آفتاب

آموزه‌های قرآن و عترت پیامبر از طریق هنر به جامعه عرضه شود

آموزه‌های قرآن و عترت پیامبر از طریق هنر به جامعه عرضه شود

از مجموع ٧٥١ اثر، ١٨٤ فیلم در بخش بین‌الملل و ٢٥٧ اثر با مضامین جنبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام خسروی (مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت) در این همایش با بیان اینکه عنوان این جشنواره بین‌المللی بسیار جذاب و جالب است چراکه ما پیامبر را به عنوان پیامبر صلح می‌شناسیم، گفت: متاسفانه امروز تمام دست‌های پیدا و ناپیدا تلاش می‌کنند تا اسلام را دین خشونت و جنگ نشان دهند.

وی ادامه داد: در این راستا داعش را به وجود آوردند تا با پرچمی به نام پیامبر جنگ کند، آتش بکشد و سر ببرد و چهره کریهی از اسلام نشان دهند بنابراین وظیفه ما بسیار سنگین است چراکه جواب اهانت‌ها و توهین‌ها را با گلوله نمی‌توان داد.

حجت الاسلام خسروی با بیان اینکه دنیای استکبار با ابزار هنر به میدان آمده است، خاطرنشان کرد: کاشف‌الغطاء می‌فرماید هدایت منتشر نمی‌شود مگر از همان کانالی که گمراهی منتشر می‌شود یعنی زمان خود را بشناس و به موقع عمل کن.

مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت تاکید کرد: امروز از طریق هنر و سینما ارزش‌ها غیرارزش قلمداد می‌شود بنابراین ما برای مبارزه باید با این هنرها وارد شویم چراکه اسلام دین هنر است و خدای متعال پیامش را با هنر عرضه کرده است. قرآن کلام خدا سراسر هنر است، کاش کسانی که اهلیت داشتند تصویر هنری از قرآن می‌نوشتند.

حجت‌الاسلام خسروی ادامه داد: هنر نتیجه خلاقیت است و خداوند با تنوع طبیعت و خلقت انسان هنرنمایی کرده است، گفت: یک بعد خلیفه‌اللهی انسان جوهره خلاقیت و هنر در انسان است این در حالی است که هنر دریچه‌ای است به رمز و راز روح بشر و جز هنر نمی‌توان اسرار عالم را انتشار داد. خدا در خلقت انسان هنر به کار برده است. قرآن با زبان هنر انسان‌ها را تربیت می‌کند و ما باید به جوان‌ها میدان دهیم تا خلاقیت‌های خود را شکوفا کنند چراکه محدودیت مرگ هنر و آفت خلاقیت است.

حجت‌الاسلام خسروی متذکر شد: باید آموزه‌های قرآن و عترت پیامبر از طریق هنر به جامعه عرضه شود و از طریق قالب‌های شعر و آثار تجسمی، فیلم، نمایشنامه‌نویسی، فیلم‌های کوتاه و بلند، مسایل تربیتی منتقل شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و آموزش معاونت قرآن و عترت افزود: قرآن کریم معجزه است چون هنر بوده و صلح و محبت مهمترین آموزه قرآن کریم است. تمام عشق‌ها و محبت‌ها در وجود پیامبر است چراکه رحمت تمام عالمیان است.

او در پایان گفت: این جشنواره مقدمه‌ای برای جشنواره‌های قوی‌تر و گسترده‌تر است، امیدواریم به همت این معاونت زمینه عرضه هنر از طریق برگزاری جشنواره‌ها به جامعه فراهم شود.

عباس نظری‌راد، دبیر جشنواره «محمد(ص) پیامبر صلح»نیز در این مراسم با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته همواره بدخواهان با دین و انقلاب ما مشکل داشته و به مقدسات این مرز و بوم توهین کردند، اظهار داشت: در زمستان ١٣٩٣ چند تصویر موهن از پیامبر اعظم(ص) در نشریه‌ای فرانسوی منتشر شد. بر همین اساس معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصمیم گرفت با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «محمد(ص) پیامبر صلح» به این توهین پاسخ دهد.

وی به اهداف جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح با اهداف تبلیغ جنبه‌های انسانی و اخلاقی و تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌های هنرمندان و جایگزینی آثار مثبت زندگی پیامبران در زندگی روزمره فراخوان داد و اوایل سال ١٣٩٤ و متعاقب تصمیم یاد شده در جهت عملی شدن جشنواره اقداماتی همچون تشکیل شورای برنامه‌ریزی، ایجاد روابط عمومی، راه‌اندازی سایت جشنواره و فعال‌سازی بخش بین‌المللی و نظارت ستاد صورت گرفت.

نظری‌راد ادامه داد: در جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح ٧٥١ اثر ارسال شد که ١٨٤ فیلم در بخش بین‌الملل و ٢٥٧ اثر یا مضامین جنبی جشنواره بود تصریح کرد: این آثار شامل ٢٢ فیلم داستانی ٧٠ انیمیشن ١٤ کلیپ و ٤ فیلم است که در مجموع ٣١٠ فیلم ١١٤ ثانیه‌ای و همچنین فیلم‌های بالای ١١٤ ثانیه‌ای شامل ١٧ کلیپ ١٧ انیمیشن و ١٦ فیلم داستانی و در مجموع ١٥٧ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

وی همچنین به روند داوری آثار اشاره کرد و گفت: پس از بررسی و بازنگری هیأت داوران مقرر شد ٦٠ اثر خارجی و ٣٠ فیلم داخلی انتخاب شود که درنهایت ٣٨ اثر برای داوری نهایی انتخاب شد و پس از آن با نظر حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون وقت قرآن و عترت ارشاد ١٠ فیلم به عنوان برگزیده انتخاب شد.

کد N1821429

وبگردی