آفتاب

بخش بزرگی از جامعه مذهبی ما در گذشته از هنر فاصله می‌گرفتند

بخش بزرگی از جامعه مذهبی ما در گذشته از هنر فاصله می‌گرفتند

رئیس‌جمهور گفت: یک دورانی بود ورود به دانشگاه به معنای بی‌دینی بود. وقتی می‌گفتند فلانی به دانشگاه رفت، انگار از بهشت به جهنم رفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در سی و پنجین دوره جایزه کتاب سال عنوان کرد: خوشحالم در جمع اندیشمندان و بوجودآورندگان آثار علمی در ایام تاریخی دهه فجر هستیم. تاریخ انقلاب اسلامی ما یک نقطه و آغاز جدید فصلی بین قبل از انقلاب و بعد از آن است همانطور که بعد اسلامی ایران نقطه ممتازی است. برای تقسیم تمدن و فرهنگ اسلام و ایران به قبل از اسلام و بعد از آن نمی‌خواهم انقلاب اسلامی ایران را هم وزن دین مبین اسلام قرار دهم، اما در عین حال یک نقطه عطف بسیار مهمی بود.

 وی افزود: اگر به شرایط قبل از انقلاب برگردیم و به شرایط بعد از آن نگاه کنیم من دوران قبل از انقلاب را به دوران «تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمارگران و استدادگران» نامگذاری می‌کنم و بعد از آن را به «عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی مردم و فرهنگ ملی» نامگذاری می‌کنم.

رئیس‌جمهور گفت: انقلاب اسلامی ایران به آرای مردم، به اندیشه مردم و تفکرات مردم و همچنین به هویت دینی ما و هویت ملی ما عزت بخشید. البته در این تحمل بزرگ و در این انقلاب بزرگ کتاب مکتوب و سخن و صوت نقش بسیار اساسی را داشت و در فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرد. اولا در اینجا بدون تعارف باید بگوییم بخش بزرگی از جامعه مذهبی و متدین و اهل مسجد به دلایلی از هنر فاصله می‌گرفتند و گاهی فرار می‌کردند از هنر تجسمی گرفته تا نقاشی و موسیقی و تئاتر و سینما مذهبیون ما فاصله می‌گرفتند. در دوره‌ای حتی از دبیرستان و دانشگاه هم فاصله می‌گرفتند و محیط را مناسب برای جوانان و فرزندان خود نمی‌دیدند و دلایل خاص خود را داشتند.

 وی با بیان اینکه یک دورانی بود ورود به دانشگاه به معنای بی‌دینی بود،یادآور شد: وقتی می‌گفتند فلانی به دانشگاه رفت، انگار از بهشت به جهنم رفته است. اگر از حوزه کسی به دانشگاه می‌رفت طور دیگری نگاهش می‌کردند زمانی انس داشتن با علوم جدید سخت بود، اگر طلبه‌ای می‌خواست درس‌های کلاسیک بخواند از مدرسه و حوزه اخراج می‌شد و خیلی باید مخفیانه باید این کار را می‌کرد و کتاب‌ها زیر تشک درس می‌خواندند شرایط، شرایط فاصله بود انقلاب اسلامی گروه‌های مختلف را به هم متصل کرد و انسجام ایجاد کرد اگر الان هم آن فاصله هست باید آن را درست کنیم.

 ادامه دارد...

کد N1823301

وبگردی