آفتاب

مرکز پژوهش‌های مجلس چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ۱۰ کشور را بررسی کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ۱۰ کشور را بررسی کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی چارچوب صلاحیت حرفه ای ۱۰ کشور منتخب و مقایسه آن با ایران پرداخته است.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این گزارش چارچوب صلاحیت حرفه ای ۱۰ کشور صاحب سبک، دارای قدمت در طراحی و مدیریت یکپارچه در نظام آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به هفت شاخص بررسی شده است و همچنین نسبت به هر شاخص وضعیت کشور خودمان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

چارچوب صلاحیت حرفه‌ای، صلاحیت‌ها، مدارک و گواهینامه‌ها را در سطوح و انواع مختلف به‌صورتی منسجم و همگون براساس معیارها و شاخص‌های توافق شده به هم ارتباط می‌دهد‌. تاکنون بیش از ۱۲۰ کشور چارچوب صلاحیت را تدوین و اجرا کرده‌اند و سازمان‌های بین‌المللی اطلاعات مربوط به وضعیت اجرای آن را گردآوری و در گزارش‌های متعددی برای بهره‌برداری سایر کشورها ارائه کرده‌اند.

در‌ این گزارش چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ۱۰ کشور صاحب سبک، دارای قدمت در طراحی و مدیریت یکپارچه در نظام آموزش فنی‌‌و‌‌حرفه‌ای با توجه به هفت شاخص بررسی شده است و همچنین نسبت به هر شاخص وضعیت کشور خودمان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

این بررسی نشان می‌دهد، تضمین کیفیت آموزش‌های فنی‌‌و‌‌حرفه‌ای، حمایت از یادگیری مادام‌العمر، یکپارچه‌سازی اعطای صلاحیت حرفه‌ای، تشکیل نهاد ملی و تصمیم‌ساز، پذیرش صلاحیت حرفه‌ای ۸ سطحی، اعتباردهی به آموزش‌های رسمی و یادگیری‌های قبلی مورد توافق همگان است و ازسوی دیگر ارجاع به چارچوب‌های منطقه‌ای نیز اجتناب‌ناپذیر است. در کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه در اکثر موارد این ارجاعات به APEC (کشور‌های مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه) بوده است.

اکثر کشورهایی که‌ این چارچوب را اجرا کرده‌اند، معتقدند‌ این چارچوب موجب تضمین کیفیت آموزش می‌شود، از کارهای موازی جلوگیری می‌کند و تجارب حرفه‌ای و یادگیری‌های قبلی را مورد ارزیابی و پذیرش قرار می‌دهد و تأخیر در اجرای آن هزینه‌های ناشی از تفاوت در صلاحیت‌ها را زیاد می‌کند.

با توجه به محتوای‌ این گزارش نیازهای عمده کشور در‌ این حوزه شامل تهیه، تدوین و تصویب آیین‌نامه‌‌های مورد نیاز قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌‌و‌‌حرفه‌ای و مهارتی، تدوین، تصویب و اجرای هرچه سریع‌تر چارچوب صلاحیت حرفه‌ای با توجه به تجارب بین‌المللی و ارتقای جایگاه آموزش‌های فنی‌‌و‌‌حرفه‌ای با استفاده از تمامی ابزارهای ممکن است.

 

کد N1823381

وبگردی