آفتاب

۸۰ درصد حرفه‌ها آموزش مهارتی ندارند/ پیشنهاد آموزش مهارت به سربازان وظیفه در ۲ سال

۸۰ درصد حرفه‌ها آموزش مهارتی ندارند/ پیشنهاد آموزش مهارت به سربازان وظیفه در ۲ سال

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: درصد حرفه ها آموزش مهارتی ندارند و فرد با تجربه شخصی وارد شده و این باعث می شود سطح بهره وری آن کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم صالحی عمران صبح امروز در اولین نشست همایش عمومی مهارت آموزی کارکنان وظیفه، ضمن بیان این توصیه که دانش آموزان و جوانان به جای اینکه وارد دوره های نظری شوند بهتر است وارد دوره های مهارتی شوند، گفت: این دوره ارتباط تنگاتنگی با بازار کار و اشتغال دارد و می تواند نیروها را وارد بازار کار کند و در نهایت به توسعه فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کمک کند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به این مطلب که آموزش های فنی و حرفه ای، یکی از آموزش های اساسی، پایه ای و مورد نیاز هر کشوری به شمار می رود، افزود: برای اینکه سربازان شادابی و نشاط بیشتری داشته باشند و بتوانند وارد کار، تولید و اشتغال شوند، طرح آموزش مهارتی سربازان وظیفه، توسط ستاد کل نیروهای مسلح مطرح شده  و قرار است این طرح با همکاری دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه علمی کاربردی، سازمان فنی و حرفه ای و تمام نهادهای مرتبط اجرایی شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در  خصوص بررسی مختلف ابعاد این طرح گفت: در راستای اجرایی شدن طرح، آزمون عملی برگزار شده و تلاش بر این است که سربازان را وارد دوره های آموزشی مهارتی کنیم تا بتوان خدمات اجتماعی و اقتصادی به کل جامعه ارائه دهیم.

صالحی عمران در تشریح طرح مهارت آموزی سربازان وظیفه گفت: آموزش های مهارتی که به این سربازان ارائه می‌شود، در ارتباط با حرفه ها و مشاغل است. متأسفانه آموزش نظری ما برای حرفه ها و مشاغل، مناسب نیست ولی آموزش فنی و حرفه ای، به طور مستقیم آموزش شغل را در بر می گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه برای بسیاری از مهارت ها و حرفه هایی که در جامعه وجود دارد، آموزشی وجود ندارد؛ یعنی ۸۰ درصد حرفه ها آموزش مهارتی ندارند و فرد با تجربه شخصی وارد شده و این باعث می شود سطح بهره وری آن کاهش یابد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای صمن تاکید بر اینکه در جامعه به تکنسین نیاز داریم، افزود: در کشورهای توسعه یافته ۱۷-۱۸ درصد نیروی کار را تکنسین ها تشکیل می دهند در حالی که در کشور ما به این شکل نیست. دانشگاه فنی و حرفه ای آمادگی کامل دارد، آموزش های مهارتی را در طول ۲ سال مدت سربازی به سربازان ارائه دهد تا بتوانند بعد از خدمت سربازی وارد حرفه و شغلی که به آن علاقه مند هستند، شوند.

کد N1824565

وبگردی