آفتاب

دکترین هسته‌ای واشنگتن سوال برانگیز است

دکترین هسته‌ای واشنگتن سوال برانگیز است

سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا اظهار داشت، دکترین هسته‌ای جدید آمریکا سوال‌برانگیز است و روسیه مذاکره، از موضع زور را قبول نمی‌‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن، عنوان کرد که باید دکترین هسته‌ای جدید آمریکا را به دقت و با جزئیات کامل بررسی کرد؛ چرا که تنها یک بخش اعلان‌شده از سند و همچنین اظهارات «جیمز ماتیس» وزیر دفاع این کشور درباره سند مذکور را می‌توان متوجه شد.

آنتونوف در عین حال گفت: «به نظر من، به‌‌عنوان فردی که مدت‌های طولانی در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای فعالیت می‌‌کند، حتی چنین اظهاراتی (از سوی ماتیس) مایه نگرانی بسیاری است، یا بگذارید این‌گونه بگویم این دکترین جدید سوال‌برانگیز است.»

این دیپلمات روس بخش مربوط به اتهام‌زنی به روسیه مبنی بر نقض معاهده‌های مربوط به نگهداری تسلیحات هسته‌ای و دیگر تعهدات بین‌المللی‌اش که در دکترین جدید آمریکا آمده است را رد کرد و متذکر شد که مسکو پیشنهادهای آمریکا درباره تداوم کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی را رد کرده است و در آینده نیز رد می‌کند.

به گفته این دیپلمات روسیه، انتشار چنین دکترین هسته‌ای هرگز در ایجاد روند صحیح برای مذاکره کمکی نمی‌کند و مسکو اجازه نمی‌دهد طرفی از موضع زور و قلدری آن را خطاب قرار دهد.

طبق این گزارش، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) جمعه‌شب با انتشار دکترین هسته‌ای خود، اعلام کرد که بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تر با هدف مقابله با تهدیدهای روسیه ساخته می‌شود و نقش بازدارنده خواهند داشت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز گذشته اظهار داشت: «این استراتژی امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاهش خواهد داد و در عین حال، بازدارندگی در برابر حملات علیه آمریکا و متحدان و شرکای آن را افزایش خواهد داد.»

 

 

کد N1822080

وبگردی