند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تاکید بر این نکته که با استقرار وسیله نقلیه مناسب مردم احساس رفاه بیشتری می‌کنند، اضافه کرد: در این زمینه دولت از محل درآمد صرفه‌جویی در سوخت هزینه‌هایی را پرداخت خواهد کرد. بدین صورت که 50 درصد از اعتبار برای خرید و بهسازی اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون درون شهری توسط دولت پرداخت می‌شود، 20 درصد توسط شخص یا اتحادیه و 20 درصد هم تسهیلات اعمال می‌شود.

 افشانی افزود: برای اجرای این امر ابتدا از محل صندوق توسعه ملی میزانی اعتبار گرفته می‌شود و پس از آن از محل درآمدهای حاصل از سوخت سهم دولت پرداخت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازآفرینی بافت‌های تاریخی و شهری که باید شهرداران به جد آن را دنبال کنند اشاره و  در این رابطه بیان کرد: باید حیات و زندگی را به بافت‌های ناکارآمد برد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اظهار کرد: باید شرممان شود که در شهری زندگی کنیم که فاصله طبقاتی آن به میزانی باشد که خودمان حاضر نشویم یک روز در آن محله و مناطق زندگی کنیم. دانش و فهم کسانی که در این محلات زندگی می‌کنند از دیگران کمتر نیست.

افشانی باتصریح بر اینکه در صورت عدم توجه به مردم مناطق بافت تاریخی و فرسوده روزی خشم فروخورده آنها بروز داده خواهد شد، گفت: باید در تقسیم منابع این محلات را در اولویت بگذاریم و شبانه‌روز بیندیشم و تلاش کنیم تا در این محلات تغییرات ایجاد شود.

وی ابرازامیدواری کرد که همه شهرداران به استفاده از ابزار قانون به جد توجه کنند، چرا که این مهم  هم ابزار خدمت است و هم ابزار قدرت.

[p]معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تاکید کرد: کسی می‌تواند با اقتدار در حوزه خود خدمت کند که مسلط به قانون باشد.

افشانی به تبصره 4 و5 قانون شهرداریها در سال 97 اشاره و خاطرنشان کرد: براساس تبصره 5 ، 5500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که 50 درصد آن برای حمل و نقل ریلی است. دولت در این بخش 1400 میلیارد تومان کمک بلاعوض خواهد کرد.

وی ادامه داد: در تبصره 4 نیز شهرداریها می‌توانند از صندوق توسعه، طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را با بهره 3 تا 4 درصد دنبال کنند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: همچنین برای اولین بار در قانون بودجه 1000 میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند روستاها اعمال شده است.

افشانی از اعطای حواله مالی و قیر به شهرداریها تا سه روز دیگر خبر داد و گفت: برای همه دهیاریها نیز رقمی پرداخت می ‌شود.

افشانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه فساد مانند موریانه است و اعتماد مردم را سلب خواهد کرد، گفت: مردم به درستی و راحتی فساد را تشخیص می‌دهند.لذا شفاف‌سازی و ایجاد اعتماد برای مردم تنها با عمل کارساز خواهد بود.

وی همچنین از شهرداران حاضر در جلسه که با وجود کمبود منابع و محدودیت ها همت به آبادانی شهر گذاشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام

کد N1845069

وبگردی