آفتاب
گزارش مهر از اختتامیه دوره هفتم؛

پایان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران/ انتظاراتی که برآورده نشد

پایان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران/ انتظاراتی که برآورده نشد

هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در حالی به کار خود پایان داد که هیئت‌داوران بخش‌های مختلف کیفیت آثار ارائه‌شده در این دوره را پایین‌تر از سطح انتظارات خود توصیف کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ساعتی قبل با برگزاری آئین اختتامیه تا تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم محمد حاج‌میرزایی دبیر جشنواره در سخنان کوتاهی ضمن سپاسگزاری از «بیش از هزار بازی‌سازی که با ارسال آثار خود اعتبار بخش هفتمین جشنواره بودند» تأکید کرد: جشنواره هفتم بازی‌های رایانه‌ای تهران همان اهدافی را دنبال کرد که در دوره‌های قبل در دستورکار قرار داشته و مهم‌ترین آن‌ها افزایش اعتبار بازی‌ها و رساندن پیام بازی‌سازان به مسئولان بوده است.

حاج‌میرزایی با اشاره به نکاتی درباره اهمیت جایگاه مربوط به معرفی برترین‌های حوزه بازی‌سازی یک سال گذشته، گفت: ما میراث‌دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی هستیم که طی قرن‌ها به دست ما رسیده و از آنجا که بازی‌های ویدئویی ابزار مؤثری برای انتقال این میراث به کشورهای دیگر است این جایگاه بسیار اهمیت دارد.

دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران اما اظهارات خود را با این تأسف ادامه داد: برخی از بازی‌سازانی که در سال‌های گذشته روی این صحنه مهم حضور داشتند امروز در کشور نیستند و به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و شاید باشند در میان برگزیدگان امسال و امشب افرادی که تا سال آینده همین مسیر را طی کنند و برای فعالیت در حوزه تخصصی خود ناگزیر از ترک کشور شوند.

وی افزود: به همین دلیل فشار این بار را روی دوش خود احساس می‌کنیم و امیدواریم همه ما از بازی‌سازان گرفته تا مسئولان در کنار هم بتوانیم مشکلات را آن‌قدر کم کنیم که سال آینده در جشن بازی‌سازان باافتخار اعلام کنیم همه برگزیدگان سال گذشته همچنان در کشور هستند و با آثار تازه خود به جشنواره آمده‌اند. کما اینکه بزرگان بازی‌سازی را داریم که به‌رغم تمام مشکلات همچنان مانده‌اند و همچنان مشغول فعالیت هستند.

بیانیه هیأت داوران؛ انتظارات‌مان برآورده نشد!

پس از سخنرانی دبیر جشنواره، ‌ سیدعلی سیداف به نمایندگی از هیئت‌داوران هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه این هیئت را قرائت کرد.

در ابتدای این بیانیه ضمن اشاره به اینکه «به روال سال‌های قبل در این دوره هم داوری‌ها به شکل مجزا و تخصصی در بخش‌های مختلف صورت گرفته» نظرات داوران بخش‌های مختلف به تفکیک تشریح شد.

براساس این بیانیه بخش فنی از ارکان اصلی تولید هر بازی است و تیم داوران فنی در روند مشاهده و ارزیابی عواملی آثار رسیده مانند مقیاس و بزرگی، عدم وجود باگ، روان و بهینه بودن و وجود فناوری و قابلیت‌های ویژه را مدنظر قرار داده‌اند. در انتهای این بخش تأکید شده است: انتظار تیم داوران این بود که تأثیر مثبت پیشرفت‌های سال‌های اخیر را در بعد فنی‌ بازِ‌ها شاهد باشند که متأسفانه این‌گونه نبود.

در ادامه بیانیه هیئت‌داوران آمده است: در بخش طراحی معیارها در هر سبک متفاوت است و به همین دلیل داوری این بخش بسیار دشوار است، هیئت‌داوران این بخش تمام بازی‌های رسیده به جشنواره را بازی کرده‌اند و بر مبنای آن به بررسی پارامترهای مختلف در طراحی یک بازی پرداخته‌اند. به نظر داوران متأسفانه بازی‌های این دوره بیشتر بر بازار داخلی متمرکز بوده و کمتر شاهد خلاقیت در این بخش بوده‌ایم.

سیداف ادامه بیانیه داوران را این‌گونه قرائت کرد؛ در بخش داوری هنری هم داوران متأسفانه به انتظارات اولیه نرسیدند و میانگین نمره آثار به نسبت دوره‌های قبل بسیار پایین‌ بود. عنوان کارگردان هنری در نفس خود نویدبخش حضور آثاری با حداقل استانداردها بود اما انتظارات برآورده نشد و هیئت‌داوران این بخش امیدوار است بازی‌سازان ایرانی با سرمشق گرفتن از تجربه‌های موفق روز دنیا قدم‌های بزرگ‌تری در آینده بردارند.

در پایان بیانیه هیئت‌داوران و در بخش بازی‌نامه هم آمده است: «هیئت‌داوران بررسی و داوری آثار در این بخش را در دو حیطه بازی‌نامه‌های مکتوب و بازی‌های داستان محور انجام دادند. در بخش بازی‌نامه داوران ضمن ابراز نگرانی از کیفیت آثار هیچ متنی را شایسته تقدیر ندیدند چراکه نویسنده بازی‌نامه‌ها دچار تکرار و کپی‌برداری شده‌اند البته در بخش بازی‌های داستان‌محور شرایط امیدوارکننده‌تر بود و هیئت‌داوران امید دارند بازی‌ُسازان با مطالعه منابع موجود حضور امیدوارکننده‌تری در دوره‌های بعد داشته باشند.»

تولد یک صنف؛ دعوت به خانه بازی‌سازان

در بخش بعدی برنامه فرزام ملک‌آرا عضو هیئت مؤسس خانه بازی‌سازان به بیان توضیحاتی درباره لزوم گسترش فعالیت‌های صنفی در حوزه بازی‌ها پرداخت.

ملک‌آرا در صحبت‌های کوتاه خود با تأکید براینکه طی سال‌های اخیر نبود تشکیلات انجمنی در عرصه بازی‌ها به‌شدت مشهود بود،  گفت: در حال حاضر بازی‌سازان به‌عنوان اشخاص حقیقی می‌توانند در خانه بازی‌سازان عضو شوند و تنها کافی است در یک بازی در یکی از چهار بخش اصلی تجربه همکاری داشته باشند.

بازی‌سازان علاقه‌مند به عضویت در خانه بازی‌سازان ایران در حاشیه مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران امکان ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر را از طریق غرفه‌های این انجمن داشتند.

آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران هم‌اکنون در تالار وحدت در حال برگزاری است. فهرست برگزیدگان این رویداد متعاقبا منتشر خواهد شد.

کد N1841592

وبگردی