آفتاب

تصور اتمام داعش،‌ اشتباه عمده غرب است/ داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است

تصور اتمام داعش،‌ اشتباه عمده غرب است/ داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است، گفت: به نظر من یکی از اشتباهات عمده غرب این است که تصور می‌کند داعش تمام شد و یکی از دلایلی که غربی‌ها این روزها لحن خود را علیه جمهوری اسلامی تندتر از قبل کرده‌اند این است که می‌گویند جمهوری اسلامی داعش را نابود کرده پس چرا از این به بعد با مسامحه با او برخورد کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست دوران پسا داعش در دانشکده جهان دانشگاه تهران گفت:  اتفاق مهمی که در دوران گذار افتاده که با قبل بسیار متفاوت است، این است که در یک جهان پسا غربی زندگی می‌کنیم. البته به این معنا نیست که غرب نابود شده یا به زودی نابود می‌شود. این محاسبه غلطی است بلکه برای اولین بار در چند سده گذشته تحولات نه در غرب رقم می‌خورد نه الزاما توسط غرب.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اشتباه محاسباتی که ریشه تحولات را در غرب و نمود آن را در آمریکا ببینیم در حالی که جهان تغییر ماهوی کرده است، اظهار کرد: در مساله پسا داعش باید به این نکته توجه کنیم که ما شکست سرزمینی داعش را داشتیم نه شکست داعش. داعش به عنوان مدعی دروغین خلافت اسلامی، مدعی سرزمین دروغین خلافت بود. درست است که آن داعش نابود شده اما تفکر آنها نابود نشده است.

وی ادامه داد: به نظر من یکی از اشتباهات عمده غرب این است که تصور می‌کند داعش تمام شد و یکی از دلایلی که غربی‌ها این روزها لحن خود را علیه جمهوری اسلامی تندتر از قبل کرده‌اند این است که می‌گویند جمهوری اسلامی داعش را نابود کرده پس چرا از این به بعد با مسامحه با او برخورد کنیم. اگر آنها و ما این تصور را داشته باشیم که فکر کنیم داعش سپری شد،تصور غلطی است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه شرایطی که داعش را در منطقه ما ایجاد کرده هنوز به قوت خود باقی است، به بیان برخی از علل بوجود آمدن داعش اشاره کرد و گفت: موضوع اول دخالت خارجی است. این بدان معنا نیست که عوامل خارجی مهمتر از داخلی یا برعکس است. یک مجموعه‌ای از عوامل شرایطی ایجاد کرده که داعش در آن پرورش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت عامل دخالت خارجی در ایجاد داعش، تصریح کرد: داعش زاییده حمله آمریکا به عراق است.

 

ادامه دارد

کد N1831258

وبگردی