آفتاب

توافق احزاب آلمان بر سر وزرای دولت ائتلافی

توافق احزاب آلمان بر سر وزرای دولت ائتلافی

احزاب محافظه‌کار و سوسیال دموکرات آلمان بر سر وزرای دولت ائتلافی این کشور به توافق رسیدند.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، تلاش حزب محافظه‌کار آلمان به رهبری «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و سوسیال دموکرات‌ها برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در این کشور در حالی همچنان ادامه دارد که دو حزب توانستند بر سر وزرای دولت ائتلافی به توافق برسند.

بر این اساس قرار است وزرای خارجه، کار و امور مالی از حزب سوسیال دموکرات انتخاب شوند.

دو طرف همچنین توافق کردند که آنگلا مرکل برای یک دوره دیگر به فعالیت خود به عنوان صدراعظم ادامه دهد.

با این حال پس از نزدیک به ۲۳ ساعت مذاکره که از روز گذشته آغاز شده بود، هیچ نشانه‌ای از پایان قریب‌الوقوع مذاکرات میان بلوک اتحادیه مرکل و سوسیال دموکرات‌ها دیده نمی‌شود. این در حالی است که رهبران احزاب عنوان کرده بودند که این آخرین دور مذاکرات خواهد بود.

بر همین اساس قرار بود امروز -چهارشنبه- دیداری میان مرکل و «پائولو جنتیلونی» نخست‌وزیر ایتالیا که قرار بود در زمان ناهار برگزار شود، به دلیل ادامه مذاکرات ائتلافی به عصر امروز موکول شد.

«رالف استینگر» معاون رهبر حزب سوسیال دموکرات در توییتر خود درباره این مذاکرات نوشت: پیشرفت مذاکرات بسیار آهسته است و هیچ‌کس نمی‌داند تا چه زمانی از روز ادامه خواهد داشت.

اگر محافظه‌کاران و سوسیال دموکرات‌ها به توافق برسند منجر به پایان فوری بن‌بست سیاسی در نتیجه انتخابات ۲۴ سپتامبر آلمان نخواهد شد چرا که این توافق باید به رای بیش از ۴۶۰ هزار عضو حزب سوسیال دموکرات گذاشته شود؛ روندی که چند هفته ادامه خواهد داشت.

عدم رسیدن به توافق یا رد این توافق از سوی اعضای حزب سوسیال دموکرات نیز منجر به آن خواهد شد که دولتی در اقلیت تحت رهبری مرکل تشکیل شود یا انتخابات پارلمانی این کشور بار دیگر تکرار شود.

 

کد N1823445

وبگردی