آفتاب

دولت الکترونیک در ایران سیلندری است / همه به دنبال استخدام دولتی هستند / اگر شفافیت باشد بیل و چوب بستنی وارد نمی‌شود

دولت الکترونیک در ایران سیلندری است / همه به دنبال استخدام دولتی هستند / اگر شفافیت باشد بیل و چوب بستنی وارد نمی‌شود

آذری جهرمی در همایش اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی تمام شدنی نیست و یک مدل توسعه اقتصادی است به همین دلیل باید تلاش کرد تا تمامی حوزه‌ها اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛‌  محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش اقتصاد مقاومتی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه شفافیت برای سیستم اداری کشور یک راه حل است گفت: وقتی نظام شفاف ایجاد شود مشکلات کاهش پیدا می‌کند سیستم گمرک به شفافیت مناسبی رسیده است و این بدان معنا است که اگر نظام شفافیت وجود داشته باشد چوب‌بستنی و بیل به کشور وارد نمی‌شود.

وی افزود: در صورتی که نظام شفافیت در کشور وجود د اشته باشد معلوم می‌شود تا میزان مصرف چقدر است و میزان تولید چقدر بوده است. در حال حاضر آمار به صورت حدودی است و همین مساله تبعاتی را به دنبال دارد.

آذری جهرمی درباره دولت الکترونیک اظهار داشت: در حوزه دولت الکترونیک اقدامات بسیار خوبی انجام شده است برای نمونه باید به عملکرد وزارت بهداشت و درمان اشاره داشت که تا به امروز ۶۶ میلیون پرونده سلامت برای مردم کشور ایجاد شده و در آن نسخه‌ها و داروهایی تجویز شده معلوم است. همچنین میزان شیوع بیماری‌ها نیز مشخص است که حتی در چند وقت اخیر این وزارتخانه توانست با استفاده از این اطلاعات بیماری‌های اخیر را تشخیص و پیگیری کند.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به دولت الکترونیک هم اکنون نظام بانکی ما به هم متصل است و در وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه همتا راه‌اندازی شده است همچنین در حوزه حمل و نقل تحولات بسیار خوبی ایجاد شده است و می‌توان مبدا، مقصد، مسیر پیموده شده و اطلاعات حمل و نقل را در اختیار داشت.

آذری جهرمی ادامه د اد: نظام سیستم دولت الکترونیک در کشور ما به صورت سیلندری است و مردم ما از یک سایت به سایت دیگر توسط سازمان‌ها پاس داده می‌شوند. این در حالی است که این مساله اشتباه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد:‌ در فرآیند اقتصاد مقاوتی باید وضعیت کسب و کارها تسهیل شود یک مجوز استخر و آبزیان ۵۲ مرحله و ۱۷ مجوز دارد این در حالی است که واردات با سه مجوز انجام می‌شود که نشان از اشکال در نگاه ما به موضوعات دارد.

وی تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی باید فرآیندها اصلاح شود مطالبه همراه با مطالعه کلید موفقیت ما است. اگر فناوری اطلاعات پایش و دولت الکترونیک درست نشود نمی‌توانیم به هیچ پروژه‌ای حتی اقتصاد مقاومتی برسیم. اقتصاد مقاومتی تمام شدنی نیست و یک مدل توسعه اقتصادی است به همین دلیل باید تلاش کرد تا تمامی حوزه‌ها اصلاح شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه توجه ویژه در دولت الکترونیک ضرورت محسوب می‌شود  گفت: در فرآیند دولت الکترونیک هزینه‌های آنچنانی شده است اما برآیند مناسب نیست در همین حال برای اصلاح وضعیت شاهد مقاومت‌های غیرسازمانی هستیم.

وی درباره استخدام دولتی گفت: همه در کشور ما به دنبال استخدام دولتی هستند چرا که فرهنگ کار جدید و کارآفرینی در کشور ما جا نیفتاده است همان طور که وعده داده شده است ۵۰ درصد از کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بازنشست می‌شوند و این ضرورت وجود دارد تا دولت برای اجرای سیاست‌ها، فرآیند چابک‌سازی را پیش بگیرد.

آذری جهرمی با اشاره به بهره‌وری و فناوری اطلاعات اظهار داشت: فناوری اطلاعات ابزاری برای تحول اداری است. باید اضافه‌کاری‌ها حذف شود و بهره‌وری افزایش یابد، همچنین باید فرهنگ سازمانی و تحول اداری با کمک فناوری اطلاعات انجام شود تا سیستم کشور اصلاح شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دانش‌آموختگان حوزه فناوری اطلاعات تصریح کرد: ۱۷ درصد از دانشجویان از رشته‌های علوم رایانه و فناوری اطلاعات هستند اما رشته‌ها دومین رشته‌ از نظر بیکاری است.

وی با بیان اینکه تبعیض در جامعه به هیچ وجه درست نیست، گفت: نظام تبعیض آمیز جداسازی جوانان و آقازاده‌ها رفتار بسیار بدی است البته آقازاده‌ها گناهی نکردند که فرزند کسی هستند و باید با شفافیت کار کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تولیدات ملی و کارخانه‌های فناوری اطلاعات که در آستانه ورشکستگی هستند توضیح داد و گفت:‌ باید ازتولید ملی حمایت شود به همین منظور وزارت ارتباطات واردات برخی از ت جهیزات را ممنوع کرده است در همین حال یکی از شرکت‌های خارجی و معتبر برای تولید تجهیزات در ایران اعلام آمادگی کرده است. کارخانه الکترونیک شیراز ورشکست شده است و در همین کارخانه ITMC در آستانه ورشکستگی بوده و حالا با جبران بدهی‌ها و قرار مهلت برای بدهی‌ها در حال جان گرفتن دولت است این کارخانه نماد کشور ایران است و باید از آن حمایت شود.

کد N1827049

وبگردی