آفتاب

دو میلیون و ششصد و چهل هزار تومانِ کارفرمایان صحت ندارد/سبد معیشت هنوز تعیین نشده/سهم خوراکی‌ها ۲۴ درصد است

دو میلیون و ششصد و چهل هزار تومانِ کارفرمایان صحت ندارد/سبد معیشت هنوز تعیین نشده/سهم خوراکی‌ها ۲۴ درصد است

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها می‌گوید: در مورد سبد معیشت با کارفرمایان به توافق نرسیدیم، چراکه کارفرمایان قصد دارند از نرخ سبد معیشت کم کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته (بیست و یکم اسفند) جلسه کمیته مزد با هدف رسیدن به توافق بر سر رقم نهایی سبد معیشت تشکیل جلسه داد؛ اما بازهم نتیجه مورد نظر حاصل نشد. فرامرز توفیقی (رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها و نماینده کارگران در مذاکرات مزدی) در رابطه با بی‌نتیجه ماندن جلسه روز گذشته گفت: بر سر سبد معیشت به توافق نرسیدیم و اعداد و ارقامی را هم که کارفرمایان در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، صحت ندارد و صرفاً خواسته خود گروه کارفرمایی است؛ در جلسه کمیته دستمزد، بر سر رقم نهایی سبد، توافق نشد.

کارفرمایان استدلال‌ها را نپذیرفتند

وی دلیل ناکامی را اختلاف بر سر  درصد سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سبد معیشت می‌داند و می‌گوید: بین درصدی که کارفرماها می‌گویند و درصدی که ما نمایندگان کارگران قبول داریم، فاصله زیادی است و متاسفانه با هر استدلال و منطق علمی هم که جلو رفتیم، دوستان کارفرمایی نپذیرفتند.

توفیقی، مرجع تصمیم‌گیری درمورد درصد سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را گزارش درآمد خانوار بانک مرکزی می‌داند و می‌گوید: این گزارش باید معیار فرار بگیرد؛ غیر از این، تخلف از اصول بدیهی اقتصاد صورت گرفته‌است.

باید محاسبات دقیق و علمی باشد

توفیقی ادامه می‌دهد: در جدول گزارش بانک مرکزی، به صورت کاملاً علمی و منطقی، گروه‌های درآمدی براساس هزینه تفکیک شده‌است. اگر سبد حداقلی منِ کارگر در سال گذشته، دو میلیون و چهارصد و هشتاد و نه هزار تومان تعیین شده، علیرغم اینکه باید بپذیریم در اکثر استان‌های صنعتی، این مقدار هم کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد، به خوبی می‌دانیم که کارفرما این پول را به منِ کارگر نمی‌دهد و ما هم توقع نداریم ظرف یک یا دوسال این دستمزد را پرداخت کند؛ اما وقتی داریم محاسبات به روزرسانی سبد را برای سال آینده انجام می‌دهیم نباید به این موضوع فکر کنیم؛ باید محاسبات را دقیق و مستدل انجام دهیم.

در سال جاری کارگری که ۱.۳ اولاد دارد، با مزایا و حق مسکن و حق اولاد، حدود یک میلیون و دویست هزار تومان دریافتی دارد؛ به گفته توفیقی کارفرمایان می‌خواهند  یک میلیون و دویست هزار تومان را ضرب در دوازده کنند و بعد ببینند کجای جدول گروه‌های درآمدیِ بانک مرکزی قرار می‌گیرد و به این ترتیب سهم خوراکی‌ها را استخراج کنند.

سال گذشته سهم خوراکی‌ها ۲۷ درصد بود، چون بانک اطلاعاتی متقن نداشتیم

توفیقی می‌گوید: سال گذشته اگر سهم خوراکی‌ها در سبد را ۲۷ درصد درنظر گرفتیم، به این دلیل بود که بانک اطلاعاتی متقن در اختیار نداشتیم. سبد سال گذشته را کارفرماها پذیرفتند؛ یعنی قبول کردند که مینیمم هزینه‌ی خانواده کارگری، دو میلیون و چهارصد و هشتاد و نه هزار تومان است،  باید این حداقل را داشته باشد تا زنده بماند، گرچه همه آن به صورت دستمزد پرداخت نشد؛ بخشی از آن دستمزد است، بخشی دیگر اضافه کار است؛ بخشی عیدی و سنوات است و البته بخشی را هم منِ کارگر باید شغل دوم داشته باشم تا تامین شود؛ مثلا مسافرکشی کنم.

توفیقی شیوه تعیین درصد خوراکی‌ها را به این شکل می‌داند که باید دو میلیون و چهارصد و هشتاد و نه هزار تومان در دوازده ضرب شود تا سبد هزینه‌ای معیشت سالانه‌ی خانوارهای کارگری مشخص شود.

سهم خوراکی‌ها ۲۴ درصد است

توفیقی می‌گوید: این سبد به دست آمده در جدول ۴۱ بانک مرکزی، سبدی است که سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آن، ۲۴ درصد است. پس عددی که برای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها استخراج کرده‌ایم، براساس بانک اطلاعاتیِ قابل استنادِ بانک مرکزی، ۲۴ درصد سبد معاش حداقلی است و کل سبد براساس این درصد تعیین می‌شود.

به گفته این فعال کارگری، عددی که به دست میآید خیلی بیشتر از دو میلیون و ششصد و چهل هزار تومانی است که کارفرمایان اعلام کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: کارفرمایان سهم خوراکی‌ها را ۲۵.۹ درصد می‌دانند، ما کارگری‌ها می‌گوییم ۲۴ درصد؛ این هم تفاوت کمی نیست. این اختلاف درصد باعث می‌شود فاصله سبد ما نمایندگان کارگری با سبدی که کارفرمایان قبول دارند، دویست هزار تومان باشد که این اختلاف، قابل چشم‌پوشی نیست.  

کارفرمایان قصد دارند از نرخ سبد بکاهند

تفاوت درصد سهم خوراکی‌ها، تاثیر بالایی در نرخ نهایی سبد دارد؛ هرچه سهم خوراکی بیشتر باشد، رقم نهایی سبد کمتر می‌شود و به گفته توفیقی، این همان هدفی است که کارفرماها تعقیب می‌کنند.  

امروز (بیست و دوم اسفند) قرار است جلسه شورای عالی کار با موضوع دستمزد برگزار شود؛ توفیقی در پاسخ به این پرسش که با این حساب، تکلیف سبد معیشت چه می‌شود؛ می‌گوید: یک ساعت قبل از جلسه شورای عالی کار، کمیته دستمزد باز هم تشکیل جلسه خواهد داد و امیدواریم در این یک ساعت، بتوانیم به توافق نهایی در مورد نرخ سبد معیشت دست پیدا کنیم.

کد N1843650

وبگردی