آفتاب
واکنش پلیس به تجمع دراویش

درگیری دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی +عکس | درگیری مقابل خانه نورعلی تابنده در گلستان هفتم چطور تمام شد؟

درگیری دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی +عکس | درگیری مقابل خانه نورعلی تابنده در گلستان هفتم چطور تمام شد؟

درگیری با دراویش گنابادی | روزهای گذشته درگیری هایی در خیابان گلستان هفتم تهران، مقابل منزل نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی گزارش و عکس و فیلم این درگیری در فضای مجازی منتشر شد. معاون امنیتی استاندار تهران با اشاره به درگیری با دراویش گنابادی گفت: تلاش کرده‌ایم که کسی دستگیر نشود. رئیس پلیس تهران نیز از رافت و رحمت پلیس در ماجرای دراویش گنابادی سخن گفت...

در پی حضور تعدادی از ماموران انتظامی و امنیتی و تجمع دروایش گنابادی در شامگاه ۱۴ بهمن مقابل منزل «نورعلی تابنده» که تا ۱۵ بهمن‌ماه ادامه یافت، «محسن همدانی»، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران، گفت:تلاش کرده‌ایم که کسی دستگیر نشود.
همدانی حوالی ساعت ۱۲ روز دوشنبه گفت: به این دلیل که همین الان هم در آن محل یک التهابی وجود دارد و جمعیتی از دراویش آنجا حضور دارند. ما پس از اینکه آن را مدیریت کردیم اطلاعات تکمیل شده را به اطلاع عموم خواهیم رساند.
وی درباره‌ی تعداد احتمالی دستگیر شدگان گفت: تا این لحظه ما تلاش کرده‌ایم که هیچ‌کس دستگیر نشود.
واکنش پلیس به درگیری دراویش
رئیس پلیس تهران بزرگ تاکید کرد که دستگاه قضایی و پلیس هیچ برنامه و اقدامی برای دستگیری فرد یا افرادی از دراویش نداشته و شایعات و جوسازی های برخی رسانه های معاند دراین زمینه کذب محض است.
سردار حسین رحیمی روز یکشنبه در حاشیه دیدار رئیس پلیس مسکو در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار و اطلاعاتی که در برخی از رسانه های معاند مبنی بر دستگیری دراویش منتشر شده، افزود: این اخبار کاملا کذب و دروغ است و رسانه های معاند با هدف ایجاد تنش به این موضوع دامن می زنند.
وی تصریح کرد: پلیس، دادستانی و دیگر دستگاههای مسئول، هیچ گونه برنامه ای برای برخورد با دراویش گنابادی در تهران نداشته و ندارند.رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر این که همه باید قوانین و مقررات را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی رعایت کنند، خاطرنشان کرد: در تجمع اخیر دراویش گنابادی در تهران، متاسفانه برخی افراد که داخل تجمع آنها بودند از رافت و رحمت پلیس سوءاستفاده کردند.

عکس: درگیری دراویش گنابادی با نیروهای امنیتی





دراویش گنابادی چه کسانی هستند؟


دراویش گنابادی پیروان یک مکتب تصوف به نام سلسله نعمت اللهی گنابادی هستند که مقر آنها در شهر بیدختِ گناباد است و به همین علت آنها را دراویش گنابادی خطاب می کنند.
بیدخت شهری با جمعیتی کمتر از ده هزار نفر در چند کیلومتری گناباد است که خانقاه دراویش گنابادی در آنجا قرار دارد.
گناباد یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است که در 240 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و بزرگترین قنات جهان به نام قنات قصبه در این شهر واقع شده است.
منتقدان آنها معتقدند دراویش گنابادی در زمان حکومت پهلوی به دلیل نزدیکی و نفوذ زیادی که در دربار شاه داشتند توانستند امتیازات زیادی برای خود کسب کنند.
در عین حال آنها خود را یکی از سلسله های تصوف می دانند که ریشه در قرن هشتم هجری داشته و توسط نعمت الله ولی بنیانگذاری شده است.
حجت الاسلام محمد مدنی یکی از بزرگترین منتقدان آنها که رییس حوزه علمیه گناباد نیز می باشد معتقد است آنها از قدرتی که بخاطر نزدیکی به شاه بدست آورده بودند، علیه مردم منطقه سوء استفاده می کردند.
کد N1822455

وبگردی