آفتاب

اجرایی شدن برنامه‌ها، مهم‌ترین اقدام سال آینده است

اجرایی شدن برنامه‌ها، مهم‌ترین اقدام سال آینده است

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: اجرایی و عملیاتی شدن برنامه‌ها، مهم‌ترین اقدام سال آینده است.

 به گزارش همشهري آنلاين، سيد حسن هاشمي، در یکصد و چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاكيد كرد: شروع سال آینده باید با عملیاتی شدن برنامه‌ها همراه باشد.

وزير بهداشت گفت: برای اجرای برنامه‌ها، مدیری موفق است که خود نیز وقت بگذارد و امکان ندارد بتوان از دور مدیریت کرد و باید مدیران خود وارد گود شوند و آستین بالا بزنند.

 او اظهار داشت: تغییرات لازم در سیستم مدیریتی از سوی روسای دانشگاه‌ها انجام شده و کافی است. اگرچه من با این گونه تغییرات زیاد موافق نیستم اما باید در بخش‌های مالی و اداری فرایندها نیز تغییر كند چرا که تغییر در فرآیندها اثر گذاری بیشتری دارد.

وزیر بهداشت افزود: آمد و شد افراد و تغییرات در سیستم مدیریتی اقدام فنی و علمی نیست و توقعاتی ایجاد می‌کند که ممکن است باعث سرخوردگی شود و مهم است که افراد در مدیریت خود احساس ثبات کنند.

  • بدون برنامه نمی‌توان کار کرد

 هاشمي گفت: برای اجرای برنامه‌ها، مدیری موفق است که خود نیز وقت بگذارد و امکان ندارد بتوان از دور مدیریت کرد و باید مدیران خود وارد گود شوند و آستین بالا بزنند چرا که باعث می‌شود دیگران هم کار کنند و خود را مسئول انجام امور بدانند و مدیر باید خود به برنامه مسلط باشد.

وزیر بهداشت افزود: چنانچه مسلط به کار نباشیم، بدکار کردن ما مشخص و نمایان می‌شود و در نهایت نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

هاشمی، یکی از اقدامات مهم در سال آینده را تشکیل ستاد دانشگاهی طرح تحول سلامت بیان کرد و گفت: باید همه مدیران و روسای دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نسبت به تشکیل این ستاد همت کنند و تا کنون در سطح وزارتخانه ۹ جلسه ستاد طرح تحول سلامت تشکیل شده است و ۵۰ مصوبه داشته ایم و باید بتوانیم برای مدیران و روسا رفتار سازی کنیم تا فعالیت‌ها و برنامه‌ها را با تدبیر مناسب‌تری پیش ببرند و باید در کنار برنامه طرح تحول سلامت سایر برنامه‌های معاونت‌ها نیز پیگیری و اجرا شود.

او تاكيد كرد: سال آینده نباید کسری بودجه داشته باشیم، باید بتوانیم منابع را به خوبی مدیریت کنیم و باید اولویت‌هایمان نیز مشخص شود و صرفه جویی در هزینه جدی گرفته شود.

هاشمی افزود: ماموریت محور شدن در دانشگاه‌ها مهم است و باید بدانیم که با توجه به منطقه، دانشگاه و تفاوت‌های جغرافیایی، آب و هوایی و قومیتی برنامه بنویسیم.

وزیر بهداشت، به رضایتمندی رهبر معظم انقلاب، سه قوای مجریه، مقننه، قضائیه و مردم از حوزه سلامت اشاره كرد و گفت: مردم نگاهشان به اقدامات صورت گرفته در حوزه سلامت مثبت است.

  • جامعه پزشکی خوب کار کرده است

او  افزود: جامعه پزشکی خوب کار کرده است البته عده ای از جامعه پزشکی که تعدادشان محدود است ممکن است مخالفت‌هایی داشته باشند اما مجموعه جامعه پزشکی رفتارشان منطقی، معقول و حمایتی و مردمی است.

 هاشمي گفت: به پرستاران وعده داده ایم که معوقات پرستاران پرداخت شود بنابراین در راستای پرداخت معوقات آنها تلاش کنید.

وزیر بهداشت افزود: یکی از تصمیمات خوب که از اهداف سیاست‌های کلی نظام سلامت و برنامه ششم توسعه است را حرکت به سمت استقلال بیمارستان‌ها است، همچنین راه اندازی بیمارستان‌ها با تعرفه بینابینی اقدام مناسبی است و دانشگاه‌هایی که ظرفیت این مسئله را دارند این بیمارستان‌ها را ایجاد کنند.

  • با اساتید و دانشجویان ارتباط مستمر داشته باشید

هاشمی با تاکید بر حضور روسای دانشگاه‌ها در میان اعضای هیات علمی و دانشجویان گفت: اعضای هیات علمی، از ۹۰ د رصد اقدامات صورت گرفته بی‌اطلاع هستند به همین دلیل باید با اعضای هیات علمی جلسات و نشست‌های مستمر داشت چرا که نبود ارتباط آسیب‌هایی را وارد می‌کند.

او افزود: نباید رفتاری داشته باشیم که مورد قضاوت منفی قرار بگیریم و هر چه قدر جایگاه شغلی و اجتماعی ارتقاء می‌یابد باید فروتن بود و باید دل مردم را بدست آورد و پرستار، ماما، پزشک و دیگر گروه‌های ارائه کننده خدمات نیز که همکاران ما هستند بخشی از مردم هستند و ارتباط با آنها به نوعی ارتباط با مردم است.

کد N1839383

وبگردی