آفتاب

استانبول به مرکز تبادل حق تالیف در جهان تبدیل می‌شود

استانبول به مرکز تبادل حق تالیف در جهان تبدیل می‌شود

رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه با اشاره به سومین همایش ناشران که قرار است امسال در استانبول برگزار شود، گفت: این شهر به مرکز خرید و فروش حق تألیف در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایلنا، تایفور اسن (رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه) بر نقش مهم آثار ادبی و فرهنگی در معرفی کشور به سایر نقاط جهان تاکید کرد.

وی با اشاره به سومین همایش ناشران که قرار است ماه مارس در استانبول توسط این اتحادیه برگزار شود، گفت: ما می‌خواهیم ترکیه به جایگاه شایسته خود در زمینه فرهنگی در جهان برسد. هدف اصلی ما تبدیل استانبول به مرکز اصلی تبادل حق تألیف در جهان است. برگزاری چنین برنامه‌هایی هنری می‌تواند ترکیه را در عرصه جهانی بیش از پیش مطرح کند. در همین راستا، سومین همایش ناشران در استانبول با عنوان همکاری «Fellowship» در تاریخ 9-11 مارس برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما فراخوان‌هایی از از روی وبسایت «www.fellowship.istanbul» دادیم و حدود 300 شرکت انتشاراتی و ناشر از سراسر جهان به این فراخوان پاسخ داده‌اند. از 300 مراجعه‌کننده، 244 ناشر را مورد ارزیابی و از بین آنها 100 ناشر از 67 کشور جهان را به عنوان میهمان در این همایش دعوت خواهیم کرد. تمام هزینه‌های پرواز و اقامت آنها نیز از سوی اتحادیه پرداخت خواهد شد.

رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این همایش علاوه بر معرفی ناشران و شرکت‌های انتشاراتی ترکیه به کشورهای شرکت کننده، ایجاد فضای مناسب برای آشنایی این شرکت‌ها باهم نیز به حساب می‌آید. می‌خواهیم حق تألیف آثار ترک را به شرکت‌های مربوطه خارجی بفروشیم و از آنها در این زمینه حق تألیف بگیریم. تاکنون به جز کشورهای عربی، اندونزی و برزیل هرکدام با 30 ناشر بیشترین مراجعه را برای شرکت در این همایش داشته‌اند.

وی افزود: در این همایش ضمن ارزیابی بازار تألیف؛ مشکلات، چالش‌ها و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از استفاده غیرقانونی از حقوق تالیف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یکی از طرح‌های دیگر ما تبدیل استانبول به مرکز چاپ و توزیع آثار گوناگون به هر چهار گوشه جهان است. شرکت‌های انتشاراتی می‌توانند در مناطق آزاد شهر چاپخانه‌های خود را تاسیس و همزمان به بازارهای کشورهای شرقی و غربی دسترسی پیدا کنند.

به گفته رئیس اتحادیه ناشران و مطبوعات ترکیه؛ یکی از حُسن‌های برگزاری همایش در این تاریخ، همزمانی آن با برگزاری نمایشگاه کتاب مجتمع نمایشگاه‌های بین‌المللی «CNR» استانبول است. ناشران می‌توانند در خلال حضور در این همایش از این نمایشگاه نیز دیدن کرده و از نزدیک با انتشارات ترکیه آشنایی پیدا کنند.

طی دو سال گذشته بیش از جق تالیف بیش از600 اثر به شرکت‌های خارجی به فروش رسید. درسال 2016 حق تالیف حدود 178 اثر و در سال گذشته نیز حق تالیف 439 اثر ترک در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

کد N1821599

وبگردی