آفتاب

دموکراسی می‌تواند اثر هر برنامه سرد و سلاح گرمی را خنثی کند

دموکراسی می‌تواند اثر هر برنامه سرد و سلاح گرمی را خنثی کند

دبیر کل حزب تمدن اسلامی گفت: امروز نمی‌توان یک تقسیم وظیفه جهانی را در کنار شومینه‌ها انجام داد. حرارت مشارکت‌ها برآمده از دموکراسی می‌تواند اثر هر برنامه سرد و سلاح گرمی را خنثی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد میرمحمدی در بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم گفت: عصر دانایی را نمی‌توان بدون حضور مردم توانمند گذراند. آنچه در دنیای پرشتاب، پرتنش و بعضا بی‌حساب امروز ضروری به نظر می‌رسد توان گفت‌وگوی چند جانبه در کشورها و فضای بین‌الملل است.

دبیرکل حزب تمدن اسلامی با بیان اینکه احزاب سیاسی باید توان گفت‌وگو با مردم و هواداران خود را در مرحله نخست داشته باشند، اظهار داشت: قابلیت گفت‌و‌گوی احزاب با یکدیگر در فضای سیاسی درون حغرافیایی خود ضرورت دوم و در نهایت اهمیت توانمندی گفت‌وگوی احزاب در سطح بین‌المللی است.

وی ادامه داد: امروز رهبران ده‌ها حزب و سازمان سیاسی و همچنین اقتصادی گرد هم جمع شده‌اند تا دیالوگ تفاهمی و ارزش‌آور پیرامون یک مفهوم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را پیگیری کنند. مفهومی به بلندای چند هزار سال از تاریخ بخش وسیعی از جهان یعنی مفهوم جاده ابریشم.

میرمحمدی با اشاره به اینکه حاکمیت رویکرد اعتدالی مبتنی بر تحزب پس از چند دهه بر نظام مدیریت جوامع آسیایی می‌تواند عقلانیتی تولید کند که تدبیر با دغدغه عمل و آرامش بخشی به زندگی اجتماعی را در این جوامع به ظهور رسانده است، ادامه داد:  با فراهم کردن بستری برای تمرین مشارکت و مدارا رفتارهای افراطی، عجولانه و به دور از مصلحت و دوراندیشی را طرد کند.

 وی با بیان این که اسلام، مکتب عدل، اعتدال و امت اسلامی امت میانه و معتدل است گفت: نظام عادلانه بر محور میانه‌روی و پرهیز از افراط و تفریط است. اعتدال‌ورزی به عنوان یکی از ویژگی‌های تمدن اسلامی است که متاسفانه در سال‌های اخیر استبداد و استعمار جلوه‌ای خشن و تندرو از جوامع اسلامی را ساخته و پررنگ کرده است و با بازگشت به اصول بنیادین اعتقادی و استفاده از ظرفیت‌های نوین از جمله نظام حزبی می‌توان این دوران را پشت سر گذاشت.

دبیر کل حزب تمدن اسلامی گفت: مسیر ابریشم فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده است، پهنه‌ای مکانی و زمانی مملو از همکاری‌ها و تعارضات، دوستی‌ها و جنگ‌ها. مسیری که با فلسفه تجارت شکل گرفت و لیکن پارامترهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار داد.

میرمحمدی ادامه داد: امروز نمی‌توان یک تقسیم وظیفه جهانی را در کنار شومینه‌ها انجام داد. حرارت مشارکت‌ها برآمده از دموکراسی می‌تواند اثر هر برنامه سرد و سلاح گرمی را خنثی کند. بازیگران ابریشم نوین باید بزرگترین مقسوم علیه  مشترک فیمابین خود را پیدا کنند و به دوستی این تعامل بیندیشند.

کد N1822146

وبگردی