آفتاب

اسلام و مردم سالاری هیچ تضادی با یکدیگر ندارند

اسلام و مردم سالاری هیچ تضادی با یکدیگر ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: اسلام و مردم سالاری هیچ تضادی با یکدیگر ندارند و اتفاقا اسلام یک نظام مردم‌سالار است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جواد اطاعت در بیست و نهمین سالگرد تاسیس حزب جمهوری اسلامی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و حادثه هوایی پرواز تهران _ یاسوج گفت: بیان می‌شود که آیا در جامعه‌ای مثل ایران و اسلام می‌شود حزب داشت یا خیر ؟ طبق اندیشه وبر حزب فرزند دموکراسی است و ما باید بررسی کنیم که این امر چگونه در اسلام و نظام اسلامی تعریف می‌شود.

وی تاکید کرد: اسلام و مردم سالاری هیچ تضادی با یکدیگر ندارند و اتفاقا اسلام یک نظام مردم‌سالار است.

اطاعت گفت: فسلفه معاد بیانگر اختیار است چون فردای قیامت نمی‌توان فرد را محاکمه کرد، این فلسفه می‌تواند  برای نظامی که دموکراتیک است، پشتیبان باشد.

وی با بیان این که در جنگ احد وقتی به پیامبر خبر رسید او همه را جمع کرد و نظر خواست، گفت: پیامبر با نظر گروه اول که می‌گفتند در شهر بمانیم موافق بود ولی با نظر گروه دوم که گفتند برویم در کوه به استقبال دشمن مواقفت کرد که شکست خوردند. در آن جا پیامبر نظر اکثریت که باعث شد شکست بخورند را پذیرفت با همین شیوه در جامعه امروز می‌توان عمل کرد.

اطاعت خاطرنشان کرد: حکومت یک امانت در دست افراد است اگر انسان‌ها بر جان و مال خود حاکمیت دارند با این اصل تملک، انسان می‌تواند بر سرنوشت خود نیز مالکیت داشته باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بعضی‌ها رویکرد رادیکالی به دموکراسی دارند؛ مانند داعش و گروه‌های افراطی اسلامی که مردم را با شعار حق و باطل فریب می‌دهند. بنیادهای فکری رادیکالی‌  متاثر از همین تفکر است. بین اسلام و دموکراسی تفاوت و اشتراک‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی قانون اساسی پارادوکسیکال است جاهایی کارها را به مردم واگذار می‌کند و در بعضی جاها خیر اینچنین نیست. معتقدم اگر در کشور ما حزب پا نمی‌گیرد برگفته از همین نگاه است. در واقع خیلی وضع ما روشن نیست. از قانون اساسی ما گاهی می‌توان نتایج مختلفی گرفت.

اطاعت تاکید کرد: در نظام سیاسی هر نظری را نمی‌توان قبول کرد باید مبنایی داشته باشد. یکی از مشکلات موجود بر سر راه تشکیل حزب نظرات گوناگون است. کسانی که با دموکراسی مخالف هستند گاهی فکر می‌کنند کسانی که طرفدار دموکراسی هستند می‌خواهند حلال خدا را حرام کنند؛ خیر چنین نیست.

وی ادامه داد: حکومت یک امر عرفی است، قضاوت را باید بر اساس نظریات اسلامی انجام دهیم و بقیه موارد را باید با خردجمعی انجام دهیم. وقتی که ما نمایندگانی را انتخاب می‌کنیم اختیارات را به آن‌ها می‌دهیم و در حال حاضر گام‌های بزرگی برداشته شده که بر اساس مصالح ملت و مردم کارها را انجام دهیم.

کد N1827669

وبگردی