آفتاب
ایلنا گزارش می‌دهد؛

گشوده شدن دریچه تازه در مناسبات اقتصادی ایران در شرق‌آسیا

گشوده شدن دریچه تازه در مناسبات اقتصادی ایران در شرق‌آسیا

بهترین راه شناخت برای فضای اقتصادی و ظرفیت‌های تجاری ایران سفر به این کشور و بررسی میدانی این پدیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش معرفی محیط سرمایه‌گذاری ایران توسط اتاق بازرگانی کره و ایران در شهر سئول پایتخت کره‌جنوبی برگزار شد.

در ابتدای این همایش «حسن طاهریان» سفیر ایران در کره‌جنوبی با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان دو کشور و حصول برجام اظهار کرد: بعد از توافق برجام شاهد آن هستیم که فضای بیشتری برای تجارت و رونق کسب و کار در ایران بوجود آمده و این همایش معرفی محیط سرمایه‌گذاری ایران در سال ۲۰۱۸ را در دستور کار دارد می تواند باعث درک بهتر از توانمندی‌های جمهوری اسلامی شود.

وی افزود: امروز به همت دو طرف، اتاق بازرگانی مشترک کره و ایران افتتاح شده و این موضوع علاوه بر نزدیک شدن فرهنگ‌ها و تعمیق روابط می‌تواند زمینه استفاده از پتانسیل‌های دو طرف در حوزه اقتصادی و تجاری را افزایش دهد.  

در ادامه همایش دکتر «جی هو چون» رئیس اتاق بازرگانی کره و ایران با اشاره به دلایل تشکیل این اتاق بیان کرد: فضای کسب‌وکار، تجارت و همچنین فضای امنیت عمومی ایران برای تجار و فعالان اقتصادی کره‌جنوبی بسیار امن و پایدار است و از اهمیت ویژه‌ای برای سئول برخوردار است؛ چراکه کشورهای اطراف ایران ظرفیت‌هایی برای تجارت دارا هستند اما امنیت در آنجا پایدار نیست و همین موضوع موجب فرار سرمایه‌گذاران خارجی می شود.

وی با بیان اینکه عواملی وجود دارد که موجب بدبین شدن جهان به روابط با ایران شده است،گفت: مولفه‌هایی که باعث شده جهان از ورود و سرمایه‌گذاری به ایران هراس داشته باشند سیاست‌های ایالات متحده و ایران‌هراسی است که فضاسازی علیه تهران را در دستور کار قرار داده‌اند. باید به ایران سفر کنید تا متوجه شوید تمامی این سیاه‌نمایی‌ها هجمه رسانه‌ای آمریکا و متحدانش بر علیه تهران است؛ چراکه حجم مبادلات سئول و تهران بعلاوه روابط تجاری آمار دیگری را نشان می‌دهد که بر خلاف اظهارات مقامات آمریکایی‌ است.

رئیس اتاق بازرگانی کره و ایران با اشاره به اهمیت کسب و کار با ایران تصریح کرد: علقه‌های فرهنگی بین دو ملت باعث شده تا پیوندهای عمیق‌تر صورت بگیرد و این موضوع را باید تمامی اعضاء اتاق مشترک عملاً درک کنند. البته سفر به ایران و شناخت این کشور، مردمان آن و محیط اقتصادی این درک را افزایش خواهد داد. از این جهت به عنوان رئیس اتاق مشترک کره و ایران، به تمام تجار و فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم برای شناخت ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری دوطرف به ایران سفر کنند. چراکه با استفاده از ظرفیت‌های اتاق مشترک می‌توانند با دید باز جذابیت‌های ایران را سنجیده و از آن استفاده کنند.

«محمدرضاصفاران» قائم مقام مرکز توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری کشورهای اسلامی، سخنران دیگر این همایش و مراسم افتتاح اتاق بازرگانی کره و ایران بود که با اشاره به محیط مناسب کسب و کار ایران ابراز کرد: همانطور که پیشتر اشاره شد، علقه‌ها و پیوندهای فرهنگی میان سئول و تهران مهمترین حلقه وصل مناسبات تجاری میان کره جنوبی و ایران به حساب می‌آید. علاوه بر این موضوع، مهم محیط دو کشور برای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در وضعیت فعلی بسیار مطلوب است و از اینرو به فکر افتتاح اتاق مشترک بازرگانی کره – ایران افتادیم.

وی ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های مرکز توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی و تشریح قراردادهای مشترک میان این مرکز و سایر کشورها اظهار کرد: یکی از مزیت‌ها و فرصت‌هایی که در فضای کسب و کار ایران وجود دارد رقابتی بودن این مساله و افزایش کیفیت این رقابت‌های اقتصادی است. پتانسیل‌هایی که در فضای اقتصاد و کسب‌وکار ایران وجود دارد باعث شده تا جذابیت‌های زیادی برای تجار کره‌جنوبی ایجاد شود. این موضوع با توجه به مستندات و داده‌های دو طرف موجب شده تا ظرفیت سرمایه‌گذاری بالا برود که در حال دو طرفه کردن این روند تجاری هستیم.

صفاران با تاکید بر ظرفیت‌های علمی ایران در حوزه اقتصاد و تجارت تصریح کرد: باید مزیت‌ها و ظرفیت‌های متنوع ایران در محور تجاری و اقتصادی را به دنیا معرفی کرد؛ فارغ التحصیل‌ها و جوانان ایران در امر اقتصاد بسیار هوشمندانه می‌توانند عمل کنند و ایده‌های بسیار خوبی دارند. از این جهت باید سعی شود تا این طیف وارد ظرفیت‌های علمی اقتصاد ایران در حوزه اقتصاد بین‌الملل شوند که امید است در سال آینده از این بستر و ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک سرزمینی ایران در دنیا بیان کرد: جایگاه و موقعیت ژئواستراتژیک ایران به نحوی است که، شمال به جنوب و غرب به شرق کشور می‌تواند به چهارراه اقتصادی منطقه تبدیل شود. این مزیت به صورتی است که علاوه بر راه آبی و زمینی، کانال هوایی ایران می‌تواند نقش به سزایی در روند افزایش مبادلات تجاری با دنیا ایفاء کند. ایران از طریق زمینی و دریایی با بیش از ۱۵ کشور در ارتباط است و از سوی دیگر معافیت مالیاتی و تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی موجب استقبال کشورها از اروپا تا شرق‌آسیا شده است و همین موضوع برای کره‌جنوبی هم صادق خواهد بود.

قائم مقام مرکز توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری کشورهای اسلامی در پایان با اشاره به زمینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران خاطرنشان کرد: تعداد توافقات بعد از برجام افزایش پیدا کرده و سند آن حضور شرکت‌های خارجی و چند ملیتی در ایران است که اکثر آنها اروپایی و آسیایی هستند و نشان از موفقیت‌آمیز بودن مناسبات و سطح تعامل با دنیا دارد. بر اساس پروتکل منعقد شده میان اتاق بازرگانی کره - ایران (کیچام) و مرکز توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی، از این پس تمامی شرکت‌های کره‌جنوبی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند از کانال این اتاق مشترک به ایران معرفی خواهند شد و پس از بررسی‌های موجود و طی تشریفات مربوطه کانال فعالیت‌های دو جانبه گشوده می‌‌شود.

گفتنی است در انتهای این همایش چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ایران، معرفی پروژه‌های نوین کشور و مفاد قانونی فعالیت در ایران، تشریح و مورد بررسی دو طرف قرار گرفت.

کد N1835192

وبگردی