آفتاب

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان در سیرجان

افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان در سیرجان

با حضور وزیر نیرو در سیرجان نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان با ظرفیت ۴۹۲ مگاوات در این شهرستان افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، مجری طرح ‌های نیروگاهی خصوصی در شرکت تولید نیروی برق حرارتی وزرات نیرو روز پنجشنبه در آئین افتتاح این طرح گفت: در حال حاضر در استان کرمان به‌صورت عمومی و در سیرجان به‌صورت خاص ظرفیت نیروگاهی مناسبی در سال‌های اخیر وارد مدار شده و کرمان جزو استان هایی است که به سمت تراز مثبت تولید حرکت کرده است. 

مهدی خبازپیشه افزود: با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیرو ۲ نیروگاه تولید برق دیگر در استان کرمان طی امروز و فردا به بهره ‌برداری می رسد.

وی تصریح کرد: بخش گاز و بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان به اتمام رسیده است و با ظرفیت ۴۹۲ مگاوات امروز (پنجشنبه) بوسیله رضا اردکانیان وزیر نیرو افتتاح شد و همچنین نیروگاه دیگری امروز توسط رئیس ‌جمهوری در چارچوب افتتاح پروژه گل گهر با حضور نیروگاه گهران افتتاح خواهد شد که ظرفیت این نیروگاه هم ۳۳۲ مگاوات است و بخش گاز این نیروگاه هم تا آینده نزدیک به بهره‌ برداری خواهد رسید. 

مجری طرح ‌های نیروگاهی خصوصی در شرکت تولید نیروی برق حرارتی وزرات نیرو گفت: این ۲ پروژه عظیم تولید برق درمجموع ۸۲۵ مگاوات برق را به شبکه سراسری تزریق خواهند کرد و در واقع مردم منطقه در گام نخست از آن استفاده می ‌کنند و همچنین صنایعی که در این منطقه وجود دارد از ظرفیت بوجود آمده بهره‌ مند خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه عمده مصارف نیروگاه قابل افتتاح به مصارف صنعتی مس و فولاد منتهی می شود، افزود: ظرفیت به وجود آمده از افتتاح پروژه‌ های صنعت برق زمینه ‌ساز اشتغال بیشتر در استان کرمان می شود زیرا زیرساخت این صنایع افزایش و باعث رشد اشتغال در این منطقه می‌ شود.

خبازپیشه با بیان اینکه شهرستان سیرجان جزو مکان هایی است که اشتغال خوبی دارد، عنوان کرد: حدود ۳۰۰ میلیون یورو در هرکدام از این نیروگاه‌ ها سرمایه‌ گذاری شده است و ۲ نیروگاه قابل ‌افتتاح در این روز درمجموع سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری داشته اند و امیدواریم بخش نیروگاهی گل گهر هم تکمیل شود.

وی گفت: ۷۰ درصد هزینه نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته و مابقی سرمایه گذاری نیز بوسیله سرمایه گذاران بخش خصوصی هزینه شده است.

رضا اردکانیان در آیین افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی سمنگان در سیرجان با گرامیداشت فرارسیدن ایام فاطمیه و دهه‌فجر اظهار کرد: همه این اتفاقات و اجرای پروژه‌ها بدون مجهز شدن به آداب کار به ثمر نخواهد رسید و البته موضوع نظارت و پیگیری تم آداب خودش را دارد.

وزیر نیرو با تقدیر از پیگیری حسن پور نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس در خصوص اجرای پروژه‌ها عنوان کرد: حمایت نمایندگان مجلس موجب خواهد شد توانمندی دستگاه‌های اجرایی همسو با مصالح و منافع مردم به کار گرفته شود.

وی با تشریح نمونه راه‌های خدمت به مردم خاطرنشان کرد: عرصه آب و برق یکی از جلوه‌های خدمت به مردم است بخصوص در این مناطق که با محدودینت منابع هم مواجه ایم و استان کرمان می‌تواند به عنوان استان الگو و پایلوت در عرصه استفاده از منابع زیست محیطی و به عنوان یک نمونه و مدل برای سایر نقاط کشور نقش خود را ایفا کند. با مجموعه عواملی که در کنار هم برای اجرای این پروژه قرار گرفته‌اند و به ویژه منابع انسانی ارزشمند، شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

وزیر نیرو یادآور شد: استان کرمان جزو استان‌هایی بوده که در گذشته ای نزدیک در ساعات زیادی برق داشته و برق از استان‌های دیگر هم به این استان وارد می‌شده، اما امروز بخش عظیمی از خانوارهای کرمانی از نعمت برق بهره مند هستند و انرژی خورشیدی در استان کرمان هم می‌تواند به عنوان یک نقطه روشن برای آینده روشن تر پیش روی ما باشد.

وی ادامه داد: اینکه با افتتاح این پروژه‌ها در صنعت برق ۱۴۰ مگاوات مازاد تولید را نشان می‌دهد، استان‌های دیگر می‌توانند از آن بهره مند شوند که یک نقطه مثبت در صنعت آب و برق کرمان است.

اردکانیان در پایان گفت: وجود دو نیروگاه سیکل ترکیبی و تعدادی پست برق و همچنین سایر طرح‌های مرتبط با بخش آب و برق از یک عرصه وسیعی از تلاش در استان را نشان می‌دهد.

کد N1821655

وبگردی