آفتاب

جامعه جهانی باید ایران را راضی برای باقی ماندن در برجام کند و نه امریکا/ گفت‌وگویی با اروپا برای اهداف تبلیغاتی یا راضی کردن امریکا نداریم

جامعه جهانی باید ایران را راضی برای باقی ماندن در برجام کند و نه امریکا/ گفت‌وگویی با اروپا برای اهداف تبلیغاتی یا راضی کردن امریکا نداریم

وزیر امور خارجه فرانسه که برای دیدار با مقام‌های کشورمان در تهران به سر می‌برد، ظهر امروز با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار، طرفین درخصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه از جمله روابط دوجانبه، اجرای برجام و بدعهدی‌های ایالات متحده آمریکا، مسائل منطقه‌‌ای به ویژه سوریه و یمن گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ برجام ایفا کند 

محمدجواد ظریف در این دیدار ضمن اشاره به موضع اصولی فرانسه و اروپا در خصوص برجام، از برخی رفتارها و اظهارات مقامات اروپایی در اجرای برجام و نیز تاثیرپذیری از فشار آمریکایی‌‌ها انتقاد کرد و گفت: برجام به عنوان یک توافق چندجانبه که اروپا هم در به ثمر رسیدن آن سهیم بود و به گواهی ۱۰ گزارش آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، ایران کاملا به آن پایبند بود، در حال حاضر دستخوش بازی‌‌های غیرمنطقی و سیاسی‌‌‌کاری‌‌های آمریکایی‌‌ها شده است. 

وی ادامه داد: اروپا می‌تواند نقش سازنده‌تری در حفظ این دستاورد بین‌المللی ایفا کند و قبل از هر چیز ضمن اجرای کامل تعهدات خود، آمریکا را برای اجرای تعهدات خود در برجام تحت فشار قرار دهد و اجازه ندهد آمریکا علیرغم بدعهدی‌‌ها و نقض‌های خود، خواست‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی نیز مطرح کند. 

جامعه جهانی باید ایران را راضی برای باقی ماندن در برجام بکند و نه امریکا

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حفظ این دستاورد دیپلماتیک بین‌المللی باید برای همه ما به یک اندازه مهم باشد و حمایت در گفتار کافی نیست، اظهار داشت: اگر قرار است جامعه بین‌‌المللی تلاش کند یک طرف را راضی به ماندن در توافق هسته‌‌ای کنند این ایران است که باید راضی شود و نه آمریکا. آمریکا نه تنها در اجرای تعهدات خود بدعهدی نهادینه داشته است، بلکه حتی مانع اجرای تعهدات اروپا هم شده است.

رانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با یادآوری تصمیم کشورش در احترام به برجام و حفظ و اجرای آن تصریح کرد: فرانسه اعتقاد راسخی برای اجرای برجام دارد و اقدام عملی متعدد و گسترده‌‌ای برای اجرای آن داشته است که از آن جمله سرمایه‌گذاری در صنایع خودرو و انرژی ایران و ایجاد اعتبار ویژه برای همکاری تجاری و سرمایه‌‌‌گذاری در پروژه‌‌های مشترک در ایران است.

سرمایه‌‌گذاری شرکت‌‌‌های فرانسوی در ایران پس از برجام رشد چشمگیری داشته است

وی با اشاره به اراده فرانسه برای تداوم‌ روابط محکم و دوستانه با ایران خاطرنشان کرد: اروپا به ویژه فرانسه متعهد و علاقه‌مند به اجرای برجام با وجود فشارهای آمریکاست. ما در خصوص همکاری‌‌های بانکی اقدامات خوبی را شروع کردیم و سرمایه‌‌گذاری شرکت‌‌‌های فرانسوی در ایران پس از برجام رشد چشمگیری داشته است که ضمانت‌‌های صادراتی و گشایش خطوط اعتباری از جمله نشانه‌های این همکاری است.

برخی طرف‌ها اراده‌‌ای برای حل و فصل سیاسی بحران‌های منطقه ندارند

وزرای امور خارجه ایران و فرانسه همچنین در این دیدار درخصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه‌‌‌ای به ویژه سوریه و یمن گفت‌وگو کردند. 

ظریف درخصوص تحولات منطقه، به تلاش‌ها و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران‌‌های منطقه اشاره کرد و ابراز داشت: متاسفانه برخی طرف‌ها اراده‌‌ای برای حل و فصل سیاسی بحران‌های منطقه ندارند. ما فکر می‌‌کنیم که اروپا می‌‌تواند دوستان منطقه‌‌ای خود را متقاعد به در پیش گرفتن راه‌حل‌های سیاسی در این مشکلات و بحران‌‌ها کند. 

اگر اروپا به دنبال تبلیغات یا راضی کردن امریکا در تبادل‌‌نظر با ایران است، ما گفت‌وگویی نداریم

وی اضافه کرد: اگر اروپا واقعا به دنبال پایان دادن به فاجعه‌‌‌‌‌های انسانی در منطقه است، می‌‌تواند در این زمینه از تبادل نظر با ایران استفاده کند ولی اگر هدف، تبلیغات یا راضی کردن آمریکاست ما در این بازی وارد نمی‌‌‌‌شویم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درخصوص توان موشکی ایران، ضمن تشریح مذاکرات برجام و تبیین مستدل این واقعیت که موضوع موشکی ایران خارج از برجام و حتی قطعنامه ۲۲۳۱ است، بیان کرد: آمریکا و دیگر کشورهایی که منطقه ما را با فروش سلاح به انبار باروت تبدیل کرده‌‌اند باید این اقدامات را متوقف کنند. 

توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است

ظریف افزود: توان نظامی ایران برای دفاع از کشور و بازدارندگی است و ایران با توجه به تجربه تلخ جنگ تحمیلی آموخته است که برای دفاع از شهروندان خود به توان بازدارندگی خود متکی باشد.  

طرفین همچنین بر ادامه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی خود در سطوح مختلف تاکید کردند.

کد N1838412

وبگردی